Home › Forums › Matlagning och Recept › Proteinglass
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 mars, 2011 at 09:58 #397855Anonym anvandareMember
Jag kom precis på att jag faktiskt fick en glassmaskin i julklapp, vilken jag inte använt ännu av någon anledning.
Bortsett från att göra riktig glass – vilket jag så klart också kommer att göra – vore det ju finurligt om man kunde sno ihop någon sorts proteinglass. Om inte annat skulle detta vara ett trevligt sätt att få i sig en del av sitt dagliga protein.
Hur är det där ute på forumet? Någon som har lite schyssta recept att dela med sig av?
Vill gärna ha lite tips och råd från någon som har erfarenhet av detta.
Tack på förhand, amigos.
EDIT: Vilka glassrecept som helst är så klart välkomna, även sådana som är så långt ifrån ”opti” det bara går att komma.
6 mars, 2011 at 09:58 #62056Anonym anvandareMember6 mars, 2011 at 10:45 #397856Anonym anvandareMemberAtt göra protein glass är rätt enkelt, bara mixa valfritt pulver med mjölk och sen i maskinen och vänta
–
Har inte testat den här själv än med finns på min ”Att baka lista”
Quote:Dulce de leche-glass, 10 portioner
4 äggulor
0,5 dl ljust muscovadosocker
1 burk dulce de leche (läs mer om dulce de leche här)
5 dl vispgrädde
2 äggvitorSeparera äggen, spara två äggvitor, och vispa sedan 4 äggulor ihop med muscovadosockret tills det blir lite ljusare och fluffigt. Vispa sedan ner allt innehåll i konservburken med dulce de leche. Hur en konservburk med kondenserad mjölk blir till dulce de leche kan du läsa [http://baraenkakatill.blogspot.com/2011/02/dulce-de-leche.html här]. Vispa grädden för sig, och de två äggvitorna för sig i en annan bunke till ett hårt skum. Rör sedan ner den vispade grädden i äggsmeten, vispa ett par sekunder med elvispen så att allting blandas, och vänd sedan ner äggvitorna. Ställ i frysen i några timmar, minst 4. (Det här receptet går självklart bra att göra i mindre skala, jag har bara beräknat det för att hela dulce de leche-burken ska gå åt).
[http://baraenkakatill.blogspot.com/2011/02/dulce-de-leche-glass.html Länk]
6 mars, 2011 at 11:08 #397857Anonym anvandareMemberIchigo wrote:Att göra protein glass är rätt enkelt, bara mixa valfritt pulver med mjölk och sen i maskinen och vänta–
Har inte testat den här själv än med finns på min ”Att baka lista”
[http://baraenkakatill.blogspot.com/2011/02/dulce-de-leche-glass.html Länk]
Tackar, Ichigo.
Proteinpulver och mjölk alltså, det är inte svårare än så? Har du någon uppfattning om mängd/proportioner?
Tack för receptet också. Mycket hyggligt.
6 mars, 2011 at 11:30 #397858Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Tackar, Ichigo.Proteinpulver och mjölk alltså, det är inte svårare än så? Har du någon uppfattning om mängd/proportioner?
Tack för receptet också. Mycket hyggligt.
Det var ett tag sedan jag testade men skulle säga en skopa protein på 2,5-3 DL mjölk.
Lycka till, är nog bara att testa sig fram. Blir garanterat olika beroende på vilken typ av protein märke du använder.
6 mars, 2011 at 15:14 #397859Anonym anvandareMemberJag har inte testat (äger ingen maskin) men misstänker att BS Casein päronsplit är riktigt bra till glass. Har testat att göra pudding och ställt i frysen en stund :up:
6 mars, 2011 at 19:00 #397860Anonym anvandareMemberAtt göra någon slags milkshake med proteinpulver är gott, blandat med glass,mjölk, ah du vet nog hur man gör en milkshake
6 mars, 2011 at 19:02 #397861Anonym anvandareMemberTack ska ni ha, pöjkar! Uppskattas.
Jodå, puddingar av olika slag är jag väl bekant med och antalet milkshakes jag snott ihop genom åren överstiger säkert antalet kineser här på jorden men att jag startar den här tråden har väl mest att göra med att jag vill försöka få det så glasslikt det bara går, utan att göra avkall på proteininnehållet.
Kvarg borde ju också funka på något sätt, tycker man. Ska fundera lite på det här och försöka komma fram till något.
6 mars, 2011 at 19:16 #397862Anonym anvandareMemberJag ska ta och köpa mig en glassmaskin! Också sugen på att se vad man kan åstadkomma. Vad har du för maskin?
6 mars, 2011 at 19:18 #397863Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Jag ska ta och köpa mig en glassmaskin! Också sugen på att se vad man kan åstadkomma. Vad har du för maskin?Jag ska kolla. Måste bara hitta den först. Den står i något skåp och såvitt jag minns var det något billigt märke.
Hur stor skillnad själva märket – och priset – gör för slutresultatet undandrar sig min bedömning, dock.
6 mars, 2011 at 19:22 #397864Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Hur stor skillnad själva märket – och priset – gör för slutresultatet undandrar sig min bedömning, dock.Troligtvis föga, bara den fungerar. Såg att det finns en variant för 249;-. Kanske värt att testa den! Åker troligtvis och köper den imorgon samt att jag beställt kasein. Nu jävlar ska det bli drag i tråden!
6 mars, 2011 at 19:25 #397865Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Troligtvis föga, bara den fungerar. Såg att det finns en variant för 249;-. Kanske värt att testa den! Åker troligtvis och köper den imorgon samt att jag beställt kasein. Nu jävlar ska det bli drag i tråden!Yeah! Med din attityd och med min obegränsade tillgång på fritid så kommer den här tråden att bli sjukt episk.
6 mars, 2011 at 19:27 #397866Anonym anvandareMemberKan du inte skriva något som jag kan svara ”challenge accepted” på?
Jag har redan börjar skissa på en sorbe och en mäktig chokladglass! Jag kanske avslutar dieten pga. denna tråd.
Jordnötssmör, grädde, ägg och socker!!
6 mars, 2011 at 19:35 #397867Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Kan du inte skriva något som jag kan svara ”challenge accepted” på?Jag har redan börjar skissa på en sorbe och en mäktig chokladglass! Jag kanske avslutar dieten pga. denna tråd.
Jordnötssmör, grädde, ägg och socker!!
Du såg ju vad som hände efter du supit en hel helg, gör en mörk choklad & romglass nu som vi kan avnjuta på balkongen i sommar samtidigt som frugan gör grillspett åt oss!
6 mars, 2011 at 21:21 #397868Anonym anvandareMemberJag skulle vilja ha en sådan maskin som Per Morberg har, som är så effektiv att den börjar frysa ingredienserna direkt. Fast med tanke på hur ofta man kommer göra glass så lär inte kostnaden utav den maskinen rättfärdiga ett köp.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.