Recept på kalorisnålare Semlor?

Home Forums Matlagning och Recept Recept på kalorisnålare Semlor?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 71 total)
  • Author

Hej,
    är det någon som kan något recept på kalorisnålare semlor.

Framförallt bullarna.

Kanske med bake-pro och dinkelmjöl?

Grädden är enkel att byta ut mot vaniljvisp.

Något som testat och har något recept?

Tack på förhand

En semla ska va onyttig och god.

melancoolio wrote:
    En semla ska va onyttig och god.

+1 :P

Sluta förstör allt med att göra det kalorisnålt, det äts en gång per år God Dammit!

Det är annars rätt gott med vaniljvisp istället för grädde.

supersleepy wrote:
    dinkelmjöl?

Det är inte kalorisnålare. Däremot kommer semmelbullarna bli både mindre goda och få en tråkigare konsistens.

Dela semlan med någon annan så har du halverat kalorierna.

Eller så hjälper ni personen med de som efterfrågades, alla kanske inte vill ha en flottig jäkla semla som dryper av grädde..

Tyvärr har ja inget bra recept, men vill bara gnälla lite på alla som svarat i tråden. TS kanske vill ha kalorisnålare semlor och det är inget som folk ska haka upp sig på och vara dryga om. Försök hjälpa till eller skriv inget. Vi har alla våra individuella önskemål på det vi stoppar i oss

013 wrote:
    alla kanske inte vill ha en flottig jäkla semla som dryper av grädde..

Varför vill man då överhuvudtaget ha en semla? Det är ju som att envisas med att man minsann vill äta en Hawaii men absolut ingen ost, ingen deg och definitivt ingen ananas.

Helt off topic men måste ändå nämna det i sammanhanget:

Vi hade föreläsning häromdagen om mat inom äldrevården. Läraren berättade om en dietist som kommit på de lysande idén att ge de stakars äldre en ”nyttig semla” med keso istället för grädde. Maken till dålig fingertoppskänsla från den dietisten har jag aldrig hört, att inte ens kunna ge de äldre en riktig semla (med fet grädde som de behöver) är ju skamligt.

dinomog wrote:
    Tyvärr har ja inget bra recept, men vill bara gnälla lite på alla som svarat i tråden. TS kanske vill ha kalorisnålare semlor och det är inget som folk ska haka upp sig på och vara dryga om. Försök hjälpa till eller skriv inget. Vi har alla våra individuella önskemål på det vi stoppar i oss

Det är inget ifrågasättande av att äta nyttigt som sagt. Bara mer att det inte ens är frågan om en semla till slut. Det blir ju en konstig frågeställning tycker jag.

Hur mycket kan man egentligen göra om en semla och fortfarande kalla den semla?:ike: Om frågan hade varit ”Har ni tips på nyttigaer bakverk” så vore det en annan sak.

..du kan väl pröva o ta 2 små rundade fullkornsknäcke och läggar keso emellan.(glöm inte att det ska vara minikeso..).sen kan du titta på hur alla andra njuter av sin ”feta” semla..

själv blir det minst 10 semlor på tisdag riktiga hemgjorda med seriös madelmassa..fan va gott..

Njut

”Glad fet tisdag..”:)

Trist(eller kanske bra i diettider) att jag inte är något större fan av just semlor. Kan faktiskt inte minnas senast jag åt en. Kanske är godare nu för tiden då jag uppskattar mandelmassa vilket jag inte gjorde förut. Njae jag tror jag håller på min semmelfasta några år till :)

Rund & Fröig, hemmagjord mandelmassa med sötningsmedel och vaniljvisp/20% grädde.

Har aldrig testat den kombinationen men det var det som poppade upp i huvudet om man skulle göra ”semlor” med mindre kalorier.

Eddie Vedder wrote:
    Varför vill man då överhuvudtaget ha en semla? Det är ju som att envisas med att man minsann vill äta en Hawaii men absolut ingen ost, ingen deg och definitivt ingen ananas.

Helt off topic men måste ändå nämna det i sammanhanget:

Vi hade föreläsning häromdagen om mat inom äldrevården. Läraren berättade om en dietist som kommit på de lysande idén att ge de stakars äldre en ”nyttig semla” med keso istället för grädde. Maken till dålig fingertoppskänsla från den dietisten har jag aldrig hört, att inte ens kunna ge de äldre en riktig semla (med fet grädde som de behöver) är ju skamligt.

Det är inget ifrågasättande av att äta nyttigt som sagt. Bara mer att det inte ens är frågan om en semla till slut. Det blir ju en konstig frågeställning tycker jag.

Hur mycket kan man egentligen göra om en semla och fortfarande kalla den semla?:ike: Om frågan hade varit ”Har ni tips på nyttigaer bakverk” så vore det en annan sak.

Du kan väl käka en Hawaii med 5%ost eller ta bort osten, vad spelar de för roll?

Personligen bryr jag mig inte om bakverk o annat crap,,för varför förpesta kroppen med skit som inte ens gör någon nytta,
    Men topicen var om någon hade recept på en nyttigare semla, så svaret är väl att baka den på fullkorn samt använda mager grädde,, eller ta bort grädden o göra en visp av tjockt protein typ double pro eller så.

013 wrote:
    Du kan väl käka en Hawaii med 5%ost eller ta bort osten, vad spelar de för roll?

Inte för att det skulle göra den nyttigare per automatik men varför nämner du bara en av tre faktorer som jag nämnde? Det är ju fortfarande en Hawaiipizza eller hur?

Men tar man bort det andra jag nämnde också så kan man ju inte kalla den för det längre. Precis på samma sätt som ett bakverk utan grädde, utan mandelmassa och med fullkornsbröd inte är en semla. Och en semla med magrare grädde är inte nyttigare, bara kalorisnålare (vilket inte är samma sak).

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 71 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.