Steka ägg i mikron?

Home Forums Matlagning och Recept Steka ägg i mikron?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • Author

Sitter på jobbet och funderar på ägg :D

Kan man ”steka” ägg i mikron?

Jag brukar ju annars göra omelett på ca 5 ägg i pannan… och måste ju ha fett för att det inte ska fastna… Vill slippa smöret….

Har Du aldrig tänkt på att införskaffa Dig en teflonpanna? Behövs bara minimalt med fett då. Eller inget alls vid omelett. Men steka ägg i micron, nja. Avråder Dig starkt att göra det!

Jodå, jag har en non stick panna… med visst fan fastnar ägg ändå :(
    Jag brukar bara droppa lite fett över… Små mängder..
    Men går det i mikron hade det varit perfekt :D
    Vet inte om 200 g äggvita går dock (min portion)…. Ett ägg kanske…
    Någon som har erfarenhet?

hmm, konstigt. Några droppar har aldrig fått min omelett att fastna. Men varför denna hysteri ang. nyttigt fett? Jag stekte i olivolja hela tävlingsdieten………..Om Du har grill på micron kan det funka dock samt restaurant micro.

Finns oändligt många typer av pannor, bara för att den heter non-stick så behöver det inte betyda att så är fallet. =)

Daniel Lindqvist wrote:
    Jodå, jag har en non stick panna… med visst fan fastnar ägg ändå :(
    Jag brukar bara droppa lite fett över… Små mängder..
    Men går det i mikron hade det varit perfekt :D
    Vet inte om 200 g äggvita går dock (min portion)…. Ett ägg kanske…
    Någon som har erfarenhet?

Jag vet inte om det går att steka ägg i mikron men det går att tillaga de i mikron.Finns att köpa små skålar där man knäcker ägg i och sen låter de tillagas i mikron.Det liknar mest kokta ägg.

Celox wrote:
    Jag vet inte om det går att steka ägg i mikron men det går att tillaga de i mikron.Finns att köpa små skålar där man knäcker ägg i och sen låter de tillagas i mikron.Det liknar mest kokta ägg.

Jo men det är det jag menar hehe..
    Knäcka äggen, hälla dem i nåt, slänga in och hoppas på någon fast form bara… Jag får la prova mig fram..:)

Min erfarenhet är att det stänker mycket. Pröva gärna, men var beredd att torka! ;)

henkebenke wrote:
    Min erfarenhet är att det stänker mycket. Pröva gärna, men var beredd att torka! ;)

Ojojoj vad jag får lust att gå offtopic med snuskskämt här:D

Men det tänker jag inte göra. Istället ”plusettar” jag och rekommenderar att om man tillagar ägg i micro kan det vara klokt att ta det i omgångar, värma på en stund, öppna luckan och röra om, värma en stund till o.s.v. Kanske tillsätta lite vatten under tiden också.

Jag har faktiskt gjort en hollandaisesås i micro, det var inte helt lätt men det gick bra och den blev god. Äggula, smält smör och citron.:P

Daniel Lindqvist wrote:
    Sitter på jobbet och funderar på ägg :D

Kan man ”steka” ägg i mikron?

Jag brukar ju annars göra omelett på ca 5 ägg i pannan… och måste ju ha fett för att det inte ska fastna… Vill slippa smöret….

Du var ju intresserad av min tjänster för ett tag sedan:emo-thumb
    Men jag ger dig lite tips.
    [http://www.sachikocooking.com/english/microwave.htm http://www.sachikocooking.com/english/microwave.htm%5D

Har gjort mycket under mina år och både lurat den ena och den andra (det blir gott och det går ruskigt fort).

Micron är inte till för de som är rädda för fett eller att bli mindre fet:p
    Den är till för att tjäna tid, så att man kan sitta och njuta längre.

Bra tips FEVER! :emo-thumb Eller rättare sagt, en bra sida!

Så gör ett hål i ägget på toppen med en nål/tandpetare eller liknande och in i micron med det bara Daniel!

jag brukar slänga in 3 ägg in i gröten när jag gör de i micron:D

mr bib wrote:
    jag brukar slänga in 3 ägg in i gröten när jag gör de i micron:D

Ja det är knappast något ovanligt. Gott som bara den, många som kör på samma. Funkar bättre i kastrull men även i micron blir det bra.

brukar även lägga på några skivor ost :D men nu får de bli slut på de under min diet:P

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.