Tips på god kalorisnål sås till jasminris

Home Forums Matlagning och Recept Tips på god kalorisnål sås till jasminris

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Börjar bli väldigt torrt att äta riset utan sås :p Alla tips mottages med glädje!

Ta lite vatten och blanda i idealmjöl tills det blir lite tjockare och sen häller du i lite soya. Det blir mycket godare med lite smör eller olja i.

Min favvo är:
    Värm lite vatten, blanda i en smulad hönsbuljongtärning, soya, lite sambal oelkek, samt pressad vitlök. Ännu godare är det att blanda denna röra med nudlar.

(Själv kör jag en buljongtärning på 60 g nudlar, gillar när det smakar mycket):)

Enklast och godast. Lika delar turkisk yoghurt och ketchup. Svingott till ris och pasta :)

En snäll tzatziki:

Kvarg
    Pressad/hackad Vitlök(ar)
    Vinäger
    Riven gurka
    Salt
    Peppar

Blanda kvarg och vitlök (välj mängd efter smak) i en bunke. Tillsätt en skvätt vinäger, salt och peppar. Lägg den rivna gurkan i ett kaffefilter, salta och låt vätskan försvinna. Blanda ner den rivna gurkan med kvargen och låt stå och dra i sig kylen över natten.

Där har du en god tzatziki som är gott till ris som potatis nu under sommaren. Gott till kycklingspett med ris!

Annars blir tzatzikin betydligt godare med riktig yoghurt, olivolja och majonnäs istället för kvargen. Men då sticker kalorierna till en högre nivå och kanske inget att rekommendera!

Gör sky efter att du stekt ditt kött. Ett annat kalorisnålt alternativ är att göra en tomatbaserad sås med örter.

Niklas Sjöö wrote:
    En snäll tzatziki:

Kvarg
    Vinäger
    Riven gurka
    Salt
    Peppar

Blanda kvarg och vitlök (välj mängd efter smak) i en bunke. Tillsätt en skvätt vinäger, salt och peppar. Lägg den rivna gurkan i ett kaffefilter, salta och låt vätskan försvinna. Blanda ner den rivna gurkan med kvargen och låt stå och dra i sig kylen över natten.

Där har du en god tzatziki som är gott till ris som potatis nu under sommaren. Gott till kycklingspett med ris!

Annars blir tzatzikin betydligt godare med riktig yoghurt, olivolja och majonnäs istället för kvargen. Men då sticker kalorierna till en högre nivå och kanske inget att rekommendera!

Tack för den! Jag är galen i tzatziki!

[img=http://static.twoday.net/anima/images/homer_simpson.jpg]

Niklas Sjöö wrote:
    En snäll tzatziki:

Kvarg
    Vinäger
    Riven gurka
    Salt
    Peppar

Låter riktigt gott får testas, tack för tipset :D

Färdig tacosås på burk. 35Kcal/100g

Wasabi på tub kan också med fördel blandas i den ”röra” jag beskrev innan.
    Tomatpure eller tomatkross med MYCKET buljongtärning funkar också kanon.

Min special sås till ris….

citronsaft + soja…blande… klart.. vet inte om den är så kalorisnål…men god

Sweet chili sås. Fungerar till det mesta och det behövs inte mycket. :)

low fat kvarg + EXAKT VAD SOM HELST :)

Mitt tips är också lite likt några av föregående talare:

Kattis asiatiska all around sås

* 1 hönsbuljongtärning
    * 2 msk sukiyaki soya
    * 2 tsk sweet chilisås
    * 1 krm ingefära (valfritt)
    * Häll på vatten, mängden beror på hur intensiv smak du vill ha.

Om du vill så kan du även addera 2-4 msk Milda Matextra 4%
    för att få en lite krämigare känsla på såsen.

Som avslutning kan du göra såsen lite tjockare genom att
    exempelvis vispa ner ett par nypor brun maizena såsredning
    medan vätskan står och puttrar lite smått.

– Klart! Tar bara någon minut att slänga ihop.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.