Home › Forums › Matlagning och Recept › Tips om NYTTIGT diet julgodis gärna recept
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 november, 2007 at 11:57 #821291Anonym anvandareMemberJeanette83 wrote:Ett enkelt men ack så gott och överraskande recept:
Ta kärnfria vindruvor och doppa dem i mörk/ljus choklad. Låt chokladen stelna sen e det bara att avnjuta. Jag lovar, en surprising upplevelse som är såå frisk i sin smak!
Detta låter underbart gott!!! Jeanette
vi ska testa detta i jul19 november, 2007 at 09:13 #821292Anonym anvandareMemberNyttigare variant på chokladfondant
75 g smör
2 msk strösocker
1 ägg
2 äggulor
80 g mörk choklad med hög kakaohalt (ca 70%)
2 msk vetemjöl
1 granatäpple
1 rött äpple
1 apelsin
1/2 dl pistagenötterTillagningstid: Max 20 min
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°C. Vispa smör och socker poröst. Vispa i ägget och äggulorna en i taget.
2. Smält chokladen i vattenbad eller mikro. Vispa ner den i smeten och vänd till sist ner mjölet.
3. Smörj 4 portionsformar och fyll med chokladsmeten. Grädda i ugnen i 6-7 minuter. Kärnan ska vara rinnig.
4. Gröp ut kärnorna ur granatäpplet och strimla äpplet.
5. Skär skalet av apelsinen och skär loss apelsinfiléerna. Blanda granatäpple, äpple och apelsinfiléer. Hacka pistaschnötterna och strö ovanpå frukten.
6. Servera de varma chokladbakelserna med fruktsalladenMan kan även servera lite lättekesella till, smaksatt med lite kanel o sötningsmedel. Den mörka chokladen gör att kakan blir smakrik men inte så fet.
19 november, 2007 at 09:33 #821293Anonym anvandareMemberHär kommer ett efterlängtat recept på nyttigare lussebullar som jag själv kom
ponerat, riktigt goda för att vara ”light”50g flytande margarin
0,5 l minimjölk
50 gjäst
500 g Kesella mager kvarg
2 g saffran
2 dl socker
0,5 tsk salt
1 dl pofiber, (kan uteslutas)
1,7 l vetemjöl (dinkelmjöl är bäst)
1 st ägg
2 dl proteinpulver med vaniljsmak
russin. Smula jästen i en degbunke.
2. Värm mjölken och margarinet fingervarmt och häll det över jästen.
3. Tillsätt Kesella, socker, salt, saffran och Pofiber (pofiber är ett slags potatisfiber som gör bullarna mer saftiga)
4. Häll i mjöl och arbeta degen blank och smidig tills den släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl.
5. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
6. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 kusar eller andra roliga figurer. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och garnera med russin.
7. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.
19 november, 2007 at 16:06 #821294Anonym anvandareMemberFransk chokladtårta
Ingredienser
320 g mörk blockchoklad
160 g osaltat smör
2 dl strösocker
5 hela ägg
3/4 dl vetemjöl
florsocker (att sikta över)
vaniljsås (eller lättvispad grädde)Gör så här
Sätt ugnen på 175°C.Bryt chokladen i bitar och smält den. Klicka ner smöret efter hand och blanda. Ta kastrullen av värmen. Rör ner sockret och låt smeten svalna.
Smöra och brödströ en rund kakform väl, gärna en springform med löstagbar kant.
Rör ner äggen i kastrullen, ett i sänder, och arbeta smeten kraftigt. Sikta sist ner mjölet, blanda och slå smeten i formen.
Grädda kakan i nedre halvan av ugnen 30-35 minuter. Låt den svalna i formen. Slå in den i folie om den bakas en dag i förväg. Sikta florsocker över när kakan kallnat. Den blir bäst om den får stå ett tag innan servering, den ska vara lite kladdig inuti.
