Home › Forums › Matlagning och Recept › Recept Fulla Med Protein
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 juni, 2006 at 09:47 #57343Anonym anvandareMember9 juni, 2006 at 09:47 #294106Anonym anvandareMember
Jag tänkte starta en tråd där jag delar med mig av mitt proteinbak!
Emellanåt experimenterar jag med en massa bak så det kan bli allt från bröd till paj eller kakor!de recepten jag tycker att jag lyckats med delar jag med mig av i denna tråd.
om ni andra känner för att göra likadant får ni gärna låna tråden…:emo-thumb
9 juni, 2006 at 09:53 #294107Anonym anvandareMemberI morse blev det över havregrynsgröt efter frukosten. Jag kom då att tänka på att min mamma berättat att de brukade göra bröd av överbliven gröt, när hon var barn…jag fick en idé…:emo-thumb
detta blev mitt hopkok idag till HAVREGRYNSBRÖD MED PROTEIN[/b]:
överbliven gröt gjort på ca 1,5 dl havregryn(+kanel+psylliumfrön i gröten)
60 g protein från pulver (tog vaniljsmak)
100 g kesella
lite extra salt
1 tsk bakpulver
IN I UGNEN PÅ 200 GRADER TILLS SMETEN STELNAT. detta blev 4 bitar. jag lade allt i en ugnsform eftersom det var lite kladdig smet.
innehåll: 150 kcal per bit , 20 g protein
9 juni, 2006 at 12:31 #294108Anonym anvandareMemberför några dagar sedan gjorde jag de här muffinsarna:
Buffelmuffins[/b] (cocoschokladkaka)
13 bitar3,5 dl vassleprotein (whey protein) med chokladsmak
4 ägg
0,5 dl sötningsmedel
1 tsk bakpulver
70 g olja (till smörjning av formarna+i smeten)
2,5 dl lättcocosmjölk
2 msk kakao
15 g hackade jordnötter (går bra med jordnötsmör oxå)
toppa med kokosBlanda de torra ingredienserna med resten och rör ihop.
Fördela i 13 stora (amerikanska) muffinsformarGrädda i 175 grader, 25-30 minuter.
Varje bit/muffins ger ungefär:
10 g fett, 11 g proteiner, 150 kalorier10 juni, 2006 at 14:44 #294109Anonym anvandareMemberÅh, mer bra protein-laddade recept!!! MUMS
10 juni, 2006 at 21:12 #294110Anonym anvandareMemberProteinpannkaka i ugn [/b]
1,5 dl vatten
1 ägg
1 äggvita
30 g vaniljprotein (jag använder Protec, tre skopor)
1 msk sojamjöl
1 msk cocosflingor
Kardemumma
50 g hallonVispa ihop allt utom hallonen med elvisp. Vänd ner hallonen och lägg smeten i en liten bakplåtspappersklädd ugnsform. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 20 minuter.
Kcal: 297
Protein: 39,4 g
Kolhydrater: 5,8 g
Fett: 11,8 gAvnjutes med fördel med lite kvarg eller keso uppepå, och sötningsmedel om man så vill :up:
10 juni, 2006 at 21:22 #294111Anonym anvandareMemberKycklingquiche [/b]
250 g kvarg
3 ägg
150 g kycklingkassler
1 rödlök
2 burkar kantareller
75 g riven ost (10%)
30 g cashewnötter
1 banan
curryStek hackad rödlök och kantareller tillsammans med curry.
Blanda ihop kvarg och ägg till en jämn smet. Salta och peppra. Rör ner riven ost (spara lite att lägga uppepå), tärnad kycklingkassler, cashewnötter och den stekta löken och kantarellerna. Bred ut smeten i en pajform och garnera med skivade bananer, eventuellt extra curry och det som är kvar av den rivna osten.
Grädda i 200 grader varm ugn, ca 30 minuter. Ta ut formen och låt stå och stelna till i ca 5-10 minuter innan den skäres upp.
