Rostade havregryn.

Home Forums Matlagning och Recept Rostade havregryn.

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej.

Nu är det så att jag är grymt trött på gammal vanlig havregrynsgröt, då jag äter det 2 gånger om dan. Har tidigare provat att mixa kvarg och grynen, för att sedan dricka, men det smakar inge vidare.

Så nu till frågan, kan man inte rosta havregrynen i ugnen?
    Jag vet att man brukar göra nåt liknande när man gör müsli.
    Jag hade tänkt att typ ringa lite olja över en plåt, sen hälla på grynen och blanda jämt. Sen skicka in det i ugnen och vända efter några minuter.

Tror ni det funkar? :what:

det funkar utmärkt! jag har gjort musli på det sättet! blanda några matskedar olja med vatten o droppa på grynblandningen. ha inne i 10 min cirka men kolla så inte grynen blir brända.
    ha nötter o torkad frukt i! mums!

Mmmm…det låter gott…det måste jag testa! :ike:

Tack för tipset. Gjorde det innan, fast ringlade bara lite olja och sen gryn + kanel.. Dem blev lite brända, luktade skit i hela hyreshuset, men gick o äta ändå :)

Frukosten och middag blir alltid kvarg med funlight + lite all bran & lite gryn.

Brukar alltid rosta grynen innan jag gör gröten, rostar dem i kastrullen jag ska använda sen. Funkar jättebra! Slår sen bara på vattnet..kanske lite smidigare… :emo-thumb

Jag vet att Paulún inte är så poppis här på forumet, men Han och Oskar De Hoog skrev om ett recept där de torrrostade Havregryn/Fiberhavregryn i ugnen utan några tillsatser. Testade och det blev riktigt bra.

Är lite osäker på receptet, om någon är sugen så skicka pm.

Är vanlig sockerfri müsli som finns att köpa dålig?

Jag undrar för att det är vad jag brukar äta på morgonen

MVH

goldeneagle wrote:
    Är vanlig sockerfri müsli som finns att köpa dålig?

Nejdå, inte alls.

Jag har gjort egen müsli baserad på ett recept som jag hittade i Buffé. Om jag minns rätt så var det följande ingredienser:

Havregryn (inte fiber)
    Rågflingor
    Vetegroddar
    Vetekli
    Solrosfrön
    Hela linfrön
    Russin

Detta rostas på svag värme i ca 30 min (man måste röra om ofta). Jag ringlade lite honung över också för att gotta till det, men det ingick inte i originalreceptet. Jag minns dock inte exakt hur många grader ugnen skulle vara på, men det kan jag kolla upp.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.