tips för sockersnåla godsaker!(feta :D)

Home Forums Matlagning och Recept tips för sockersnåla godsaker!(feta :D)

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Borsta tänderna oftare samt köp mindre godispåse. Det finns kolhydrater i nästan all mat, karies angrep som resultat. Tandborstning eller munsköljning minskar karies angrepen.

MVH

Chips, Popcorn, Negerbollar, Nötter av div slag, bärmuffins. Dessa saker är ju bara att köpa eller lätta att slänga ihop.
    Muffins med vaniljproteinpulver i är gott. :D

Insulinus wrote:
    Chips, Popcorn, Negerbollar, Nötter av div slag, bärmuffins. Dessa saker är ju bara att köpa eller lätta att slänga ihop.
    Muffins med vaniljproteinpulver i är gott. :D

Maaaaaaassor med socker i chips :p

JakobMinell wrote:
    Maaaaaaassor med socker i chips :p

massor av kolhydrater, men socker tvekar jag på ;o

_Toobbe wrote:
    massor av kolhydrater, men socker tvekar jag på ;o

Även stärkelse påverkar tandhälsan negativt.

_Toobbe wrote:
    men socker tvekar jag på

Jag också faktiskt.

Angående problemen med tänderna kan det väl kanske vara bra att se över den övriga munhygienen, och inte bara ätardagarna?
    Hur ofta du utsätter tänderna för syreangrepp om dagarna, är tandborstningen bra, petar du med t. ex tandtråd.

Att bara byta ut godiset på lördagarna tror jag hjälper föga om sanningen ska fram.

Hmm måste bara få göra ett tillägg; det handlar inte enbart om sockerintaget etc utan även på hur fördelningen av dagens måltider ser ut. Tänderna behöver minst två timmar efter varje måltid att ”vila” dvs att bygga tillbaka emaljen på.
    Att tänka på är att sega och kletiga livsmedel som ligger kvar länge på tänderna är klart sämre.

Robert Svensson wrote:
    Det där var inte bra, inte för mig då, men för alla som köper myten om att man måste käka med tre timmars mellanrum.

Nice, då är det lungt om man snittar tvåhundragram chocklad varje dag, men det var å andra sidan inte så positivt heller, för dom där dödskallarna, ni vet den, den är tvådelad i röd och svart. Typ, någon rödsmakade skit och lakrits. Den är urseg, och sätter sig väldigt lätt på tänderna.

Grov tandborste plus Listerine munskölj, ftw!

Mjuk tandborste ska det vara! :D plus fluorskölj haha

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.