Recept på vilt

Home Forums Matlagning och Recept Recept på vilt

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Har funderat lite över varför man aldrig läser om byggare som äter vilt under diet, det går väl knapt att hitta en magrare protein källa?
    Ganska dyrt kanske om man inte jagar själv eller känner någon jägare som man kan köpa av.
    Men priset måste väl vara det enda negativa med viltkött.

Nu är det så att både min pappa o bror jagar så jag kan få både älg, hjort o rådjur gratis.
    Jag skulle behöva lite tips/råd eller bra recept till vilt kött.

Min absoluta favorit är renskavsgryta

480g renskav
    4dl matlagningsgrädde
    1 msk vetemjöl
    2 msk vinbärsgelé el. lingonsylt
    1 msk kalvfond
    1 msk soya

Stek renskav i rapsolja i en stekpanna tills det får färg. Vispa ihop grädde, mjöl, smulad buljongtärning, soja och gelé i en gryta. Låt det koka upp under vispning. Lägg över renskavet i grytan. Låt det koka i såsen ca 5 min. Är mims med pressad potatis!

Och om du inte vill ha allt läckert gojs som är i grytan så är det bara o ta ett rökt köttben och gnaga!! :P

Eftersom jag e från Norrland :p jagar min morfar, och min sambos pappa, så vi har ofta älgfärs hemma. Under dieten gör jag chili con carne på det, sååå gott!! Bönorna e ju också en bra kolhydratskälla…. Recept, ja, lök, färs, en burk bönor, massa chilikrydda, och ev en burk krossade tomater… typ…

Älgstek eller ännu godare…kalvstek vetja! Utmärkt kött och dessutom magert! Jag får också en hel del kött gratis, vilket är en fördel. Brukar slänga ner steken i en kastrull tillsammans med vatten och massor av salt och peppar och sedan koka det på svag värme i ca 1,5 h (beroende på storleken förståss). Skyn kan man sedan göra sås av, brunsås :up:

…sedan älgfärsbiffar eller bullar, även dessa utmärkta under diet, eftersom älgfärsen är mycket magrare än vanlig, det märks tydligt då man steker den.

Nyttiga Älgfärsbiffar:
    Ca 500 g älgfärs
    1 dl kruskakli
    1,5-2 dl vatten
    Salt, ca 5 kryddmått
    vitpeppar, ca 4 kryddmått

Brukar blanda kruskakli med vatten, som får svälla ca 30 min. (Kruskaklit binder ihop biffarna) Blandar sedan kryddorna med köttfärsen och häller sedan ner kruskablandningen i köttfärsen och blandar.
    Formar sedan köttbullar eller biffar.

Jag brukar krydda ganska rejält, men mäter inte, därför är det svårt att exakt ange mängden, ni får prova er fram! Sedan kan man ju också ha ägg i, men det har inte jag eftersom de binder ihop så bra ändå.

Vad är kruskakli??

Taget från Saltå Kvarns hemsida:

Kruskakli framställs av vetekornets skaldelar. Det är i skaldelarna som det mesta av vetets näringsämnen sitter och därför är kruskakli extra rikt på mineraler. Blanda Kruskakli i gröten, müslin och filen. Lite Kruskakli i brödbaket gör brödet saftigt och fibberrikt.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.