Recept på kalorisnålare Semlor?

Home Forums Matlagning och Recept Recept på kalorisnålare Semlor?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 71 total)
  • Author
    013 wrote:
    Är du en sån där kost guru:up::P

Nej

Känns som tråden hamnat på fel spår.

Fettisdagen imorgon!, ska det lyxas med en Semla? Eller blir det någon hemma snickrad diet-variant av denna så goda gräddbulle.

013 wrote:
    Man blir vad man äter,,,
    Om de finns ett bättre alternativ varför ska man då inte välja det?

ja. vill man bli en semla så är det ju bara att äta en sån. alla kan äta en semla och återhämta sig. så bara käka du en sån. ta 2. det lär inte påverka livslängden så värst mycket.

men det kvittar om du försöker använda annat mjöl. ”lättare” grädde och mandelmassa. du lär ändå inte få den märkvärt kalorisnålare än original semla vid samma vikt. du låter lite som morsan när hon berättigar chokladätandet med att det finns nyttiga grejor i det… när jag säger att det finns nyttiga grejor i broccoli oxå så är det inte lika kul.

speciellt kommer den inte bli bättre än eddies broccolisemla.

så mitt tips till de som är vansinnigt formkänsliga är fortfarande att äta en halv. vilket innebär halva kcal mängden.

När någon väl ställer en fråga, för den personen en direkt fråga till så många här inne på forumet som kan allt både innan och utan inom kost, och så är ni ironiska! Under all kritik….:nono:

Nyttiga semlor:
    [http://www.recept.nu/1.37861/bert_karlsson/smaratter_tillbehor/mjol/bert_karlssons_smala_semlor]

[http://hallonpaj.bloggagratis.se/2008/01/28/477630-smala-semlor/]

[http://mabra.com/sa-bakar-du-snabba-och-smala-semlor/]

Det är helt enkelt så lätt som att googla på ”Nätet”…

Lycka till med baket, om det nu inte är försent!!:p

Vad beträffar nyttig lasagne, var det någon här på forumet som tipade om 1,5 % keso istället för ost/bechamel

/Killevippen!

Candy Canary wrote:

Vad beträffar nyttig lasagne, var det någon här på forumet som tipade om 1,5 % keso istället för ost/bechamel

/Killevippen!

Det funkar säkert, men då måste man ju förkoka plattorna.
    Är ju bechamelsåsen som kokar in i vanlig lasagne.

Men jag skulle välja 5% ost.
    Ca 3 gånger mer fett än keso, men 3 gånger mer protein och mindre kolhydrat. Så näringsmässigt går det i princip jämt ut, men med bättre smak(enligt mig)

klart man kan bli lite ironisk på en sån fråga.

varför i hela friden ska man göra en nyttig semla? för att få in den i sin diet? ska semlan bli ett dagligt inslag i personens kost? ät skitet utöver sin vanliga mat. kan väl på sin höjd bli 500kcal? och vad gör det om man har 500kcal i överskott en dag om året? med min form kan man ha 500kcal i överskott ett par ggr i veckan utan att det ställer till något iaf. (klickar man på fiskargubben så syns formen som nämns)

Sammy wrote:
    klart man kan bli lite ironisk på en sån fråga.

varför i hela friden ska man göra en nyttig semla? för att få in den i sin diet? ska semlan bli ett dagligt inslag i personens kost? ät skitet utöver sin vanliga mat. kan väl på sin höjd bli 500kcal? och vad gör det om man har 500kcal i överskott en dag om året? med min form kan man ha 500kcal i överskott ett par ggr i veckan utan att det ställer till något iaf. (klickar man på fiskargubben så syns formen som nämns)

Tycker att du har ”fel” ”fel” ”fel”!!!!

Om nu någon frågar och du nu tycker att det är världens värdelösaste fråga… Bry dig inte om det då….

Tycker att detta är så lågt!!!

Vincent Qvarfordt wrote:
    Det funkar säkert, men då måste man ju förkoka plattorna.
    Är ju bechamelsåsen som kokar in i vanlig lasagne.

Men jag skulle välja 5% ost.
    Ca 3 gånger mer fett än keso, men 3 gånger mer protein och mindre kolhydrat. Så näringsmässigt går det i princip jämt ut, men med bättre smak(enligt mig)

Hahahah… Inte då… det funkar hur bra som helst att ha vanliga lasagneplattor… Huvudsaken är att du nu täcker plattorna med ”köttfärsgegget” tillsammans med keso.. glömde att berätta att man blandar 500g keso tillsammans med 500g kesella… rör ner lite kryddor… och vips… GODIS!!!!!:up:

Candy Canary wrote:

/Killevippen!

Candy Canary wrote:
    Hahahah… Inte då… det funkar hur bra som helst att ha vanliga lasagneplattor… Huvudsaken är att du nu täcker plattorna med ”köttfärsgegget” tillsammans med keso.. glömde att berätta att man blandar 500g keso tillsammans med 500g kesella… rör ner lite kryddor… och vips… GODIS!!!!!:up:

Inget du nämner gör ju lasagnen ”nyttigare”.

Bara vad du inbillar dig är nyttigt, dvs fettsnålt.

Candy Canary wrote:

Om nu någon frågar och du nu tycker att det är världens värdelösaste fråga… Bry dig inte om det då….

Jag hoppas du är medveten om att vi befinner oss på ett diskussionsforum?

Jag tycker att Sammys invändning är både klok och sund och skvallrar om att karln har lite perspektiv på hela kostbiten: Att se helheten istället för att snöa in på enskilda detaljer.

Jag ser inget ”lågt” i Sammys resonemang och är inte riktigt säker på vad du far efter, om jag ska vara ärlig.

Eddie Vedder wrote:
    Inget du nämner gör ju lasagnen ”nyttigare”.

Bara vad du inbillar dig är nyttigt, dvs fettsnålt.

:P

Nyttig och nyttig, jag väljer mellan nyttig och onyttigt fett. Fettet i lasagnen minimerar jag, för att försöka att få i så mkt protein som möjligt istället.

Det nyttiga fettet lägger jag på salladen, eller Omega. Är inte detta sunt tänkt? Tro mig, alla har vi tänkt ”fettfritt”, men dessa tankar har de flesta, iaf jag, för länge sedan trängt bort. ;)

Jon Larsson wrote:
    Jag hoppas du är medveten om att vi befinner oss på ett diskussionsforum?

Jag tycker att Sammys invändning är både klok och sund och skvallrar om att karln har lite perspektiv på hela kostbiten: Att se helheten istället för att snöa in på enskilda detaljer.

Jag ser inget ”lågt” i Sammys resonemang och är inte riktigt säker på vad du far efter, om jag ska vara ärlig.

Happ!

Candy Canary wrote:
    Det nyttiga fettet lägger jag på salladen, eller Omega. Är inte detta sunt tänkt? Tro mig, alla har vi tänkt ”fettfritt”, men dessa tankar har de flesta, iaf jag, för länge sedan trängt bort. ;)

Omega-3 är bra att få i sig ja. Men vilket ”dåligt” fett du pratar om förstår jag inte. Det är ju ost och köttfärs vi pratar om. Förstår inte kopplingen mellan det och ”onyttigt fett”.

Candy Canary wrote:

Kommentera detta är överflödigt. Du kar gjort bort dig tillräckligt bra själv.

istället för att äta de två semlorna jag köpte, hädelse! Jag gjorde inte ens de själv… usch för mig. Så åt jag bara en, på så sätt blev det ju en nyttigare semla, ha ha!

tycker ni nut cases kan lägga ner denna diskussionen, fetisdagen är över :p

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 71 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.