Home › Forums › Matlagning och Recept › Små finurliga mattips till en tävlingscyklist (kaloribomber sökes)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 maj, 2011 at 18:57 #366836Anonym anvandareMember
En klasskamrat och tillika vän till mig satsar hårt som tävlingscyklist (landsvägscykling) och både han och jag tycker det är roligt att sitta och diskutera mat på våra matraster i skolan. Särskilt eftersom vi både alltid har den klassiska matlådan med oss (min bra mycket enformigare och mindre smaskig än hans kan jag tillägga).
Nu till saken. Han har nyligen bett om tips vad gäller små smaskiga kaloribomber eftersom han nu valt att lägga mer fokus på sin träning och därmed har hungern samt förbrukning av kalorier börjar stiga. Jag har redan börjat spåna på lite småsmaskigheter, men jag tänkte även höra vad våra kära bodymedlemmar har att säga om saken.
Kriterierna för dessa kaloribomber är följande:
– Snabblagat och helst något som kan ätas kallt
– Kaloririkt
– Någorlunda mättandeJag själv sitter och klurar på saker så som hemgjorda pannkaksrullar med jordnötssmör och sylt eller möjligtvis bredda med smör och lite sirap. Kan ätas kalla och enkla att förbereda.
Som sagt, kalorimängd ansåg han vara viktigare än mättnad, så känn er fria att spinna vidare eller helt gå galna. Tokigheter uppskattas då han älskar att prova ny mat (läs: finurliga eller lite överraskande kombinationer, och inte tips i stil med ”flytande margarin direkt ur flaska”).
18 maj, 2011 at 18:57 #59985Anonym anvandareMember18 maj, 2011 at 19:19 #366837Anonym anvandareMemberJordnötsmör och mandelmassa:D
Så Semlor kanske är en bra idé..19 maj, 2011 at 19:18 #366838Anonym anvandareMemberUgnspannkaka med massa bacon på och lite örter. + massa Lohmanders bearnaisesås!
20 maj, 2011 at 00:31 #366839Anonym anvandareMemberDadlar och annan torkad frukt tillsammans med nötter!
Går att göra kakor på = ännu mer kcal20 maj, 2011 at 11:07 #366840Anonym anvandareMemberYossi wrote:Dadlar och annan torkad frukt tillsammans med nötter!
Går att göra kakor på = ännu mer kcalJa, jag sneglade lite på olika typer av torkad frukt när jag var på ICA senast. Där borde man helt klart kunna lägga lite av krutet för att komma på några finurligheter. Tackar för det!
20 maj, 2011 at 11:35 #366841Anonym anvandareMemberBakverk från Lidl.
De säljer någon sorts väldigt kompakta sockerkaksvarianter (b l a en smaksatt med marsipan som smakar himmelskt) i avlångt utförande. Väger ungefär 400 gram och ger 1600 kcal utan någon nämnvärd mättnad. Lidl-billigt är det också, självklart. Gott som fan.
20 maj, 2011 at 15:40 #366842Anonym anvandareMemberNågot jag vräker i mig mycket av under cykelpassen är snickers det är perfekt
20 maj, 2011 at 17:12 #366843Anonym anvandareMemberSuper_Chrille wrote:Något jag vräker i mig mycket av under cykelpassen är snickers det är perfektJa vafan vill man ha lättillgänglig energi som smakar kanon är det nog få saker som slår snickers.
20 maj, 2011 at 19:11 #366844Anonym anvandareMemberSnickers osv är ju bra tips. Finns någon slags gele man trycker i sig som innehåller kolhydrater, dvs någon slags koncentrerad energidryck i fast form som är till för just löpare cyklister osv.
20 maj, 2011 at 19:25 #366845Anonym anvandareMemberInför ett lopp som hette ”Ski of Sweden” där en kompis skulle skida genom hela sverige så bakades typ powerbars med havregryn, smör, kakao, jordnötssmör, socker och grädde. Eventuellt kan man slänga i lite solrosfrön eller liknande för att höja energiinnehållet ännu mer på ett lätt sätt.
Gör en sats med såna, det kommer bli grymt!
20 maj, 2011 at 21:12 #366846Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Bakverk från Lidl.De säljer någon sorts väldigt kompakta sockerkaksvarianter (b l a en smaksatt med marsipan som smakar himmelskt) i avlångt utförande. Väger ungefär 400 gram och ger 1600 kcal utan någon nämnvärd mättnad. Lidl-billigt är det också, självklart. Gott som fan.
Det ska kollas upp – vet inte hur pass mycket kakmonster han är. Fast i och för sig ser jag honom vid otaliga tillfällen inmundiga ballerina kladdkaka, så det ska nog inte vara helt bortkastat som förslag. Vet dock inte om Lidl är på gångavstånd från högskolan här i halmstad, för det blir nog de ställena vi börjar med. Dock utesluter ju inte det att vi tar en trip med bilen.
Super_Chrille wrote:Något jag vräker i mig mycket av under cykelpassen är snickers det är perfektHade jag personligen varit den som skulle smaska i mig kaloribomber, så hade snickers varit en av de mumsigheter jag valt (det och så kopiösa mängder jordnötssmör). Men jag tror han vill ha det aningen mer idésprudlande än så.
Tommy Ivarsson wrote:Inför ett lopp som hette ”Ski of Sweden” där en kompis skulle skida genom hela sverige så bakades typ powerbars med havregryn, smör, kakao, jordnötssmör, socker och grädde. Eventuellt kan man slänga i lite solrosfrön eller liknande för att höja energiinnehållet ännu mer på ett lätt sätt.Gör en sats med såna, det kommer bli grymt!
Ja, hade det inte varit för dieten så hade jag själv gjort en sats. Men detta låter helt klart intressant. Jag satt faktiskt så nyligen som igår och sökte efter olika recept på proteinbars. Nu var de förvisso till mig, men det utesluter ju inte att man hittar ett och annat guldkorn som även skulle kunna anpassas till honom.
Tack för alla svar. Roligt att läsa!
22 maj, 2011 at 10:30 #366847Anonym anvandareMemberJag tänkte inte på emellan passen utan bara under själv cykelturen :emo-thumb
22 maj, 2011 at 11:05 #366848Anonym anvandareMemberKrispy Kreme Donut Burger
[img=http://zzzlist.files.wordpress.com/2009/11/donutburger.jpg]”Yes, it’s true. Obese Americans and Homer Simpson can rejoice as cheeseburger served on Krispy Kreme donuts is now available. This donut-burger packs an astounding 1,500-calorie, more calories than many people eat in an entire day.”22 maj, 2011 at 11:49 #366849Anonym anvandareMemberDet där såg riktigt gott ut … krispy kreme donuts.. nomnomnom
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.