Home › Forums › Matlagning och Recept › Tips på dietmat till fest!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 augusti, 2008 at 22:23 #69432Anonym anvandareMember8 augusti, 2008 at 22:23 #507587Anonym anvandareMember
Tja, precis som många andra i detta forum är jag i min bemärkelse träningsnörd:| fast på ett positivt sätt såklart :whistle:och nu skall jag bjuda till fest under min diet vilket betyder dietmat till alla, såklart!
Smyger i gång dieten nu och har 90% spelrum med maten vilket betyder att ni som postar inlägg i min startade tråd måste tänka på följande:
– Maten skall smaka gott
– Vara nyttig
– Kaloriberäknat, endra per/person eller flertalet personer
– Passa icke tränande personer
– Förrätts liknande, varmrätt och något gott efter maten såkallad: efterrätt!Shit, får se vem som antar utmaningen;).The battel have begin och ni har tills på fredag på er, gott folk!
Tack så länge:D!8 augusti, 2008 at 23:23 #507588Anonym anvandareMemberGurkskål med kallrökt lax och pepparrot
Tid 10 min
8 stycken
1 lång rak gurka
3 msk pepparrotsfärskost (t ex Icas)
50 g kallrökt lax i skivor
1 tsk citronolivolja
1 krm nymalen svartpeppar1. Skala gurkan. Skär bort ändarna och skär gurkan i åtta jämnstora ”stubbar”. Gröp ur lite av kärnhuset med kuljärn eller med -toppen på skalaren.
2. Dela laxen i åtta bitar. Fördela färskosten i gurkskålarna, sedan laxen. Droppa försiktigt lite citronolivolja över laxen och smaka av med svartpeppar.
ENERGI PER PORTION 116 kcal, 10 g fett, 5 g protein, 2 g kolhydtater
Kyckling med fruktsalsa och tunnbröd
Banka ut köttet, då drar det åt sig smak av marinaden och blir mört och snabbstekt.
Tid 30 min + 1 tim marinering
4 portioner
4 kycklingfiléer (à 125 g)
2 dl ananasjuice, t ex Brämhult morning
1 dl solrosolja
1 tsk nymalen svartpeppar + 1 tsk salt
4 bitar vattenmelon
4 tunnbröd
vattenkrasseSALSA
1 liten papaya
2 askar gula körsbärstomater
1 bunt salladslök
2 röda chilifrukter
1 kruka mynta
2 msk färskpressad limejuice
2 krm saltTILL SERVERING:
mynta och lime1. Banka ut kycklingfiléerna med en kavel mellan 2 ark bakplåtspapper tills deär ca 1 cm tjocka. Blanda juice, olja, salt och peppar med kycklingen och marinera 1 timme. Vänd runt den någon gång.
2. Salsa: Skala papayan och tärna smått. Klyfta tomaterna. Skiva salladslöken och urkärnad chilifrukt tunt. Finhacka myntan. Blanda allt till salsan med limejuice och salt.
3. Ta upp kycklingen ur marinaden, torka av och grilla på båda sidor tills den är genomstekt. Grilla vattenmelon och tunnbröd snabbt.
4. Servera kycklingen på tunnbrödet. Toppa med vattenkrasse och salsa och servera vattenmelonen till. Dekorera med myntakvistar och lime i klyftor.ENERGI PER PORTION 519 kcal, 19 g fett, 36 g protein, 51 g kolhydrater
Jordgubbsswiss
Enkelt och sååå gott med syrlig yoghurt och söta maränger. Låt gärna yoghurten bli riktigt kall en halvtimme i frysen. Vaniljglass är gott att ”plussa” på med.
Tid 15 min
6 portioner
1 citron eller lime, gärna ekologisk
3 dl grekisk eller turkisk yoghurt
1 msk florsocker
2 liter jordgubbar
1 dl god jordgubbssylt
1/2 påse maränger (à 120 g)
1 kruka citronmeliss, plockad1. Skölj citronen väl och finriv skalet utan att det vita kommer med. Blanda skalet med yoghurt och florsocker. Ställ kallt.
2. Rensa och kvarta jordgubbarna. Blanda med sylten.
3. Varva maränger, jordgubbar, sylt och citronyoghurt på ett stort fat. Garnera med citronmeliss.
ENERGI PER PORTION 203 kcal, 6 g fett, 3 g protein, 34 g kolhydtater
9 augusti, 2008 at 06:28 #507589Anonym anvandareMember[www.hemmetskokbok.se]
Recept från studenter på min institution från ett par år tillbaka. Samtliga recept är näringsberäknade och det finns rätter för alla tänkbara viktsyften.
9 augusti, 2008 at 09:34 #507590Anonym anvandareMemberVisste väl de, att ”träningsnördar” är så himla shyssta:D!
Battel är igång soo just shoot:D!
Tack!!!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.