Receptet verkar inte stämma ? ifrån body tidningen.

Home Forums Matlagning och Recept Receptet verkar inte stämma ? ifrån body tidningen.

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag tog mig och gjorde lite pannkakor utifrån ett recept från bodys tidning och där stod det att allt skulle landa på 416 kcal , 46g prot , 49g kcal och 9 g fett.

Då jag gjorde exakt som det stod i receptet , exakt likadant ingredient mässigt så fick jag ändå upp till typ 678 kcal på hela smeten. Varför blir det fel då jag använder det som står i receptet?

oscar123 wrote:
    Jag tog mig och gjorde lite pannkakor utifrån ett recept från bodys tidning och där stod det att allt skulle landa på 416 kcal , 46g prot , 49g kcal och 9 g fett.

Då jag gjorde exakt som det stod i receptet , exakt likadant ingredient mässigt så fick jag ändå upp till typ 678 kcal på hela smeten. Varför blir det fel då jag använder det som står i receptet?

Det kan vara fel i uträkningen. Vilken utgåva var receptet med i?

Den nyaste gåvan , vet att man inte får lägga ut recept ifrån den gåvan som säljs just nu , men ville bara påpeka att något är snett :/ Och har just därför inte lagt ut receptet , utan bara sagt vad det skulle innehålla osv.

Hej Oscar,

Först och främst uppmärksammade du ett feltryck i tidningen, tackar för det! Tyvärr verkar näringsinnehållet på ”Quick Powerdrink” från februariutgåvan följt med till marsutgåvan och visas nu även som näringsinnehållet för ”American Pancakes”.
    Det korrekta näringsinnehållet för American Pancakes är följande:
    538 kcal
    50 g protein
    53 g kolhydrater
    14 g fett

Det är i alla fall lite närmare dina uträkningar. Varför dina och mina uträkningar inte stämmer överens exakt kan bero på flera saker, men mest troligt är att exempelvis det proteinpulver och/eller dinkelmjöl du räknat på inte har ett exakt likadant näringsinnehåll som de produkter jag räknat på.
    Överlag brukar jag använda mig av livsmedelsverkets uppgifter när jag gör näringsberäkningar för att få ett så korrekt snittvärde som möjligt. Och räknar jag på exempelvis proteinpulver så tittar jag på flera olika likvärdiga produkter och tar ut ett snittvärde.

Tack för din uppmärksamhet, och hoppas att pannkakorna smakade! =)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.