Tips på nyttiga och goda dippsåser till fredagsmys.

Home Forums Matlagning och Recept Tips på nyttiga och goda dippsåser till fredagsmys.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Herregud vad motsägelsefullt!
    Goda OCH nyttiga dippsåser till fredagsmyset önskas.
    Hade tänkt att käka råa grönsaker typ blomkål, morot och allt annat man nu kan sätta i sig i grönsaksväg. Men man vill ju gärna ha en god och stärkande dippsås till också. Men tyvärr är min okunskap stor om det inte blandas i färdiga påsar från butiken i gräddfil.

Kan kesella och något till i den funka? Blåmögelost?

Ge mig era bästa tips så jag slipper sitta och våndas ikväll. :)

Jag tryckte ner lite guacamole i min kvarg o doppade lite morot o så :P

Mixad fetaost som bas är en hit. Krydda med egen fantasi sen.

Nyttigt som i vadå? Diffust begrepp detta. Har du utrymme för lite fett i din kost är det gott med getost eller fetaost i såser och röror. Annars är det hyfsat gott att blanda kvarg med lite vatten och dipkrydda.

Jodå jag har plats för fett. Det fick bli kesella och bluecheese. :)
    Men ser gärna lite mer proteinrika dippalternativ som man kan variera med.

Nykropp wrote:
    Men ser gärna lite mer proteinrika dippalternativ som man kan variera med.

Proteinmängden i fetaost är de definitivt inget fel på.

Om det endast är fråga om kalorier så är ju den vanliga varianten av gräddfil + valfri färdig påse ingen större bov. Om man riktigt vill kan man ju ta en lättare gräddfil också :)

Eddie Vedder wrote:
    Proteinmängden i fetaost är de definitivt inget fel på.

Men hur blir den när man mixar den? Blir den blöt då? Eller blir det bara en smulig deg?

Nykropp wrote:
    Men hur blir den när man mixar den? Blir den blöt då? Eller blir det bara en smulig deg?

Det kan bli lite smuligt men du får ju ha fantasi. Mixa i något som mjukar upp konsistensen också och som du tror passar in. Syrlig naturell yoghurt t.ex. Eller kanske en liten skvätt citronsaft?

Fetaost & CF blir bra.

Flessa wrote:
    Icas Lättkvarg + Oregano, Lökpulver + paprika pulver. Doppa gurk, morots & paprikastavar, guld.

Han frågade efter nyttiga och goda, inte fettskrämda och torra.

Flessa wrote:
    Icas Lättkvarg + Oregano, Lökpulver + paprika pulver. Doppa gurk, morots & paprikastavar, guld.

Icas Lättkvarg + 3% Fetaost + Vitlök + Findus Örtkryddor Provençale + Salt + Svart peppar, gillar jag skarpt.

Lätt A-fil

Ca 2dl fil, Oregano, Vitlökspulver + paprika pulver.

Eventuellt egen mix som du kan tänka dig..

Annars är det helt ok att blanda i färdig ”chips” dipp i fil.
    Finns par nya smaker som innehåler 9kcal om jag minns rätt..
    (reserverar mig för fel)

Fetaost mixad i cremefraiche är vädligt gott, lite lime+krossad vitlök+honung+salt och peppar så har du en sjukt god sås/dip som passar både till snacks och som en kall sås. Funkar lika bra med grek/turkyoghurt.

Kessella med lite naturell filmjölk, krydda med salt peppar, paprikapulver och lite tabasco eller chilisås.

Med turk/grekyoghurt, kessella, gräddfil eller cremefraiche som bas kan du göra tusentals olika varianter. En klick majonnäs i alla dessa kan höka upp smaken lite extra.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.