tillreda entrecote?

Home Forums Matlagning och Recept tillreda entrecote?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

jag äter sällan kött. men nu blev jag sugen på att köpa en entrecote. problemet är att jag tycker att den blir seg som en skosula när jag tillreder den. hur länge steker ni entrecote? är det farligt om man lämnar den lite röd i mitten? det ser väldigt gott ut, men jag ha aldrig vågat prova!

tigr wrote:
    jag äter sällan kött. men nu blev jag sugen på att köpa en entrecote. problemet är att jag tycker att den blir seg som en skosula när jag tillreder den. hur länge steker ni entrecote? är det farligt om man lämnar den lite röd i mitten? det ser väldigt gott ut, men jag ha aldrig vågat prova!

Själv gillar jag inte entrecôte speciellt men köp av ngt av en bra sort så ska du nog se att det är rätt mört!
    Den ska gärna vara ngt röd i mitten, bäst så tycker jag! :up:

kan man äta det röda? eller lämnar man det?

Klart du ska äta det röda, blodigt ska det vara.
    En tumregel är att ALDRIG steka nötkött igenom dvs, det ska alltid ha en rosa/röd kärna. Annars får du ett segt och smaklöst kött.
    Stek den på hög värme nån minut på varje sida i smör eller olja.
    Lycka till!

tigr wrote:
    kan man äta det röda? eller lämnar man det?

Man kan äta det röda, men gillar du inte det så stek köttet till det blir tortt, men själv tycker jag att det ska vara saftigt, därav ska det rinna en rosa/transparant vätska ur biffen.

Svårt att förklara! :D

[http://www.cookingwithpam.com/enabled/indoor_grilling/images/medium_rare_steak325_sliced.jpg]

blodigt e det finaste från person o person hur man gillar köttet.. jag personligen gillar det nästan ostekt =P du får testa dig fram men börja med som på bilden ungefär där så får du se hur du vill ha det!

tack för svaren hörrni!
    jag vill gärna äta den så blodig som möjligt, men frågan är om det är hälsovådligt eller inte? jag vill tex inte ha mask eller nåt!

Salt & Peppar och en snabbis i en het grillpanna.
    Du ser på köttet hur länge det blir genom att kolla på sidan av köttbiten, när den ligger i pannan. (Innan vändning)

tigr wrote:
    tack för svaren hörrni!
    jag vill gärna äta den så blodig som möjligt, men frågan är om det är hälsovådligt eller inte? jag vill tex inte ha mask eller nåt!

Nej

de e bara att käka på! De e nötkött.

spelar ingen roll om det är nötvildgris ialfall om det är köpt i affär! Allt som säljs i butik e besiktat kött. Trikiner finns bara kvar i vilda djur. O det är inte ofta dem är infekterade med det heller så bara äta rått om du vill :o)

idag ska jag köpa entrecote!

Välj köttbitarna som har den mörkaste röda färgen i butiken.
    Lägg gärna fram köttbitarna 10-20 minuter innan stekning så de hinner få rumstemperatur.
    Sen som folk säger, en minut på varje sida, hög/medelhög värme.
    Lycka till.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.