Tillaga kycklinglever

Home Forums Matlagning och Recept Tillaga kycklinglever

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    J.v.K wrote:
    Hejsan! idag sprang jag på kycklinglever i frysdisken. riktigt bra näringsvärden :up:

nu undrar jag, hur bör man tillaga dessa? förslag på livsmedel att ha till?

ps, farligt på något sätt att äta för mycket utav det här?

Bra fynd:emo-thumb Kycklinglever är otroligt gott! Jag brukar steka det i olja med massa lök, salt och peppar, enkelt och gott! Både potatis och ris är gott till. Även rödbetor är grymt gott till!

Bara att steka upp med massvis med vitlök och vitpeppar ;)

Ett tips är dock att slå på grädde och göra det till lite mer utav en gryta, lätt hänt att levern blir torr och tråkig annars.

Finns risk för överdos utav A-vitamin, kommer inte ihåg exakt vilka mängder som det handlar om men det står säkert på SLV:s hemsida om man letar lite. ;)

7500 mikrogram retinol (A-vitamin) är den övre rekommenderade gränsen. Över där och det klassas som toxiska mängder.

[http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-A/Vitamin-A/]

[http://www.fineli.fi/food.php?foodid=788&lang=sv]

Kycklinglever ligger på närmare 10 000mikrogram vitamin A/100gr

Nu var det väldigt längesen jag åt lever, men jag gillade det verkligen inte då menar jag inte kycklinglever utan nöt/gris lever vet inte vilket.

Men har också sett kycklinglever i disken på ICA smakar det olika om man jämför mot nöt/gris lever?

När jag väl äter kycklinglever brukar jag skära upp det i småbitar (ca 2×2 cm) och steka med salt och lök. När det hela är färdigt pular man in det i en baguette som har berikats med smörgåsmargarin. Riktigt gott!

Hacka upp o stek. Salt/peppar o grillkrydda…

Flessa wrote:
    Väldigt gott att variera levern från den ”vanliga” filén. Levern ger en mer mörare och ”kletigare” konsistens medans filén blir… ja, som filé du vet. :p

Vill inte kladda ner tråden men smaken då? :) Smakar det lever likt nöt/gris eller är det mer åt kycklingfilé hållet?

Antingen gillar man det eller så hatar man det, lever har en rätt speciell smak. Själv älskar jag det! Och som du säger riktigt bra näringsvärden.

Jag brukar göra lite olika, men stek upp lök och svamp tillsammans med levern, när allt stekt färdigt brukar jag hälla i grädde och lite soja och låta det puttra ihop. Krydda med salt och peppar samt vitlök. Brukar göra broccoli i ugn och äta till.

[http://img842.imageshack.us/i/lever.jpg/ [img=http://img842.imageshack.us/img842/6561/lever.th.jpg]]

Dock utan grädde på den bilden (blev beasås för att få upp fetthalten), men rotade upp en gammal.

Så lite så. Svamp är A & O, grymt gott till lever.

Hur länge steker ni levern på ett ungefär? Har aldrig testat lever och har känns som om man bör äta den gensom stekt? eller?

ArkGym wrote:
    Hur länge steker ni levern på ett ungefär? Har aldrig testat lever och har känns som om man bör äta den gensom stekt? eller?

Nja inte helt genomstekt. Nöt- och grislever brukar jag steka så att den ör blodig i mitten.

Men kycklinglevern är ju mindre så den hinner bli mer genomstekt. Får inte bli för torrt. Att puttra i grädde är ju annars optimalt om man gör en gryta.

Tack för snabbt svar eddie. Var i Uppsala kan man köpa bra lever?

Eddie Vedder wrote:
    Men kycklinglevern är ju mindre så den hinner bli mer genomstekt. Får inte bli för torrt. Att puttra i grädde är ju annars optimalt om man gör en gryta.

Tro det eller ej, men det fungerar med vatten också.
    Föredrar ju grädde om man ej hade dietat iofs, och så massa lök och vitlök…det passar perfekt till lever.

J.v.K wrote:
    eh, finns i alla välsorterade matbutiker :P

t ex ica i frysdisken bredvid vanliga kycklingen

Okej, får cykla iväg och leta lite. Uppsala är så jävla stort när man inte har bil. Alla billiga mataffärer ligger utanför stan. Men tack för hjälpen, bli lever till lunch imorgon.

Vad tror du om lite chili eller spansk peppar i gräddsåsen?

Blev lite moddad levergryta. Fanns inge lever så jag köpte kyckling hjärta istället. Blev riktigt bra. klyvde hjärtana och marinerade dem i mörk soja,lite salt, lökpulver och piri piri chili. Fräste dom i smör rätt länge för att de skulle bli lite mörare. Sen blanda jag i stekt lök och svamp som var kryddad efter smak. Någon minut innan servering hällde jag i matlagningsgrädde. riktigt god krämig sås. Lite annorlunda konsistens på hjärtat men jag gillar det.

Det blev verkligen hjärte gott!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.