Home › Forums › Matlagning och Recept › Recept på kalorisnålare Semlor?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 februari, 2010 at 19:06 #525856Anonym anvandareMember013 wrote:Du kan väl käka en Hawaii med 5%ost eller ta bort osten, vad spelar de för roll?
Personligen bryr jag mig inte om bakverk o annat crap,,för varför förpesta kroppen med skit som inte ens gör någon nytta,
Men topicen var om någon hade recept på en nyttigare semla, så svaret är väl att baka den på fullkorn samt använda mager grädde,, eller ta bort grädden o göra en visp av tjockt protein typ double pro eller så...undrar vad du menar skulle förpesta kroppen hos en semla ? o varför skulle ett kostillskott vara ”nyttigare” än fullfet grädde??..bara undrar..
14 februari, 2010 at 19:08 #525857Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Inte för att det skulle göra den nyttigare per automatik men varför nämner du bara en av tre faktorer som jag nämnde? Det är ju fortfarande en Hawaiipizza eller hur?Men tar man bort det andra jag nämnde också så kan man ju inte kalla den för det längre. Precis på samma sätt som ett bakverk utan grädde, utan mandelmassa och med fullkornsbröd inte är en semla. Och en semla med magrare grädde är inte nyttigare, bara kalorisnålare (vilket inte är samma sak).
För jag tycker diskussionen i sig är patetisk, vad är de som säger att en Hawaii pizza inte är nyttig? Beror ju helt o hållet på NÄR du äter den och hur din övriga kost ser ut.
Vad som är nyttigt i dagens läge är ganska diffust om man säger så..
15 februari, 2010 at 07:16 #525858Anonym anvandareMember013 wrote:vad är de som säger att en Hawaii pizza inte är nyttig? Beror ju helt o hållet på NÄR du äter den och hur din övriga kost ser ut.Vad som är nyttigt i dagens läge är ganska diffust om man säger så..
Vad har det ÖVERHUVUDTAGET med något i tråden att göra? Jag har aldrig ens nämnt något om pizzas nyttighet eller ej. Det var ju bara ett exempel på en rätt med välkända karaktäristika och där man kan ifrågasätta hur länge det kan ha samma namn efter att dessa karaktäristika plockas bort en efter en.
Precis som att byta ut allting i en semla men ändå kalla det semla som om det hade ett egenvärde i sig att få kalla det för semla. Men visst, en kalorisnålare vore ju t.ex. med grädde av lägre fetthalt och att man kanske gör någon ändring i bulldegen. Men ju mer ändringar i degrecept desto mindre semlalikt lär det bli eftersom ingredienser inte bara påverkar smak utan i hög grad brödets struktur.
15 februari, 2010 at 12:34 #525859Anonym anvandareMembergillar detta fenomenet. fruktansvärt underhållande
folk kan helt enkelt inte välja att äta vettigt. de vill äta precis som de alltid gjort men att det de äter ska vara nyttigare. de ska ha nyttig glass, nyttiga pannkakor med nyttig sylt, de ska ha nyttiga kakor och nyttiga bakelser. nyttig pizza. you name it.
att äta fågel, fisk och mittimellan är tydligen inget alternativ.
15 februari, 2010 at 12:35 #525860Anonym anvandareMemberoch man kan hålla på och trixsa och försöka göra en nyttig semla bäst fan man vill. inget kommer slå att man delar semlan på mitten och bara äter halva. då har man 100% smakupplevelse och halva kalorimängden.
15 februari, 2010 at 12:47 #525861Anonym anvandareMemberSammy wrote:gillar detta fenomenet. fruktansvärt underhållandefolk kan helt enkelt inte välja att äta vettigt. de vill äta precis som de alltid gjort men att det de äter ska vara nyttigare. de ska ha nyttig glass, nyttiga pannkakor med nyttig sylt, de ska ha nyttiga kakor och nyttiga bakelser. nyttig pizza. you name it.
Man blir vad man äter,,,
Om de finns ett bättre alternativ varför ska man då inte välja det?15 februari, 2010 at 13:17 #525862Anonym anvandareMemberSammy wrote:gillar detta fenomenet. fruktansvärt underhållandefolk kan helt enkelt inte välja att äta vettigt. de vill äta precis som de alltid gjort men att det de äter ska vara nyttigare. de ska ha nyttig glass, nyttiga pannkakor med nyttig sylt, de ska ha nyttiga kakor och nyttiga bakelser. nyttig pizza. you name it.
Så jäkla sant!
15 februari, 2010 at 15:27 #525863Anonym anvandareMember013 wrote:Om de finns ett bättre alternativ varför ska man då inte välja det?Ingen har påstått något annat.
Jag har ett recept på en nyttig semla:
300 gram broccoli och ett kokt ägg
15 februari, 2010 at 16:09 #525864Anonym anvandareMemberQuote:Jag har ett recept på en nyttig semla:300 gram broccoli och ett kokt ägg
Haha. Skönt att få skratta lite.
15 februari, 2010 at 18:49 #525865Anonym anvandareMemberJag håller med Eddie till 100%
Ändrar man på hela innehållet är det ju inte en nyttig variant, utan ett helt nytt recept.Jag kan göra lågfett/lågkolhydrat-lasagne.
Köttfärs 5% fett, skiter i ost, lasagneplattor, tomatsås, bechamelsås.
Då blir det bara köttfärsen kvar, kan det kallas lasagne?15 februari, 2010 at 20:19 #525866Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Jag håller med Eddie till 100%
Ändrar man på hela innehållet är det ju inte en nyttig variant, utan ett helt nytt recept.Jag kan göra lågfett/lågkolhydrat-lasagne.
Köttfärs 5% fett, skiter i ost, lasagneplattor, tomatsås, bechamelsås.
Då blir det bara köttfärsen kvar, kan det kallas lasagne?Om du tar fullkornsplattor, mald fransyska,tomatsås o ost vad får du då ?Pasta med köttfärs eller?
några fler intelligenta svar?
15 februari, 2010 at 21:50 #525867Anonym anvandareMember013 wrote:Om du tar fullkornsplattor, mald fransyska,tomatsås o ost vad får du då ?Pasta med köttfärs eller?några fler intelligenta svar?
Nej, då får jag ju vanlig lasagne, förutsatt att jag har bechamelsås oxå.
Annars blir det svårtuggat.15 februari, 2010 at 21:54 #525868Anonym anvandareMember013 wrote:Om du tar fullkornsplattor, mald fransyska,tomatsås o ost vad får du då ?Ännu mer onödiga spannmålsfibrer än jag redan äter bl.a.
15 februari, 2010 at 22:21 #525869Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Ännu mer onödiga spannmålsfibrer än jag redan äter bl.a.En del föredrar mer spannmål och vad har de med saken att göra,vad du äter?Är du en sån där kost guru:up:
15 februari, 2010 at 22:25 #525870Anonym anvandareMember013 wrote:En del föredrar mer spannmål och vad har de med saken att göra,vad du äter?Är du en sån där kost guru:up:Tror Eddie syftar på att fullkorn inte är bättre en vanlig pasta, utan en smaksak.
Du har ju fortfarande bara kommit med ett recept på en vanlig lasagne.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.