Sylt

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Någon som vet hur man fixar till lite god sockerfri sylt? Hittade lite frysta lingon i frysen som jag tänkte att man kunde dra lite nytta av ;)

Sockerfri sylt är ju kokta ihopmosade bär och inget annat. Eventuuellt att du tillsätter lite sötningsmedel då kanske. Om du har tillgång till en citron eller en apelsin så är ett tips att stoppa in kärnorna i en liten gasbinda som du låter koka tillsammans med sylten. På så vis tillsätts lite pektin från kärnorna vilka bidrar till en bättre konsistens på sylten.

Gasbindan med kärnorna slänger du förstås sedan. Men koka inte för mycket för osockrad sylt står sig väldigt väldigt dåligt. Socker är lika mycket ett konserveringsmedel som en smakgivare och ju mindre socker desto sämre hållbarhet.

Om jag bara har lite bär som jag ska ha i typ 2 dagar så brukar jag bara koka ihop dem med lite honung anars om jag har väldigt mycket bär så brukar göra rikktgi sylt, då köper jag syltsocker som inehåller pektin.

Om jag var du skulle jag koka sylt utan socker och sötingsmedel som vanligt. Söta sedan med det du känner vid användning av sylten istället. Erfarenhet talar för att det ger bäst slutresultat.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.