Home › Forums › Matlagning och Recept › Proteinrika snacks
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 juli, 2009 at 10:58 #410138Anonym anvandareMember
Jag försöker att begränsa intag av light, mini och lättprodukter och dessa 5 tips har varit bra alternativ när jag har blivit sugen på något salt eller något sött:
1. Något som är skitgott och proteinrikt är att köra tunna skivor med parmaskinka i ugnen. Lägg ut dem på en plåt och stänk över lite olivolja och sen kör i ugnen ett tag tills de blir knapriga. Smakar knaperstekt bacon och gott att ha som snacks. Minns dock inte ugnstemperaturen.
2. Chokladbollar på mosad banan, kakao, havregryn och sen rulla i pärlsocker eller cocos. Ställ in i kylen tills de stelnar. Det låter läbbigt men smakar konstigt nog suveränt gott. Bananen ger liksom rätt konsistens. Upptäckte det här en dag när jag var sugen på chokladbollar och inte hade smör hemma.
3. Man kan också frysa in skivad banan och mixa det med frusna bär och mjölk. Då kan man själv välja om man vill ha smoothie-konsistens eller glass-konsistens. Nuförtiden har jag alltid färdigskivad banan i frysen för akut sötsugsbehov.
4. 1-2 rutor 70% Lindts mörka choklad och en kopp rött te med tex jordgubbssmak och lite mjölk. Rött smaksatt te är så sjukt sjukt gott och tar bort mitt sötsug för det har en naturlig sötma. Sen använder jag den billiga låglaktosmjölken till te för den är lite söt också.
5. Det här är nog en tillfällig hangup jag har. Ruccola med olivolja och salt. Rör om och ÄT. Mums!
15 juli, 2009 at 19:39 #410139Anonym anvandareMemberJag brukar blanda en burk tonfisk med en burk med makrill i tomatsås, om du vill få mer fett kan du ju ta två burkar med makrill.
15 juli, 2009 at 19:55 #410140Anonym anvandareMemberNötter i alla dess former
15 juli, 2009 at 22:01 #410141Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Nötter i alla dess formerFast nötter är väl ändå en ganska dålig proteinkälla, visst de innehåller väl runt 10-15% protein men fruktansvärt mycket kcal för att få i sig de stackars få grammen protein.
Kanske med undantag för torkad sötmandel och jordnötter som ligger på samma proteinmängd som kött/lax/kyckling dvs 20-25% men för att få i sig 20-25gram protein måste man tycka i sig 100gr a´la 600kcal….
Men visst, det är ett snacks fast oftast godast då det är rostat och saltat men då skenar ju kalorierna iväg en bra bit till….
PS: Ja jordnötter kanske är en baljväxt och mandlar är väl inte en nöt heller men va faaan! [/b]
16 juli, 2009 at 01:58 #410142Anonym anvandareMemberRostade sojabönor, 37 gram protein per 100 gram. Leder dock till en sju helvetes gasbildning vid överdrivet intag
16 juli, 2009 at 22:25 #410143Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Probite fx :emo-thumb
”lemon butter fudge”har 2st 40-pack hemma
Antar att det inte bara är lemon butter fudge? Även Mint crisp och chocolate banana smakerna är ju underbara. Faktiskt de två smakerna som säljer bäst ur Probite FX smakerna!
17 juli, 2009 at 18:46 #410144Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Ännu godare; Hacka avokado, blanda tillsammans med burktonfisk och krossade tomater.Stekt kyckling med en avokadosallad (Avokado, rödlök, tomat och fransk dressing) är ännu godare. Dock så är det inte snacks men jävligt god och proteinrik mat om man äter mycket kyckling.
