Home › Forums › Matlagning och Recept › Snabba frukosttips
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 september, 2010 at 09:43 #409188Anonym anvandareMember
På morgonen brukar jag äta 1l lättfil och 150g branflakes till frukost på sommaren. När det slår över till vintertid så går jag över till havregrynsgröt, mjölk och lingonsylt. Jag gillar gröten men när portionerna blir stora så tar det lång tid för dem att svalna. Jag är trött på morgonen och har barn som ska till dagis (hinner inte vänta på gröten ska kallna och bränner mig ofta). För att göra detta lite smidigare så har jag hört några som gör havreshakes.
Har ni några bra recept på havreshakes som är lätta att mixa och kunna dricka kalla?
Andra frukosttips som är snabba?
28 september, 2010 at 09:43 #62418Anonym anvandareMember28 september, 2010 at 10:02 #409189Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:häll i torra havregryn i mjölk och ät. jäkligt mycket godare än gröt också :p strö på lite socker så blir det pricket över i’et.jag själv kör på äggröra, det tar typ 3min att steka. och då steker jag 10st ägg. så gör du med färre ägg så går det ju givetvis fortare
Äter du 10 ägg på morgonen som frukost?
28 september, 2010 at 10:13 #409190Anonym anvandareMemberÄggrör är ett bra tips, ännu fortare går det ju om du har kokta ägg redan färdiga. Har du mat kvar sedan middagen kvällen innan är ju det bra. Jag käkar ofta en mozzarellaboll med sill till frukost. Brukar bli runt 6-tiden och då står jag mig bra till lunch vid 15-snåret.
28 september, 2010 at 10:41 #409191Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Äggrör är ett bra tips, ännu fortare går det ju om du har kokta ägg redan färdiga. Har du mat kvar sedan middagen kvällen innan är ju det bra. Jag käkar ofta en mozzarellaboll med sill till frukost. Brukar bli runt 6-tiden och då står jag mig bra till lunch vid 15-snåret.Vad är en mozzarellaboll?
Vad äter du mellan 06-15?
J.v.K wrote:ja det stämmerInget annat, bara stekta ägg och lite peppar?
Dricka?28 september, 2010 at 10:57 #409192Anonym anvandareMemberSkaffa en stavmixer och blanda följande: Keso, funlight wild berries, frysta blåbär och eventullt en skvätt kallt vatten—> stavmixa och häll över torra gryn.
Helt underbart gott!
Såhär: [http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15065845]
28 september, 2010 at 11:54 #409193Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Skaffa en stavmixer och blanda följande: Keso, funlight wild berries, frysta blåbär och eventullt en skvätt kallt vatten—> stavmixa och häll över torra gryn.Helt underbart gott!
Såhär: [http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15065845]
Detta är det bästa tipset jag funnit på internet. Sedan jag hittade det på din blogg för några månader sedan har jag ätit det varje morgon har även hänt att jag käkat de till mellanmål samma dag för det är så sjukt gott haha…
28 september, 2010 at 12:51 #409194Anonym anvandareMembersimsalabim wrote:Vad äter du mellan 06-15?Men herrregud, han skriver ju att han står sig mellan 06-15. Det innebär väl ändå att han inte äter ett skit däremellan?
28 september, 2010 at 13:11 #409195Anonym anvandareMemberAnton Johansson wrote:Men herrregud, han skriver ju att han står sig mellan 06-15. Det innebär väl ändå att han inte äter ett skit däremellan?Ja, och för mig är det annorlunda.
Är det vanligt att ni äter var 6:e timma utan mellanmål?
28 september, 2010 at 13:15 #409196Anonym anvandareMemberFör mig är det både vanligt och ovanligt. Allt anpassas efter dagen. Dagar med långa föreläsningar, tentor på flera timmar eller långa dagar i labbet, så har man inte möjlighet att äta stup i kvarten. På vilodagar är näringstimingen lite mindre viktigt, däremot på träningsdagar så äter jag nog lite oftare men placerar stora delar av dagens intag timmarna efter träning.
28 september, 2010 at 13:19 #409197Anonym anvandareMembersimsalabim wrote:Ja, och för mig är det annorlunda.Är det vanligt att ni äter var 6:e timma utan mellanmål?
För mig är det ytterst vanligt, äter 2-3 måltider per dag och oftast går det minst 6h mellan måltiderna.
De dagar de blir två måltider brukar första ätas runt 12-13tiden och den andra vid 20-21 tiden på kvällen.
Någon enstaka gång skjuts hela detta fönster lite mer mot morgontimmarna och i dessa fall kan det bli ett tredje mål precis innan läggdags.
Exempelvis Mål 1 vid 10, mål 2 vid 17 tiden och kanske ett lättare mål (typ några kokta ägg vid 22-23 tiden)Så till TS: Har du bråttom på morgonen kan du ju testa att skjuta på frukosten 3-5h och kanske äta när du vaknat till lite och har mer tid.
28 september, 2010 at 13:43 #409198Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:För mig är det ytterst vanligt, äter 2-3 måltider per dag och oftast går det minst 6h mellan måltiderna.De dagar de blir två måltider brukar första ätas runt 12-13tiden och den andra vid 20-21 tiden på kvällen.
Någon enstaka gång skjuts hela detta fönster lite mer mot morgontimmarna och i dessa fall kan det bli ett tredje mål precis innan läggdags.
Exempelvis Mål 1 vid 10, mål 2 vid 17 tiden och kanske ett lättare mål (typ några kokta ägg vid 22-23 tiden)Så till TS: Har du bråttom på morgonen kan du ju testa att skjuta på frukosten 3-5h och kanske äta när du vaknat till lite och har mer tid.
Ja, jag skulle kunna skjuta på frullen tills senare men då är jag förmodligen så hungrig så jag är döende. Jag behöver frukost på morgonen men ibland hinner jag inte vänta tills gröten har kallnat (där av tråden).
För att få i mig 3000-3500Kcal/dygn så tror jag portionerna blir så stora att jag inte orkar äta dem på 2-3st/dag (om jag inte dricker olivolja). Portionerna bär väl vara hyfsat avvägda med 40-40-20 (Protein-Kolisar-Fett).
Jag behöver lite förslag på frukostshakes… kalla
Jag har skrivit upp [http://www.metrobloggen.se/jsp/publi…le=19.15065845] verkar smarrigt. Hur mycket har du av varje?
28 september, 2010 at 14:27 #409199Anonym anvandareMemberSå i teorin skulle (enl. er) en portion på 3500Kcal vara ok?
28 september, 2010 at 14:42 #409200Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:en portion är väl lite väl att ta i. men dela upp det på 2 eller 3 så är det ju mycket behagligare ^^ men klart det går att få sig 3500kcal på en måltid.Jag ska läsa din journal och ”känna” lite på det…
Hur lång är en periodisk fasta?Vad har hänt med ”ät var 3e timma”?
28 september, 2010 at 15:23 #409201Anonym anvandareMembersimsalabim wrote:Vad är en mozzarellaboll?Mozarrella i en boll helt enkelt. Det går att köpa i vilken affär som helst. Kolla i affären nästa gång.
simsalabim wrote:Vad äter du mellan 06-15?Jag skrev ju att jag inte gör det. Äter just nu.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.