Home › Forums › Matlagning och Recept › Tonfiskrecept
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 juni, 2009 at 12:07 #403472Anonym anvandareMemberJockeFoten wrote:Två portioner
Två brukar tonfisk
En bruk krossade tomater
En bruk kidneybönor
En chilifruktBörja med att steka tonfisken i olivolja, efter en liten stund blandar du i allt annat.
Kan ätas till både ris och pasta.burk, föfan
7 juni, 2009 at 13:05 #403473Anonym anvandareMemberDetta tonfiskrecept åt jag idag:
1 portion
1 Burk Barillas färdiga pastasås med basilikasmak (400g/380ml)
1/2 Finhackad gul lök
1/2 burk lätt creme fraiche (13%)
1 burk tonfisk
150g pasta (jag använde penne idag)
Salt
Peppar
Vitlök
Basilika
Olja1. Hacka löken och stek 3-5 minuter, till den fått fin färg, i en kastrull med oljan.
2. Häll ned tomatsåsen/pastasåsen, krydda och smaka av.
3. I med creme fraichen, krydda och smaka av.
4. 2-3 min innan pastan är färdig tillsätter du tonfisken och låter koka upp.
5. Servera till pasta och ät!Toppa såklart allting med några varv ketchup innan du äter Fett bra käk!
7 juni, 2009 at 14:09 #403474Anonym anvandareMemberpalmertz77 wrote:Någon som har några förslag på vad man kan göra om man inte tycker om tonfisk? Alltså blanda det med något så man får så lite av smaken som möjligt, smidigt eftersom det är en billig och bra proteinkälla och vi har det nästan alltid hemma.. Förslag?Gillar inte tonfisk heller så mycket efter min diet på det. Men laga ”thai” av det dvs hett som attan så känner Du inte smaken av den…..
1 burk tonfisk
6 limeblad
Ett citrongräs
1 lime
4-8 chili (beroende storlek och vad Du tål)
En skvätt fisksås (nam pla)
En rödlök
En klyfta vitlök
En matsked finhackad galangal eller försk ingefära
En halv burk kokonötsmjölk.Hacka löken, vitlöken, chili, citrongräs och fräs i en panna med olja. Häll på kokonötsmjölken och lägg i limeblad och galangalen. Låt puttra 5 min. Häll i tonfisken. Låt allt bli varmt, klart! Servera med fullkornsris, fullkornpasta och grönsaker.
17 september, 2009 at 20:47 #403475Anonym anvandareMemberJag brukar göra en låda, limpa, låtsasgratäng eller vad man nu kan kalla det med tonfisk, ägg och lök som bas. Enkelt och snabbt som tusan, sen kan man variera sig i det oändliga med vad man har i och hur man kryddar.
Bas:
2 burkar tonfisk
4 ägg
1 hackad lök
Salt och pepparExempel på saker att ha i:
Hackad soltorkad tomat
Hackade oliver
Skivad broccoli eller blomkål.
Riven morot, ger fin färg till den annars gråa tonfisken och ger god smak.Blanda alla ingredienser i en bunke och rör om till en smet. Häll det i en form. Jag kör med en avlång sak i silikon som jag köpte på claes ohlsson, riktigt smidig och lätt att diska. Kör den i ugnen på 150-200C tills den stelnat tillräckligt. Klart.
Äggvitan brukar tränga upp och stelna lite ovanpå vilket ger den ett utseende av att vara gratinerad. Om man vill lyxa river man så klart på lite ost innan…
Värt att testa!
18 september, 2009 at 16:20 #403476Anonym anvandareMember[http://www.andreazengstrom.se/2009/09/tonfiskrora.html]
18 september, 2009 at 19:59 #403477Anonym anvandareMemberAndreaz Engström wrote:[http://www.andreazengstrom.se/2009/09/tonfiskrora.html]Fy fan vad sugen jag blev på tonfisk!
Jag skall iväg till ica maxi nu och lade precis till några saker på min lista ha ha.
Återkommer med kritik imorgon efter jag käkat den till frukost:)7 oktober, 2009 at 12:26 #403478Anonym anvandareMemberTestade dem såkallade ”Tonfisk burgarna” precis.
1 ägg
1 burk tonfisk (180g tror jag)
Massa kryddor4 medelstora burgare.
Skit gott. Rekommenderas !
8 oktober, 2009 at 08:49 #403479Anonym anvandareMemberMorotsmos med Tonfisk
Kan rekomendera detta till dom som gillar rotsaker nu när detta e så billgt under denna årstid!
4 morötter relativt stora
1 liten rödlök
1 bit riven vitkål
1 tonfisk burkMorötterna kokas så dom blir mjuka sen så mixas dom med en stavmixer tillsammans med rödlöken för lite stark smak om man´nu gillar det?
Sen rivs vitkålen som sedan blandas med moset och tillslut tillsätts tonfisken som även den blandas.
Kan med fördel ätas med bröd och något gott pålägg om man nu inte e på deff!!!
8 oktober, 2009 at 19:29 #403480Anonym anvandareMemberFan vad hungrig man blir genom att bara läsa alla goa recept om Tonfisk haha
8 oktober, 2009 at 20:09 #403481Anonym anvandareMemberBlanda ihop allting:
– Tonfisk i vatten (en burk)
– Ris (1 dl okokt)
– Avokado skivad i bitar (en hel)
– Matyoughurt blandat med sweet chiliSjukt snabbt, enkelt och smakar helt ok :up:
10 oktober, 2009 at 20:02 #403482Anonym anvandareMember1 burk tonfisk i vatten
1 Lätt creme fraiche paprika chili
lite riskoka ris
stek tonfisken tillsätt Lätt creme fraichen koka upp och ät
Smakar helt okej kan även krydda med kryddor du gillar5 november, 2009 at 19:56 #403483Anonym anvandareMemberVärm en grov fullkornsbaguette i ugnen.
Ta fram 1 burk tonfisk i vatten, låt det rinna av och håll upp tonfisken i en skål.
Häll i svarta oliver, kryddor (riktiga kryddor), lök (finhackad) och mixa med lite olivolja, endast lite ger tillräckligt med smak och kräm.
Skär upp baguetten, fyll botten med keso och sedan med röran ovanpå.
Du toppar med sallad och tomat.Ett stort glas mjölk till,
5 januari, 2010 at 01:09 #403484Anonym anvandareMembertonfisk smakar ju skit gött som det är, bara ätt direkt ut burken om den är i olja iaf
25 januari, 2010 at 15:56 #403485Anonym anvandareMemberEller hur.. Har aldrig gjort det utan att spy.
25 januari, 2010 at 19:40 #403486Anonym anvandareMemberJag gick lite nuts nyss och blandade en burk tonfisk i tomatsås med minikeso och skivade sedan över massa extralagrad prästost. Det var geggigt och gott.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.