Delar man den på tre så innehåller varje portion ca:
Kcal: 360
Protein: 39 g
Kolhydrat: 16 g
Fett: 15 gEdit: Nu såg jag att Mia kanske menade att det endast skulle vara bakverk i den här tråden…. Men men, något ska väl ätas INNAN desserten oxå *s*
11 juni, 2006 at 16:28 #294112Anonym anvandareMemberlåter mumma sara!!! ska testas!
11 juni, 2006 at 21:46 #294113Anonym anvandareMemberSara wrote:Kycklingquiche [/b]250 g kvarg
3 ägg
150 g kycklingkassler
1 rödlök
2 burkar kantareller
75 g riven ost (10%)
30 g cashewnötter
1 banan
curryStek hackad rödlök och kantareller tillsammans med curry.
Blanda ihop kvarg och ägg till en jämn smet. Salta och peppra. Rör ner riven ost (spara lite att lägga uppepå), tärnad kycklingkassler, cashewnötter och den stekta löken och kantarellerna. Bred ut smeten i en pajform och garnera med skivade bananer, eventuellt extra curry och det som är kvar av den rivna osten.
Grädda i 200 grader varm ugn, ca 30 minuter. Ta ut formen och låt stå och stelna till i ca 5-10 minuter innan den skäres upp.
Delar man den på tre så innehåller varje portion ca:
Kcal: 360
Protein: 39 g
Kolhydrat: 16 g
Fett: 15 gEdit: Nu såg jag att Mia kanske menade att det endast skulle vara bakverk i den här tråden…. Men men, något ska väl ätas INNAN desserten oxå *s*
Jag provade en variant av ditt recept idag och det var ju hur gott som helst
Hade i rökt kalkon, majs, gul lök (den enda som fanns hemma, tror purjolök hade varit godast) och så skippade vi svampen. Det här kommer vi helt klart göra om i flera olika varianter Tänkte prova med tonfisk eller varför inte räkor…
Tack för tipset!!12 juni, 2006 at 07:13 #294114Anonym anvandareMemberLina – Kul att du gillade quichen
Precis som du säger så kan man ju ha i lite vad som helst… Själv gjorde jag en i helgen med kyckling, fetaost 3%, svarta oliver, soltorkade tomater, rödlök, vitlök, basilika och oregano. Lite ”Grek-variant” sådär
12 juni, 2006 at 19:36 #294115Anonym anvandareMemberSara wrote:Lina – Kul att du gillade quichenPrecis som du säger så kan man ju ha i lite vad som helst… Själv gjorde jag en i helgen med kyckling, fetaost 3%, svarta oliver, soltorkade tomater, rödlök, vitlök, basilika och oregano. Lite ”Grek-variant” sådär
Åh, det där lät riktigt smarrigt
Har också haft lite funderingar på nån grekisk variant!13 juni, 2006 at 09:28 #294116Anonym anvandareMemberNån som vet vad man kan ta istället för kvarg då jag är laktosintolerant?
13 juni, 2006 at 13:07 #294117Anonym anvandareMemberFrida G wrote:Nån som vet vad man kan ta istället för kvarg då jag är laktosintolerant?Jag har inte testat, men kanske att det skulle kunna funka med valios cottage cheese??? Den laktosfria alltså. Om det var i quichereceptet du menade….
13 juni, 2006 at 16:16 #294118Anonym anvandareMemberSara wrote:Jag har inte testat, men kanske att det skulle kunna funka med valios cottage cheese??? Den laktosfria alltså. Om det var i quichereceptet du menade….Jäpp, det var det jag tänkte på! Ska testa den laktosfria ”keson”!
Det blir till lunch imorrn! Kommer med bildrapport :nod Tackar för tipset!14 juni, 2006 at 09:26 #294119Anonym anvandareMemberJag gjorde en grekisk tonfiskquiche igår
Oliver, soltorkade tomater, rödlök och paprika blev det. Glömde vitlöken och någon 3% fetaost hade dom inte när vi handlade, så det fick vi klara oss utan den här gången. Men gott blev det! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.