Tonfiskrecept

Home Forums Matlagning och Recept Tonfiskrecept

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 67 total)
  • Author

Efter 7000 burkar (jag överdriver inte)har jag blivit så less på tonfisk att jag tycker det smakar as. Kanske värt att prova nått av dessa recept dock. Problemet med tonfisk är ju att den är så smakrik svår att dölja så att säga. Färsk tonfisk däremot är riktigt gott.

Blev sugen när jag satt och läste, så jag gjorde en tonfisk-röra på det jag hade hemma.
    en burk tonfisk i vatten, ca 1dl turkisk youghurt, liten finhackad rödlök, lime (rivet skal o juice) 1 msk bostongurka, 2 msk sweet chilli sås. Röran blev kanske lite lös, men jag gillade den. Bredde ut på knäckebröd och toppade med avocado och tomat. Tror det kan passa bra med hackat äpple i också.

Jag har det enklaste, godaste, nyttigaste och billigaste receptet:

• Koka fjärillsformad fullkornspasta från barilla
    • Lägg upp i en djup tallrik
    • Häll i 1 burk tonfisk i olja (häll av oljan först då den inte ska vara med)
    • Häll i 1 liten burk keso (eller en halv stor)
    • Blanda ihop till en ”gägga”.
    Flessa wrote:
    Lägg till lite rödlök, coctailtomater, Örter, Oliver & Broccoli med så blir det godare ska du se. Och varför itne ta en burk tonfisk i vatten om du inte vill ha oljan ändå? :emo-thumb

Med tomtar och grejer blir det överkurs. Jag är dålig på matlagning och tycker att öppna några konserver är rätt nivå.

Tonfisk i olja är godare än tonfisk i vatten. Finns det några fördelar med tonfisk i vatten ur ett hällsoperspektiv?

Ja, för att svälja ner tonfisken har jag lärt mig två underbart goda sätt (men smaken är som rumpan, eller hur brukar man säga???) Jag använder tonfisk i vatten

1. Stek köttfärs och tonfisk (lika delar) i en stekpanna, krydda lite lätt…

2. 1 dl dill + 1 dl persilja (beroende på hur mkt du gillar dessa kryddor) + creme fraiche (jag tar den lätta varianten) blanda tonfisk och allt i en gryta, låt koka upp….

Killevippen!

Jag steker två burkar tonfisk i vatten i stekpannan tillsammans med, cayennepeppar, peppar, paprikakrydda, lite salt tillsammans med ketchup. Detta avnjutes sedan med en stor och härlig sallad! Perfekt diet mat tycker jag! Mättar, proteinrikt och enkelt!

Smaken är som baken.. delad.. men här är mina tips iallafall följande
    Jag skall äta tonfisk, och sallad på kvällen sååå jag gör en tonfisksallad:D sååå gött ist för att bara äta tonfisken direkt ur burken.
    Sedan tycker jag personligen bäst om tonfisk i vatten=)

Jag tycker bäst om kall tonfisk också!

1 burk tonfisk
    33 cl lightcola

Mixa i 10 sekunder

Svep

Äntligen fick man lite recept på tonfisk! Börjar tröttna på att trycka i mig en burk tonfisk om dagen med endast pressad citron..

Jag brukar steka tonfisk med lite olja och kryddar sedan med curry, det blir riktigt
    gott till en sallad :)

Tonfisk röra

1st burk Tonfisk i olja
    1st burk Kasella vanilj (antingen 7,5% eller lätt personligen 7,5% ger mer smak)
    1st röd lök
    1st röd paprika
    1st burk majs
    1st dill
    1st citron
    1st grovt bröd

Börja med att dela rödlöken i 2 och ena halvan i små tärnade bitar, samma med paprikan
    Ta fram en bunke och häll i all tonfisk, halva kesellan, tärnade rödlöken, paprikan, majs.
    Krydda med salt, svart peppar. (vill du ha lite sting så häller du i lite chili eller cayenpeppar men det kommer förstöra smaken på kesellan)
    Rör om allt och smaka av ifall det behövs kryddas på.

Snitta brödet och smet ut tonfiskröran, toppa med lite rödlöksringar, lite paprika, majs, dill och pressa en klyfta citron.

det här är troligen det enklaste

Krossade tomater
    Tonfiskburk (helst i vatten)
    Pasta

häll i ett paket krossade tomater i en liten kastrul, lägg sedan i tonfisken, sen när det är varmt servera med pasta (rekommenderar vanliga makaroner)
    Ta gärna i vitlök och valfria kryddor, och feta ost

palmertz77 wrote:
    Någon som har några förslag på vad man kan göra om man inte tycker om tonfisk? Alltså blanda det med något så man får så lite av smaken som möjligt, smidigt eftersom det är en billig och bra proteinkälla och vi har det nästan alltid hemma.. Förslag?

3 burkar avrunnen tonfisk i vatten a la 150g x 3 alltså.
    500g kvarg.
    En finhackad rödlök.
    Kryddor & salt (dem du tycker passar bäst till tonfisk.)
    Olivolja.

Häll allt i en bunk, rör om ordentligt till en smet, toppa med olivolja.
    Ha på mackan, jättegott! :D

Eftersom jag avskyr tonfisk i vatten så har jag börjat steka den istället. Jag brukar slänga i 150 g i stekpannan, steker den med kokosolja och slänger i lite olika kryddor såsom grillkrydda, oregano/pizzakrydda och salt. Tonfisksmaken är så gott som borta och det funkar att äta tonfisken för sig eller om man äter den tillsammans med ris, pasta eller något annat tillägg.

Perfekt för den som inte gillar tonfisksmaken :up:

Det är skillnad på olika leverantörers tonfisk på burk. Givetvis så skiftar priset också. Abbas eller ICA är mina favoriter och i vatten. Skölj bort vattnet i burken under rinnande kallvatten och använd locket och pressa ut vattnet. Det blir bättre då….

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 67 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.