Röda linser – tips på recept!

Home Forums Matlagning och Recept Röda linser – tips på recept!

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Köpte mig en massa röda linser häromdagen. Såg att det var en ingrediens med massvis av proteiner och kolhydrater – plus att det var ett prisvärt alternativ för studenten.

Gjorde mig en rätt sist innehållandes röda linser och lite grönsaker blandat i en tomatsås. Detta med ris till. Gott och billigt.

Så det jag undrar, har ni något trevligt recept med röda linser som bas? :)

jadu bara göra massa olika vinegreter *eller hur det stavas* blanda i pressa vitlök etc finns massa! lök tonfisk paprika jadu allt du vill ha :P

Sagara wrote:
    Köpte mig en massa röda linser häromdagen. Såg att det var en ingrediens med massvis av proteiner och kolhydrater – plus att det var ett prisvärt alternativ för studenten.

Gjorde mig en rätt sist innehållandes röda linser och lite grönsaker blandat i en tomatsås. Detta med ris till. Gott och billigt.

Så det jag undrar, har ni något trevligt recept med röda linser som bas? :)

Om all kyckling på denna jord skulle ta slut så finns det en annan maträtt jag skulle kunna tänka mig äta varje dag nämligen LINSSOPPA

1 Purjolök
    2 Potatis
    1 l Vatten
    2 Grönsaksbuljongtärning
    2 dl Röda linser
    Salt och peppar

Skiva ner allt i en kastrull och koka i 15 min, ta sedan en visp och vispa runt lite…servera med lite minikeso på toppen:up:

Erika wrote:
    Om all kyckling på denna jord skulle ta slut så finns det en annan maträtt jag skulle kunna tänka mig äta varje dag nämligen LINSSOPPA

1 Purjolök
    2 Potatis
    1 l Vatten
    2 Grönsaksbuljongtärning
    2 dl Röda linser
    Salt och peppar

Skiva ner allt i en kastrull och koka i 15 min, ta sedan en visp och vispa runt lite…servera med lite minikeso på toppen:up:

Ah den brukar morsan göra. Den är riktigt god!

2 dl gula och röda linser

1 tsk torkad chili

1 tsk gurkmeja

1 tsk hel spiskummin

10 gram kardemummafröhus

(ett st.)

1.5 tsk grovt salt

13 dl vatten

3 msk olja

2 klyfta vitlök

4 gram 2 hela senapsfrön

2 dl matlagningsyoghurt

200 gram gurka

3 msk hackad färsk mynta

salt
    Tillagning:

1. Blötlägg linserna i 60 minuter, skölj dem väl. Det är inte nödvändigt men det gör soppan soppigare och mindre puréig.

2. Gör tsatsikin under tiden: Riv gurkbiten och krama ur vätskan.

3. Lägg rivet i en skål och blanda med en pressad vitlöksklyfta och yoghurten.

4. smaka av med salt och eventuellt lite vinäger för att göra det syrligare eller olivolja för att runda av.

5. Klipp myntan och strö över tsatsikin.

6. Åter till soppan: Häll bort blötläggningsvattnet från linserna och koka dem ihop med alla kryddorna utom senapsfröna och vitlöken i 30 minuter.

7. Värm oljan och lägg i senapsfrön och skivad vitlök. När det sisslar om fröna
    häller du oljan i soppan.

8. Servera med lantbröd och tsatsikin.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.