Home › Forums › Matlagning och Recept › Recept på tonfisk till den som inte är tonfiskälskare
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 maj, 2006 at 00:42 #997081Anonym anvandareMember
Tonfisk är billigt och bra.
Men smaken av tonfisk, som den är, är jag inget större fan av.Finns det någon som ruvar på bra recept för tonfisk?
Gärna enkelt & billigt (såklart).2 maj, 2006 at 00:42 #91650Anonym anvandareMember2 maj, 2006 at 05:46 #997082Anonym anvandareMember– tonfisk,lök,vitlök,passerade tomater. Krydda med antingen olika örter + salt+ peppar och buljong, eller oregano,salt,peppar,fisksås och spiskummin. Ris eller pasta
– tonfisk,lök,vitlök,lite paprika,squash,champinjoner,färska tomater, krydda med salt, chilipulver(mycket),buljong och persilja eller citronsaft,citronpeppar,salt och buljong. Ris eller pasta till…
– tonfisk, gul paprika, färksa tomater, champinjoner, lök. Fräs och krydda med salt och peppar, citronsaft och stö över persilja. Rör ner pasta, helst spaghetti. Du kan ha i buljong och kapris om du vill.
Hoppas något låter bra för det där är mina favoriter med tonfisk:)
2 maj, 2006 at 11:52 #997083Anonym anvandareMemberTonfisk på burk:
Blanda en burk avrunnen tonfisk med ett ägg, lite ströbröd, salt, peppar + ev. lite hackad lök och gräslök (valfritt efter smak).
Forma till 2 st biffar och stek i teflonpanna. Smakar riktigt gott!
Servera med ris, pasta eller vad som helst + lite grönsaker såklart…Tonfiskfilé:
Hacka färsk rosmarin, timjan och salvia. Blanda ihop det med grillkrydda,
chili och lite salt. Gnid in filén med örtmixen och låt marineras i en
plastpåse i kylskåpet 30 minuter (försök pressa ut all luft ur påsen).
Grilla sedan filén en kort stund på vardera sida och låt den vara
lite rosa i mitten, så att den inte blir för torr… Servera med ugnsbakad
sötpotatis och broccoli…Det är mina tonfiskfavoriter… Men smaken är ju som baken…
Själv skulle jag kunna leva på det här ett bra tag, haha! Mums!!!4 maj, 2006 at 09:48 #997084Anonym anvandareMemberKombinationen tonfisk och banan kan vara värd att prova. Frukt friskar upp den där torra trista tonfisksmaken. Prova även att fräsa lök, tomater och tonfisk i rapsolja och krydda med tex basilika och dragon. Icke helt förkastligt…
4 maj, 2006 at 20:04 #997085Anonym anvandareMemberHaha. Jag har hört om folk som blandar tonfisk och banan, men alltid förkastat det med ett äcklat hånskratt.
Kanske är värt at prova trots allt då. Det ligger nått i vad du säger.Katti > Jag provade dina tonfiskbiffar. Dom var goda! Liiite lite för mycket tonfisk smak bara (låter dumt i o m at det ju är tonfisk..jag vet..haha).
5 maj, 2006 at 01:44 #997086Anonym anvandareMemberTonfisk, stekta wokgrönsaker, kvarg + massa cayennepeppar = rör runt lite!
5 maj, 2006 at 01:45 #997087Anonym anvandareMemberTonfiskröra (1 portion)
1 burk tonfisk
3-5 matskedar lätt creme fraiche eller grekisk/turkisk yoghurtkrydda med tex oregano, svartpeppar, basilika mm..
värm detta och ät. :up:
13 maj, 2006 at 12:47 #997088Anonym anvandareMemberJag brukar skölja tonfisken i vatten och äta den som den är.. får faktiskt en ganska fin smak som känns lite lyxig på något vänster
17 maj, 2006 at 09:47 #997089Anonym anvandareMember1 burk tonfisk
1/2 lätt creme fraiche
1/2 lök
100gram(ca)spenat
100gram(ca)gröna ärtorstoppa allt i en kastrull värm krydda med cayennepeppar, svartpeppar och salt..
17 maj, 2006 at 09:55 #997090Anonym anvandareMembertonfisk, keso, valfri krydda & lite färsk persilja.
17 maj, 2006 at 10:35 #997091Anonym anvandareMemberHar ett superbra recept på tonfisk som tar bort i princip all tonfisksmak.
Blanda 2 burkar tonfisk med en burk krossade tomater och en burk mini creme fraiche med örter.Låt koka upp och salta och peppra. Tillsätt ev bladspenat eller något annat nyttigt
Gott och väldigt billigt!
17 maj, 2006 at 11:34 #997092Anonym anvandareMemberMitt bästa tonfisktips är:
1 burk tonfisk (i vatten såklart), 2 dl kessella (1%) och 1 2dl keso(4%). Rör ihop detta och krydda med aromat samt hackad rödlök. Servera tillsammans med ris.17 maj, 2006 at 12:57 #997093Anonym anvandareMember…en träningsnörd skulle nog här påtala att tonfisk i olja innehåller mer protein..
Men tack för tipset! Värt att prova..
20 juni, 2006 at 13:34 #997094Anonym anvandareMemberjanne73 wrote:Kombinationen tonfisk och banan kan vara värd att prova. Frukt friskar upp den där torra trista tonfisksmaken.Till min enorma förvåning smakade det där faktiskt bra.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.