Tips på ”bra” godis?

Home Forums Matlagning och Recept Tips på ”bra” godis?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • Author

Hallå på er! Försöker bästämt sluta äta godis.. vilket går sådär, men är betydligt mindre iaf, kanske nån gång varannan vecka eller så.
    Så.. som rubriken lyder, någon med tips på ”bra” och inte alltför onyttigt godis? Typ Chachew nötter dyl.?

Tack på förhand! M.V.H Freppazz

Finns en hel del grejer faktiskt. Nötter är aldig fel, om än i rimlig mängd. Sen istället för chips och dipp så kan man ju skära upp morötter, gurka och blomkål och dippa i dipsås gjord på filmjölk. Kanske inte världens smaksenasation, men ett grymt alternativ till de mer flottiga chipsen.

Tackar för det! :)

* Rosta dina egna kikärtor. Ha på en massa vitlökssalt innan du rostar dem. Yummie.
    * Torkade aprikoser – supergott. Stor skillnad mellan märkena, jag rekommenderar Saltå Kvarn.
    * Mandlar + russin = gott tillsammans
    * Ett par bitar mörk choklad slår hål på sötsuget
    * Risentas sojabönor

Inte helt ovanligt att man blir godissugen när man är uttråkad också.
    Prova att avvakta 10-15 min när du är godissugen och gör något istället…

sboije wrote:
    * Rosta dina egna kikärtor. Ha på en massa vitlökssalt innan du rostar dem. Yummie.
    * Torkade aprikoser – supergott. Stor skillnad mellan märkena, jag rekommenderar Saltå Kvarn.
    * Mandlar + russin = gott tillsammans
    * Ett par bitar mörk choklad slår hål på sötsuget
    * Risentas sojabönor

Inte helt ovanligt att man blir godissugen när man är uttråkad också.
    Prova att avvakta 10-15 min när du är godissugen och gör något istället…

Tackar ödmjukast!

M.V.H

Glömde en annan favorit:
    *Skär olika frukter i bitar (jag brukar ta jordgubbar, kiwi, banan)
    *Riv lite choklad över (vit choklad är godast, men håll dig i så fall till liteeee…).
    *Lägg allt på en ugnssäker-form/tallrik
    *In i ugnen, 200 grader tills chokladen har smält.

Yummie!
    Mest frukt, pytte choklad.
    Asgott med kesella blandat med funlight tropical fruits till.
    Extra lyx: stö över nötter/frön

:up:

Det är ju gott att frysa frukt-bitar och äta också.
    En banan som du klyver på mitten, en glasspinne i varje…in i frysen…ät…som glass!

Tack tack återigen alla! Nu blev man riktigt sugen ju! :)

Tack så mkt! M.V.H

är helt såld på dessa små gröna jäkligt starka små ärtor. Rostade gröna ärtor med wasabiöverdrag. Klart ett bra alternativ till ex chips.
    näringsvärde / 100g:
    490 kcal
    28g protein
    35g Kolhydrater
    26g fett

i o med att dom inte väger speciellt mycket (en påse innehåller 150g) så får man inte i sig så mycket heller;)

ellen wrote:
    är helt såld på dessa små gröna jäkligt starka små ärtor. Rostade gröna ärtor med wasabiöverdrag. Klart ett bra alternativ till ex chips.
    näringsvärde / 100g:
    490 kcal
    28g protein
    35g Kolhydrater
    26g fett

i o med att dom inte väger speciellt mycket (en påse innehåller 150g) så får man inte i sig så mycket heller;)

Ja dom är goda. =) Oj.. trodde inte det var så mkt protein i dem!

Tack för bra svar! :)
    M.V.H

Bra godis är gott godis

Niklas Sjöö wrote:
    Bra godis är gott godis

Jajo, är väl så. :)

Blanda ihop 2-3dl fiberberikadhavregryn, 2-3msk kakao, hackad mandel, 1ägg, 1dl dinkelmjöl och några dl vatten så det blir till en smet. (socker om man vill de, lr proteinpulver).
    Lägg ut i lagom stora klickar på ett bakplåtspapper. In i ugnen 15 min 200 grader.
    Sen har du lite snacks, det är bara att blanda ihop lite och testa, bättre än godis om man nu tar utan socker:up:

alejo wrote:
    Blanda ihop 2-3dl fiberberikadhavregryn, 2-3msk kakao, hackad mandel, 1ägg, 1dl dinkelmjöl och några dl vatten så det blir till en smet. (socker om man vill de, lr proteinpulver).
    Lägg ut i lagom stora klickar på ett bakplåtspapper. In i ugnen 15 min 200 grader.
    Sen har du lite snacks, det är bara att blanda ihop lite och testa, bättre än godis om man nu tar utan socker:up:

Oj oj det där lät ju riktigt smarrigt! :)
    Tack & bock!
    M.V.H

Jofren wrote:
    Torkade sviskon, persikor, dadlar och fikon.
    Det är riktigt godis det.
    Eller färska dadlar utan siraps inlägg.

Låter gott! Tack så mkt! :)

M.V.H

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.