Proteinrika mål utan mjölk?

Home Forums Matlagning och Recept Proteinrika mål utan mjölk?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Vad kan man äta för proteinrikt, som sista mål innan natten, som är billigt och inte är en mjölkprodukt.
    Ägg är för dyrt och kesella och keso går ju bort eftersom det är en mejeriprodukt.
    Kycklingfilé eller tonfisk blir ju också ganska dyrt.

Helst vill ja ha något som inte är salt….

Milia wrote:
    Vad kan man äta för proteinrikt, som sista mål innan natten, som är billigt och inte är en mjölkprodukt.
    Ägg är för dyrt och kesella och keso går ju bort eftersom det är en mejeriprodukt.
    Kycklingfilé eller tonfisk blir ju också ganska dyrt.

Helst vill ja ha något som inte är salt….

Äggvita, vissa prottepulver som då inte innehåller kasein vilket om jag inte minns fel är protein från mjölk..sen har du ju givetvis klassikern tonfisk.. tyvärr finns det ingen nytttig mat som är ”billig”.. Allt kostar! Beror ju på vad man prioriterar..

Fet fisk ger långsamma protiener.

Förslag: sardiner i tomatsås 6kr/portion, makrill i tomatsås 6kr/portion och laxfilé 7kr/portion.

*Tonfisk 6-7kr kostar portionen (självklart är ju den färska dyrare).
    *Ägg kostar 4kr/portionnen.
    *Kycklingfilé kostar 12kr portionen.

Hur mycket (eller lite) lägger du på matinköp? Förslagsvis kan det vara bra att:
    *Göra en budget
    *Handla på erbjudande
    *Jämför kilopris mellan olika butiker
    *Handla inte på impuls

Söker du efter än billigare proteinkälla till kvällsmålet finns alltid sojabönor (långsamma protiener), soja protein (lågt biologiskt värde) och tofu (snabba protiner). Det finns självklart fler billiga alternativ men inget som jag tror är såvärst lämpligt på kvällen.

Att äta hälsosamt behöver inte vara dyrt. Men det kan självklart aldrig vara billigare än tex fiskpinnar och krov.

Jag tänkte jag skulle testa utesluta mjölkprodukter ett tag för att se om jag är allergisk mot det, jag misstänker det… Man kan ju bli tillfälligt laktosintolerant, om miljön i magen inte är som den ska.
    Nu äter jag alltid kesella på kvällen, men måste ju ha ngt att byta ut den mot då.

Soja protoin funkar bra för mig. Finns att köppa på hälsokost butiker.

blir väl inge dyrare med tonfisk el ägg gentemot en kesellaburk!?
    en platta på 30 ägg brukar väl kosta ca 25 spänn på ica maxi..

Pectoralis:var köper man det??

Sojaprotein har jag testat, men jag har läst att det dels inte är ett fullvärdigt protein och dels så är det snabbt.

Nej, kanske ägg inte är dyrare, jag har iaf inbillat mig att det är det, men då har jag haft fel…

Milia wrote:
    Pectoralis:var köper man det??

Sojaprotein har jag testat, men jag har läst att det dels inte är ett fullvärdigt protein och dels så är det snabbt.

Nej, kanske ägg inte är dyrare, jag har iaf inbillat mig att det är det, men då har jag haft fel…

Har för mig att sojaprotein har långsamt upptag… Tar jag fel nu? :

Äter själv inte så mycket mjölkprodukter, kör bara vassle efter träningen. På kvällarna käkar jag oftast ägg + äggvita som proteinkälla och det blir inte så dyrt. Känns bara dumt att man kastar bort ganska många äggulor på en dag.

Sojaprotein kan kvällsmålet oxå bestå av och det är inte lågvärdigt. Det är högvärdigt (men dock inte fullvärdigt). Äter du ägg + sojaprotein så får du en bra aminosyra sammansättning ändå!

Väldigt gott att blanda ut sojaprotein med vatten till en smet/deg och blanda ut m fun light, eller blanda i kakao och sötningsmedel. :up:

Milia wrote:
    Jag tänkte jag skulle testa utesluta mjölkprodukter ett tag för att se om jag är allergisk mot det, jag misstänker det… Man kan ju bli tillfälligt laktosintolerant, om miljön i magen inte är som den ska.
    Nu äter jag alltid kesella på kvällen, men måste ju ha ngt att byta ut den mot då.

Det finns bra sojaproteiner..Kolla hälsobutiker eller gym

Latsdragaren wrote:
    Har för mig att sojaprotein har långsamt upptag… Tar jag fel nu? :

Jo, jag tror du har fel:

[http://forum.body.se/showthread.php?t=861&highlight=sojaprotein]

Milia wrote:
    Jo, jag tror du har fel:

[http://forum.body.se/showthread.php?t=861&highlight=sojaprotein]

var i den tråden står det att sojaprotein är snabbt :what:

tofu & Sojaisolat är snabba. men det står inget om sojaprotein. Jag kan bara läsa mig till att det har ett lågt biologiskt värde.

sojaproteinpulver är ju sojaisolat, det var det jag syftade på.

Jag tror inte mjölkprotein är nåt bra direkt eller mjölkprodukter överhuvudtaget sen går att tillägga att iprincip alla människor är mjölkallergiker förutom här i norden xD
    dessutom kan inte kroppen spjälka protein från mjölk ordentligt och massa andra ohälsosamma saker händer av mjölk..

så jag tror mer på äggprotein eller sojaprotein eller nåt liknande..

fudnerar också på att sluta med mjölkprodukter

Pectoralis wrote:
    Aha ok,, köp ägg vita på burk de brukar bli billigare:emo-thumb

Jag har alltid undrat var man kan köpa det?

mvh

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.