Home › Forums › Matlagning och Recept › Proteinrika mål utan mjölk?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 juli, 2006 at 14:52 #903835Anonym anvandareMember
Varför så många spekulationer om att mjölk produkter inte är bra?
Har ni några referenser där man kan läsa?24 juli, 2006 at 15:23 #903836Anonym anvandareMemberFrida G wrote:Äggvita, vissa prottepulver som då inte innehåller kasein vilket om jag inte minns fel är protein från mjölk..sen har du ju givetvis klassikern tonfisk.. tyvärr finns det ingen nytttig mat som är ”billig”.. Allt kostar! Beror ju på vad man prioriterar..…men…är inte långsamma proteiner – kasein t.ex – bra att slänga i sig inför natten? Eller är stackars FlexMasterMick LURAD?
24 juli, 2006 at 18:59 #903837Anonym anvandareMemberFlexMasterMick wrote:…men…är inte långsamma proteiner – kasein t.ex – bra att slänga i sig inför natten? Eller är stackars FlexMasterMick LURAD?Det har jag också för mig, annars är jag också lurad
24 juli, 2006 at 19:03 #903838Anonym anvandareMemberFlexMasterMick wrote:…men…är inte långsamma proteiner – kasein t.ex – bra att slänga i sig inför natten? Eller är stackars FlexMasterMick LURAD?Jo det stämmer (vad jag vet i alla fall)
mvh
25 juli, 2006 at 08:56 #903839Anonym anvandareMemberNågon som kan bringa klarhet i detta?
[http://forum.body.se/showthread.php?t=4857&highlight=jordn%F6tssm%F6r Olof R: ”[…] Ett annat råd är att välja ett protein som portitioneras ut långsamare i blodet. Whey går in i blodet redan efter 30-40 minuter eller snabbare. Medan du vill ha en långsamare fördelning för att skydda musklerna från nedbrytning under natten[…]”.]8 mars, 2007 at 18:17 #903840Anonym anvandareMemberLatsdragaren wrote:Har för mig att sojaprotein har långsamt upptag… Tar jag fel nu?Äter själv inte så mycket mjölkprodukter, kör bara vassle efter träningen. På kvällarna käkar jag oftast ägg + äggvita som proteinkälla och det blir inte så dyrt. Känns bara dumt att man kastar bort ganska många äggulor på en dag.
Sojaprotein kan kvällsmålet oxå bestå av och det är inte lågvärdigt. Det är högvärdigt (men dock inte fullvärdigt). Äter du ägg + sojaprotein så får du en bra aminosyra sammansättning ändå!
Väldigt gott att blanda ut sojaprotein med vatten till en smet/deg och blanda ut m fun light, eller blanda i kakao och sötningsmedel. :up:
Sojaprotein är visst fullvärdigt och det har högre värde än Ägg utan gula..
8 mars, 2007 at 18:29 #903841Anonym anvandareMemberRigo wrote:Varför så många spekulationer om att mjölk produkter inte är bra?
Har ni några referenser där man kan läsa?Människan drack inte komjölk från början och dricker naturligt sett ingen mjölk alls i vuxen ålder..
Dessutom försvinner mer eller mindre olika enzymer som krävs för att spjälka mjölk vid 4-års åldern
Här är också en artikel du kan läsa..
[http://en.wikipedia.org/wiki/Casomorphin]
8 mars, 2007 at 18:48 #903842Anonym anvandareMemberInget fel på mjölk och mjölk produkter:) Själv dricker jag 0,5l mjölk och äter 400g keso om dagen.
8 mars, 2007 at 22:56 #903843Anonym anvandareMembere det bra o dricka sojamjölk då?. brukar dricka varm sojamjölk innan jag går å lägger mig..
13 mars, 2007 at 15:06 #903844Anonym anvandareMemberjag är laktosintollerant på hela livet. började som liten och det första som laktosintollerant inte tål är mjölksocker, sedan finns massor med olika mjölk allergier såsom de som inte tål mjölkprotein etc.
Det jag fick lära om min sjukdom är följande
För det första fick jag mig lärt att det är enzymer i tarmern som bryter ner maten och dessa enzymer som bryter ner mjölksockret inte produceras i den takt de ska då blir det fel i matsmältning som i sin tur sätter igång en reaktion i magen att göra sig av med dessa slaggprodukter som inte ska vara där vilket ger kraftig diaree spyningar etc. sedan till detta kommer en dj”ulsk magvärk. sedan att man får sitta på toa länge, timtal ibland. sedan kommer frossa och kallsvettningar. för mig blir det för varmt med t-shirt men kallt utan då svetten kyler ner mig totalt.. vilket jag personligen funnit en frottehandduk över axlarna är bäst.
Detta är min symtom och effekt av det hela men det finns de som får mindra känningar också. men nått gå frånSedan det där med enzymerna är att de ibland produceras mer och ibland mindre för mig och därför går det bra med låglaktosvaror ofta, inte jämt vilket jag banne fått sota för. Angående proteintillskott så är det bäst om man misstänker är prova nått nytt som inte innehåller så mycket laktos (mjölksocker) och hitta mer rena protien källor. bara prova sig fram. vilket jag kommer få göra snart med ett antal toabesök är jag rädd (bävar).
Sedan kommer vi in på sojan, den älskade sojan av vegetarianer etc.
För högt intag av soja produkter kan resultera i sojaallergi! det varna min läkare mig om och om igen när jag sökte ersättningsmjölk. fick förr nått som heter soja semp och är amningsersättnings mjölk. för stor konsumtion av det kunna innebära soja allergi lika annan sojamjölk. visst bra produkter men vräk inte i er detta för mycker som vanlig mjölk. lagom är bäst samt jag fick rådet ta upphåll från dessa med jämna mellanrum för inte utveckla allergi!
Därmed är jag väldigt skeptisk till sojaproteintillskott i större mängder..Sedan säger vissa hit och dit vi inte är kalvar etc (hmm hört på tv nåonstans: ) Mjölken är en viktig livsprodukt för folket då dessa byger starkt skelett samt förbygger förkalkade skelett vid äldre dar. drik mjölk och var stolt om ni kan säger jag då rakt på. jag har genom min laktosintollerans fått käka kalktabletter men trots det har jag lättare bryta ben pga mitt skelett behöver mer kalk. kvinnor och barn har störst behov av mjölk.
Men vid misstanke på inte tåla mjölk prova först sluta med all lös mjölk. mjölk i gröten, fil, etc etc och ha det i maten bara. min mor har lite av det jag har (ärftligt) men hon kan ha i maten men inte drika löst och fil etc.
Men fungerar inte det, läs på all mat och undvik produkter med namnet mjölk +vassle + mejeriprodukter såsom margarin smör etc. sedan får ni prova er fram vad som funkar.Själv har jag funnit att jordnötter hämmar mitt anfall, snickers går bra (jordnötter men mjölk choklad) kom underfund på det då jag fick i mig mjölk och vart arg för det och satte mig och knappra jordnötter ist. det funkade för mig. men det är mig det.
ALLT MED DETTA ÄR PERSONLIGT OCH MAN KAN BARA TESTA SIG FRAM!
Det jag skrivit är vad jag fått lära mig av min läkare samt det jag lärt mig och de åsikter och erfarenheter jag fått lära mig genom mitt liv med laktosintollerans. Sedan kan det finnas andra med samma sjukdom som fått lära sig annat men detta är vad jag fått lära mig!
hoppas detta kan ge något
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.