Home › Forums › Matlagning och Recept › Tonfisk
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 oktober, 2005 at 11:53 #940892Anonym anvandareMember
Här kommer ett litet tips för de som inte har testat det förr…
TONFISKBURGARE
1 burk tonfisk
1/2 gullök
1 ägg
krydda med något spicy som tex cayennepeppar,svart peppar samt lite saltmosa i hop allt ”hårt” krama ur vätskan så gott det går…
Stek å njut med lite fiberpasta eller liknande…
17 oktober, 2005 at 11:53 #88443Anonym anvandareMember17 oktober, 2005 at 16:25 #940893Anonym anvandareMemberIngen dum idè alls… kul om fler kunde ge sina recept på vad man kan göra med tonfisk(alltså mat recept..). Mvh Rigge
3 november, 2005 at 12:06 #940894Anonym anvandareMemberRigge wrote:Här kommer ett litet tips för de som inte har testat det förr…TONFISKBURGARE
1 burk tonfisk
1/2 gullök
1 ägg
krydda med något spicy som tex cayennepeppar,svart peppar samt lite saltmosa i hop allt ”hårt” krama ur vätskan så gott det går…
Det ska jag absolut testa!! Allt som kan variera tonfisken är välkommet! :p
3 november, 2005 at 20:38 #940895Anonym anvandareMemberRigge wrote:Här kommer ett litet tips för de som inte har testat det förr…TONFISKBURGARE
1 burk tonfisk
1/2 gullök
1 ägg
Yes, då va burgarna stekta och klara. Ser super goda ut Passa perfekt i morgondagens lunchlåda. Stort tack för tipset :emo-thumb Har ruggig idé-torka på mat. Kom gärna med fler sådana här toppen tips!!! :up:
7 november, 2005 at 23:58 #940896Anonym anvandareMemberRigge wrote:Ingen dum idè alls… kul om fler kunde ge sina recept på vad man kan göra med tonfisk(alltså mat recept..). Mvh Rigge1 burk Tonfisk i vatten
Fullkornspasta efter behov/tycke
2-3msk krossade tomater
en bit paprika (jag föredrar röd)
gul lök
1-2 klyfftor Vitlök
ca 1tsk curry
olivoljaJag anger inte mängs lök och paprika då alla tycker olika och man får testa sig framt till den mängd som passar en själv, jag höftar mest men vill nån ha ett ca. mått så är det väll ca ½dl lök och lika mycket paprika.
Koka pastan på sedvanligt sätt till önskad konsistens
Hacka gul-löken och paprikan i bitar, storlek efter tycke
Riv eller pressa vitlöken
Öpnna och slå av nästan allt, pressa lite med locket för att få ut lite till.
Stek tonfisken i olivoljan tills den blir var, tillsätt grönsakerna och curryn. Låt det fräsa ett par minuter. slå av vattnet från pastan, rör ner tonfiskblandningen och tillsätt 2-3 msk krossade tomater och rör lite lätt för att fördela allt.Ät och njut.
Avnjutes bäst med mjölk.8 november, 2005 at 08:31 #940897Anonym anvandareMemberRigge wrote:Här kommer ett litet tips för de som inte har testat det förr…TONFISKBURGARE
1 burk tonfisk
1/2 gullök
1 ägg
Det smakade ju inte alls dumt:emo-thumb .
Snabbt att slänga ihop och gick snabbare att äta än när man ska trycka i sig en nyöppnad burk för-varje-tugga-svällande tonfisk.Hade en kille på mitt gamla gym som hade en annan lösning för att variera tonfiskätande. Han blandade en burk i twinlab-shaken och fyllde sedan på med coca-cola efter träningspasset, sedan var det bara att skaka och sedan svepa skiten.
Jag föredrar de här burgarna…
14 november, 2005 at 12:52 #940898Anonym anvandareMemberJag brukar skippa löken (för att det ska gå fortare…) ibland har jag i lite vitlök istället. Och sen så har jag lite rapsolja också. En gång använde jag pesto istället för oljan och det var helt okej det också!
Goda att äta med pasta, sockerfri ketchup och dijonsenap
24 november, 2005 at 13:12 #940899Anonym anvandareMemberRigge wrote:Ingen dum idè alls… kul om fler kunde ge sina recept på vad man kan göra med tonfisk(alltså mat recept..). Mvh RiggeTonfiskröra m. ris
1 burk tonfisk
1 halv rödlök
1 klick mini-fraiche
1 gnutta pressad citron
salt & svartpepparFraiche efter behag, blanda samman till en ”massa” snarare än sås. Dunka ner i en portion ris. Snabbt och mättande lunch-mål. Slänger ibland i ett gäng Borlotti-bönor eller liknande för mer tuggmotstånd och protein. Funkar ok till fullkornspasta också.
24 november, 2005 at 21:52 #940900Anonym anvandareMemberJag brukar sl
24 november, 2005 at 22:04 #940901Anonym anvandareMemberMosa 2 stora bananer, blanda detta med en burk tonfisk.
Funkar bra och24 november, 2005 at 23:14 #940902Anonym anvandareMembertesta detta!!
1 burk kesella
1 pkt crabsticks
1 burk tonfisk
dill p26 november, 2006 at 17:23 #940903Anonym anvandareMember2 port
1 burk tonfisk
2 tomater
1 rödlök
2 port fullkornspasta”marinad” balsamvinäger,olivolja + salt och peppar
1. koka upp vatten och släng i pastan
2. Tärna tomaterna och skriva löken och lägg ner i marinaden tilsammans med tonfisken
3. häll av pastan, blanda ihop och njut :up:26 november, 2006 at 18:56 #940904Anonym anvandareMemberMin favorit då det gäller tonfisk är följande:
(2 portioner)– 3 paprikor (gärna i olika färger)
– 2 burkar tonfisk (i vatten)
– 1 burk kesella, testade med lidls eller milbonas variant men det var inte samma grej
– 1 burk (ca 350g) tomatsalsa (mild,medium eller het efter eget tycke)
– 4 tortillabröd (Fullkorn eller ej är upp till er, har testat de båda å de var lika goda)Fintärna paprikan. Fräs den med lite olja i några minuter. Låt tonfisken rinna av och blanda den i stekpannan med paprikan. Krydda med lite salt, peppar och gärna lite spiskummin (1-2tsk). Rör ner 1dl av kesellan och salsan. Fördela tonfiskröran på tortillabröden, rulla ihop och lägg de i en lättsmord ungsform. Blanda sen resten av kesellan med salsan och häll blandningen över tortillrullarna. Mitt i ugnen på 250 grader i 8-10min.
Servera gärna med lite isbergssallad.
Om man vill piffa till den lite så kan man ta förslagsvis lite riven ost över alltihopa innan det gratineras.
Är inte så mkt för förtjust i tonfisk men allt går bara man vill å provar.
Hoppas det smakar.
26 november, 2006 at 19:14 #940905Anonym anvandareMemberTonfisk-Pita är supergott också!
Du ska ha:
¤ Ett (eller flera) Pitabröd
Blandning gjord på:
¤ 1 tonfisk i vatten-burk
¤ dijon-senap
¤ rhode island-dressing 3%
¤ Grillkrydda
¤ skivad tomat + salladsblad
Värm pitabrödet in ugnen och dela sedan. Gör blandningen och lägg på tomateskivorna + salladsbladen i det varma pitabrödet.
SuperDuperYummie-Gott -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.