19 juli, 2009 at 11:03 #410145Anonym anvandareMemberom man nu äter mycket protein mat kan man då hoppa över en av sina protein drinkar ?
k’änns lite som om man eldar åt kråkorna…slösar med protein ??skall hem till föräldrarna o käka grillat o det blir en massa kött då
19 juli, 2009 at 11:07 #410146Anonym anvandareMemberSinni wrote:om man nu äter mycket protein mat kan man då hoppa över en av sina protein drinkar ?
k’änns lite som om man eldar åt kråkorna…slösar med protein ??skall hem till föräldrarna o käka grillat o det blir en massa kött då
ja om du får i dig ditt dagliga protein intag från mat så finns det ingen direkt anledning o dra i dig drinkar
19 juli, 2009 at 11:08 #410147Anonym anvandareMembersweet
tack för super snabbt svar..24 juli, 2009 at 16:31 #410148Anonym anvandareMemberkex räkor vindruvor
24 juli, 2009 at 18:06 #410149Anonym anvandareMemberVilka är de bästa nötterna man kan käka?(Rika på protein, enkel och fleromättade fetter)
1 augusti, 2009 at 17:01 #410150Anonym anvandareMemberspinaround wrote:Vilka är de bästa nötterna man kan käka?(Rika på protein, enkel och fleromättade fetter)Du får ursäkta men det blev en copy –> paste
Står väl det mesta om nötter.
1. Hasselnöt. Full med nyttig enkelomättad fett. Innehåller dessutom magnesium, järn och vitaminerna B1 och E. Enkelomättat fett i kombination med E-vitamin gör hasselnöten till en bra anti-oxidant som förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.
2. Valnöt. Innehåller 60 % fett, det mesta nyttigt fleromättat. Dessutom består valnöten till stor del av protein och nöten är är synnerligen effekti ur energisynpunkt, eftersom den håller blodsockret på en konstant nivå. Innehåller också mycket järn.
3. Mandel. Innehåller mycket kalcium, vilket är bra för bla skelett, nerver och hjärtmuskulaturen. Innehåller dessutom järn, magnesium och vitamin E – som förstärker koncentration och blodcirkulation. Arginin, som håller kärlen spänstiga.
4. Jordnöt. Är egentligen en baljväxt och ingen nöt! Består till hälften av fett, det mesta fleromättat. Innehåller mest protein av alla nötter samt de flesta B-vitaminer, E-vitamin, järn och magnesium…
5. Kastanj. En nöt som innehåller en massa C-vitamin och til skillnad från andra nötter mest kolhydrat och lite fett och protein. Innehåller mycket B-vitamin, framförallt B6. Detta vitamin är bra för minnet och immunförsvaret.
6. Cashewnöt. En njurformad nöt som är rik på zink och järn, fosfor och kalium samt enkelomättat fett.
7. Pinjenöt. Den här nöten innehåller framförallt nyttigt enkelomättat fett och protein.
8. Macadamianöt. Innehåller nyttigt, omättat fett, magnesium och järn.
9. Paranöt. Det speciella med paranöten är att den innehåller mycket selen. Selenet är bra för bland annat bildandet av röda blodkroppar (tillsammans med vitamin E) och har antioxidativa egenskaper. Det gör att den förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.
10. Kokosnöt. Innehåller nästan bara mättat fett – vilket
inte är särskilt nyttigt. Innehåller inte särskilt mycket mineraler eller vitaminer, dock en hel del fibrer. Undvik gärna.2 augusti, 2009 at 22:23 #410151Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Fiskbullar!!! En burk fiskbullar i hummersås är ett optikvällsmål. Själv är burkarna slut men jag käkar i skrivandets stund 5 kokta ägg kryddade med cayennepeppar och vitlökspulver.Hehe :devil: absolut, kör oxå på en burk bullar i hummersås till kvällsmat, och när det bara e sås kvar sitter jag och doppar knäckebröd tills varenda droppe är borta…då vill jag ha mer~ Mhhh drar igång en burk såfort jag kommit här ifrån
12 augusti, 2009 at 15:54 #410152Anonym anvandareMemberHar läst igenom alla post och är ja den enda som äter typ hemlagade hamburgare som typ snacks? hållt mig borta hela sommarn från socker förutom på midsommar
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.