Servera med grädde eller vaniljsås
19 november, 2007 at 16:12 #821295Anonym anvandareMemberJordnötstårta med varm Kolasås, denna tårta är helt sjukt god, både mandel o jordnötsmak oavsett vilken man väljer
Botten:
100 g osaltade jordnötter eller sötmandel
3 äggvitor
1 1/2 dl sockerFYLLNING:
3 äggulor
1 dl florsocker
1 dl jordnötssmör
2 dl vispgräddeSÅS:
1 dl vispgrädde
1/2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 msk smör eller margarin
1 tsk vaniljsockerGARNERING:
50 g mörk choklad typ block-Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: AvanceratGör så här
Mal jordnötter eller mandel i mandelkvarn. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vänd i socker och nötter. Häll smeten i en lätt smord rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i 150°C, ca 30 min. Låt kallna i formen. Vispa äggulor och florsocker pösigt. Tillsätt jordnötssmöret. Vispa grädden till ett fast skum och rör i äggsmeten. Häll smeten i formen. Täck med aluminiumfolie och frys ca 4 tim. Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Låt koka ca 10 min till simmig konsistens. Rör i matfett och vaniljsocker. Ta formen från frysen och lossa kanten och ev bottnen. Lägg tårtan på ett fat och ringla den varma kolasåsen över. Strö över jordnötterna.
Smält chokladen i en plastpåse i mikrovågsugnen, full effekt (800W), ca 1 min eller i en skål med varmt vatten. Klipp ett hål i påsen och ringla chokladen över tårtan. Serveras direkt.20 november, 2007 at 09:38 #821296Anonym anvandareMemberLinda Byström wrote:Jordnötstårta med varm Kolasås, denna tårta är helt sjukt god, både mandel o jordnötsmak oavsett vilken man väljerBotten:
3 äggvitor
1 1/2 dl sockerFYLLNING:
3 äggulor
1 dl florsocker
1 dl jordnötssmör
2 dl vispgräddeSÅS:
1 dl vispgrädde
1/2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
Mal jordnötter eller mandel i mandelkvarn. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vänd i socker och nötter. Häll smeten i en lätt smord rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i 150°C, ca 30 min. Låt kallna i formen. Vispa äggulor och florsocker pösigt. Tillsätt jordnötssmöret. Vispa grädden till ett fast skum och rör i äggsmeten. Häll smeten i formen. Täck med aluminiumfolie och frys ca 4 tim. Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Låt koka ca 10 min till simmig konsistens. Rör i matfett och vaniljsocker. Ta formen från frysen och lossa kanten och ev bottnen. Lägg tårtan på ett fat och ringla den varma kolasåsen över. Strö över jordnötterna.
Smält chokladen i en plastpåse i mikrovågsugnen, full effekt (800W), ca 1 min eller i en skål med varmt vatten. Klipp ett hål i påsen och ringla chokladen över tårtan. Serveras direkt.Börjar fundera på om Linda förstått vad personen som startat tråden söker. ” Tips om NYTTIGT diet julgodis gärna recept”
Hon har skrivit in helt vanliga recept.. Inte så svårt kanske att skriva av en kokbok på alla julrecept som finns?
Trådskapare? Eller är det jag som missförstått.
1 december, 2007 at 10:59 #821297Anonym anvandareMemberLinda Byström wrote:Jordnötstårta med varm Kolasås, denna tårta är helt sjukt god, både mandel o jordnötsmak oavsett vilken man väljerBotten:
3 äggvitor
1 1/2 dl sockerFYLLNING:
3 äggulor
1 dl florsocker
1 dl jordnötssmör
2 dl vispgräddeSÅS:
1 dl vispgrädde
1/2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
Smält chokladen i en plastpåse i mikrovågsugnen, full effekt (800W), ca 1 min eller i en skål med varmt vatten. Klipp ett hål i påsen och ringla chokladen över tårtan. Serveras direkt.Tackar Linda för alla underbara recept…det blir massor med gott att äta i jul
9 december, 2007 at 19:43 #821298Anonym anvandareMemberAndreasP wrote:Då vet jag nog vem du är. Tränade du med din tjej? Vi får byta några ord nästa gång vi ses.:up:Hej hur gick det på FF för dig?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.