Home › Forums › Matlagning och Recept › tips för sockersnåla godsaker!(feta :D)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 november, 2008 at 13:08 #67112Anonym anvandareMember27 november, 2008 at 14:45 #473268Anonym anvandareMember
Borsta tänderna oftare samt köp mindre godispåse. Det finns kolhydrater i nästan all mat, karies angrep som resultat. Tandborstning eller munsköljning minskar karies angrepen.
MVH
27 november, 2008 at 16:53 #473269Anonym anvandareMemberChips, Popcorn, Negerbollar, Nötter av div slag, bärmuffins. Dessa saker är ju bara att köpa eller lätta att slänga ihop.
Muffins med vaniljproteinpulver i är gott.27 november, 2008 at 17:27 #473270Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Chips, Popcorn, Negerbollar, Nötter av div slag, bärmuffins. Dessa saker är ju bara att köpa eller lätta att slänga ihop.
Muffins med vaniljproteinpulver i är gott.Maaaaaaassor med socker i chips :p
27 november, 2008 at 17:41 #473271Anonym anvandareMemberJakobMinell wrote:Maaaaaaassor med socker i chips :pmassor av kolhydrater, men socker tvekar jag på ;o
27 november, 2008 at 17:45 #473272Anonym anvandareMember_Toobbe wrote:massor av kolhydrater, men socker tvekar jag på ;oÄven stärkelse påverkar tandhälsan negativt.
27 november, 2008 at 17:47 #473273Anonym anvandareMember_Toobbe wrote:men socker tvekar jag påJag också faktiskt.
Angående problemen med tänderna kan det väl kanske vara bra att se över den övriga munhygienen, och inte bara ätardagarna?
Hur ofta du utsätter tänderna för syreangrepp om dagarna, är tandborstningen bra, petar du med t. ex tandtråd.Att bara byta ut godiset på lördagarna tror jag hjälper föga om sanningen ska fram.
27 november, 2008 at 17:48 #473274Anonym anvandareMemberHmm måste bara få göra ett tillägg; det handlar inte enbart om sockerintaget etc utan även på hur fördelningen av dagens måltider ser ut. Tänderna behöver minst två timmar efter varje måltid att ”vila” dvs att bygga tillbaka emaljen på.
Att tänka på är att sega och kletiga livsmedel som ligger kvar länge på tänderna är klart sämre.27 november, 2008 at 18:41 #473275Anonym anvandareMemberRobert Svensson wrote:Det där var inte bra, inte för mig då, men för alla som köper myten om att man måste käka med tre timmars mellanrum.Nice, då är det lungt om man snittar tvåhundragram chocklad varje dag, men det var å andra sidan inte så positivt heller, för dom där dödskallarna, ni vet den, den är tvådelad i röd och svart. Typ, någon rödsmakade skit och lakrits. Den är urseg, och sätter sig väldigt lätt på tänderna.
Grov tandborste plus Listerine munskölj, ftw!
Mjuk tandborste ska det vara! plus fluorskölj haha
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.