Tips om NYTTIGT diet julgodis gärna recept

Home Forums Matlagning och Recept Tips om NYTTIGT diet julgodis gärna recept

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 53 total)
  • Author
    Linda Byström wrote:
    Enkel mjölkchokladstårta i amerikansk stil,,
    Botten:
    1 dl ljus sirap
    250 g jordnötssmör, gärna med bitar i
    6 dl flingor, till exempel Special K, Cornflakes eller All bran

TRYFFEL:
    450 g mjölkchoklad
    1 dl vispgrädde
    1 dl mjölk

Gör så här:

1. Klä botten av en form med löstagbar kant, cirka 22 cm i diameter, med bakplåtspapper. Koka upp sirapen i en kastrull och rör ned jordnötssmöret. Värm försiktigt så att jordnötssmöret smälter, men låt inte blandningen koka.

2. Dra kastrullen av plattan och rör ned flingorna. Krossa flingorna lite och blanda tills de är helt täckta av jordnötssmeten. Tryck ut massan i ett jämnt lager i botten av formen.

3. Hacka mjölkchokladen ganska fint och lägg hacket i en bunke. Koka upp grädden och mjölken och slå den heta blandningen över chokladen. Mixa till en jämn massa i matberedare eller med mixerstav och häll tryffeln i formen.

4. Låt stelna i kylskåp, gärna över natten.

5. Lossa tårtan från formens kant med en vass kniv och njut!

Alltså.. ska man börja baka nu… fy tusan vilka goda recept som dyker upp av dig. :) Man blir ju hungrig även fast man nyss har ätit.

miss monroe wrote:
    Chokladbollar på mitt vis
    1 burk Cannellinibönor (häll bort spadet och kör i mixen)
    2½ tsk Hermesetas flytande sötningsmedel
    1 tsk vaniljsocker
    3 msk kakao
    5 dl havregryn
    ev lite vatten

Blanda allt och gör 20 bollar rulla i kokos eller finhackad sötmandel.

Hur smakade det? Hur många kalorier blir det per 100 gram? Vore nice att veta. Tack på förhand!! Skall testas!!

renad wrote:
    är det någon som seriöst tycker klassiskt julgodis så som knäck och ischoklad är gott?

nej usch… speciellt ischoklad är skrämmande äckligt.. smakar som chokladkalender i augusti.

Pepparkakor

Jofren wrote:
    byt ut smöret till kesella i lussebullarna.

ska testa att göra lussebullar på kessella istället…hör av mig när jag har testat & säger vad vi tyckte:emo-thumb

supersleepy wrote:
    Hur smakade det? Hur många kalorier blir det per 100 gram? Vore nice att veta. Tack på förhand!! Skall testas!!

Hej
    min uträkning är:
    Hela satsen
    397 kcal
    protein 22 g
    kolhydrater 50 g
    fett 7,1 g

Om man gör 20 bollar blir det per boll ca:
    20 kcal
    protein 1 g
    kolhydrater 2,5 g
    fett 0,3 g

OBS då har jag inte räknat med mandel eller kokos att rulla dem i. Kanske finns det andra bra förslag på något gott att rulla dem i?

Jag tycker att man känner lite skillnad men för egen del så gillar jag dem. Jag bjöd faktiskt några barn på detta utan att säga något de åt upp allihop utan att säga något om smaken och barn är ju kräsna med vad dem stoppar i magen.

Hoppas du gillar dem.:emo-thumb

Kommer nyttiga och jättegoda lussebullar i decembernumret…

Linda Byström wrote:
    Inte nyttigt men sagolikt gott!

Chokladfudge

Ca 75 bitar

Tillagningstid: Ca 50 min eller mer

Önskemål: Festligt
    Lättlagat
    Ursprung: Svensk

Tillagning:

1. Blanda socker, margarin, grädde och marschmallows som klippts itu, i en kastrull eller stekpanna.

2. Koka under omrörning tills alla marschmallows smält. Det tar omkring 10 minuter.

3. Blanda ner kaffepulvret och blockchokladen som brutits i mindre bitar. Låt chokladen smälta.

4. Slå smeten i en oljad liten långpanna ca 35 x 23 cm.

5. Låt stelna i kylen över natten. Skär konfekten i bitar

Hur mycket av varje ska man ha?

Anloy wrote:
    Hur mycket av varje ska man ha?

Sorry, går på diet och är lite seg i huvudet hade missat mängderna,,:o
    Dom kommer här,,, supergoda!

4 dl socker
    2 dl vispgrädde
    100 g margarin
    25 st marshmallows
    2 tsk pulverkaffe
    200 g mörk blockchoklad

Taisho wrote:
    Pepparkaka med grönmögelost är heller inte dumt.

på detta sätt kan jag nog dra i mig en burk själv.

Mandelmusslor med bär

2 dl Sötmandel
    1 dl Socker ELLER
    250 g Mandelmassa
    4 dl Vetemjöl
    200 g Smör
    1 Ägg Vispgrädde Djupfrysta bär eller sylt

1. Mal mandeln skållad eller oskållad. (Med skalet kvar blir kakorna lite mörkare)

2. Lägg mjölet i en skål eller i en hög på bakbordet. Gör en fördjupning och lägg i mandel och socker, eller mandelmassa. Lägg i fettet i bitar. Finfördela fettet med en kniv. Tillsätt ägget och arbeta ihop allt till en deg. Allt kan också blandas ihop i en matberedare. Täck över degen och låt den ligga i kylskåp minst 30 min.

3. Rulla ut degen till längder och dela dem i bitar. Tryck ut dem i smorda veckade formar.

4. Grädda 175-200 C i mitten av ugnen 8-10 min. Stjälp upp formarna medan de är varma.

5. Fyll formarna med vispad grädde och bär eller sylt, t.ex. hjortron eller blåbär, strax före severing

det är inte annat än att man längtar lite till jul efter alla recepten. ;O)

Eva-Linn wrote:
    Kommer nyttiga och jättegoda lussebullar i decembernumret…

Underbart älskar lussebullar:emo-thumb

Nu har jag kopierat dina recept Linda. Ska definitivt testas till jul, eller kanske redan direkt efter dieten!!

Linda Byström wrote:
    Mandelmusslor med bär

2 dl Sötmandel
    1 dl Socker ELLER
    250 g Mandelmassa
    4 dl Vetemjöl
    200 g Smör
    1 Ägg Vispgrädde Djupfrysta bär eller sylt

1. Mal mandeln skållad eller oskållad. (Med skalet kvar blir kakorna lite mörkare)

2. Lägg mjölet i en skål eller i en hög på bakbordet. Gör en fördjupning och lägg i mandel och socker, eller mandelmassa. Lägg i fettet i bitar. Finfördela fettet med en kniv. Tillsätt ägget och arbeta ihop allt till en deg. Allt kan också blandas ihop i en matberedare. Täck över degen och låt den ligga i kylskåp minst 30 min.

3. Rulla ut degen till längder och dela dem i bitar. Tryck ut dem i smorda veckade formar.

4. Grädda 175-200 C i mitten av ugnen 8-10 min. Stjälp upp formarna medan de är varma.

5. Fyll formarna med vispad grädde och bär eller sylt, t.ex. hjortron eller blåbär, strax före severing

Dina Recept är helt underbara Linda!!:emo-thumb

Ett enkelt men ack så gott och överraskande recept:

Ta kärnfria vindruvor och doppa dem i mörk/ljus choklad. Låt chokladen stelna sen e det bara att avnjuta. Jag lovar, en surprising upplevelse som är såå frisk i sin smak!

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.