Home › Forums › Matlagning och Recept › Recept på broccolisoppa?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 april, 2008 at 19:09 #745085Anonym anvandareMember
Hejsan!
Undrar om någon har något bra och nyttig recept på en god broccolisoppa?
Klart man kan googla fram ett recept, men det är ju roligare att få ett personligt recept av en byggarexpert :emo-thumb
7 april, 2008 at 19:09 #81492Anonym anvandareMember8 april, 2008 at 12:28 #745086Anonym anvandareMemberStefanSvärd wrote:Hejsan!Undrar om någon har något bra och nyttig recept på en god broccolisoppa?
Jag tror att anledningen till att du inte får några svar är att mänskligheten fortfarande försöker hitta ett sätt att göra broccoli ätbart för andra än kaniner och kvinnor.:nerd:
10 april, 2008 at 09:03 #745087Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Jag tror att anledningen till att du inte får några svar är att mänskligheten fortfarande försöker hitta ett sätt att göra broccoli ätbart för andra än kaniner och kvinnor.:nerd:Va? Broccoli är ju supergott! Skulle gärna också vilja se ett eller flera recept på broccolisoppa, om någon sitter med ett.
10 april, 2008 at 09:42 #745088Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Mixa kokt brocolli med vatten.Krydda.
Där hade du minsann tänkt till.
10 april, 2008 at 15:46 #745089Anonym anvandareMemberHar några bra recept på hemsidan, men inte hunnit lägga ut broccolisoppan än… Stay tuned!
10 april, 2008 at 22:25 #745090Anonym anvandareMemberInte för att detta är ett orginellt recept, men då det soppan är både väldigt god och väldigt lättlagad tycker jag att du kan testa det ändå.
[http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15084]
11 april, 2008 at 00:43 #745091Anonym anvandareMembermeeper wrote:Inte för att detta är ett orginellt recept, men då det soppan är både väldigt god och väldigt lättlagad tycker jag att du kan testa det ändå.[http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15084]
Redan lagt upp broccolin för och tina det tills imorgon, då är det soppa som gäller
11 april, 2008 at 08:57 #745092Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Redan lagt upp broccolin för och tina det tills imorgon, då är det soppa som gällerÅterkom med smakrapport, please.
11 april, 2008 at 23:34 #745093Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Redan lagt upp broccolin för och tina det tills imorgon, då är det soppa som gällerOm du inte blir nöjd lovar jag att du får komma hem till mig och äta en riktigt god sådan! :up:
26 april, 2008 at 19:52 #745094Anonym anvandareMemberMin kära mamma tillagade ganska nyligen en supergod soppa som bl.a innehåller broccoli! Hon är tyvärr i Stockholm just nu, men när hon kommer upp skall jag förhöra henne på receptet och tillagningssättet som sedan kommer upp här!
27 april, 2008 at 14:00 #745095Anonym anvandareMemberI senaste numret av tidningen ”Hälsa” är det ett stort reportage med simmaren Lars Frölander, som delger hur han äter. Han berättar att han äter broccolisoppa ”säkert 4-5 ggr/vecka – ofta till frukost”. Han kallar det ”ph-boost” då han försöker äta mat som ligger så nära som möjligt blodets eget ph-värde.
Hur som;
Hans recept på soppan är (jag har inte testat):Broccolisoppa för 4 pers
3 färska broccoliknippen
10 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
2 tsk flingsalt
0,5 tsk nymald peppar1. Dela broccolin grovt. Lägg broccolin i en kastrull med vattnet och buljongtärningen. Låt koka tills broccolin blivit mjuk, ca 10 min.
2. Salta och peppra efter egen smak
3. Kör sopparn slät i en mixer. Om soppan blir för tjock – tillsätt varmt vatten.Per portion:
49 kcal
48 E% protein 12E%fett 40E% kolhydrater28 april, 2008 at 21:06 #745096Anonym anvandareMemberSoppan är säkert god, men det där om ”ph-boost” är rena skitsnacket. Men soppan är givetvis inte sämre för det.
28 april, 2008 at 21:12 #745097Anonym anvandareMembermeeper wrote:Soppan är säkert god, men det där om ”ph-boost” är rena skitsnacket.+1
Förvånande att en idrottsman på den nivån kan tro på sånt. Alkalogen och acidogen kost påverkar inte ett dugg i praktiken, inte ens vid expriment med extrema koster har man sett någon reell pH-förändring i kroppen och definitivt inte mer än vad kroppens egna organ korrigerar för hur enkelt som helst.
Men broccoli till frukost är opti dock, käkar jag varje morgon.
Såhär skrev jag i en annan tråd om saken då en medlem oroade sig över sin mage och hade funderingar på om prioritering på basbildande/syrabildande kost var lösningen:
Eddie Vedder wrote:Det må vara så att din mage mår bättre/sämre av viss typ av mat, givetvis ska din kost baseras därefter. Men snacket om alkalogen och acidogen kost är kraftigt överdriven och vetenskapen bakom dom teorierna är från 1930-talet, en svensk näringsforskare vid namn Ragnar Berg som var verksam i Dresden för övrigt.Hursomhelst är dom teserna motbevisade, kostens bas- och syrabildande egenskaper har inte någon som helst betydelse för en frisk individ och inte ens vid extrema koster kan man påvisa någon reell pH-förändring som inte kroppens egna organ lätt som en plätt reglerar.
Jag motsäger som sagt inte att du får ont i magen av viss kost, det får man ju och alla är vi olika. Men att det skulle bero på acidogen effekt i din kropp låter föga troligt.
12 juni, 2008 at 10:58 #745098Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:+1Men broccoli till frukost är opti dock, käkar jag varje morgon.
Varför gör du det? Vilka är dom positiva effekterna av det?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.