Tonfiskrecept

Home Forums Matlagning och Recept Tonfiskrecept

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 61 through 67 (of 67 total)
  • Author

Tonfiskröror är alltid gott :) Är man inte så pigg eller har mycket kryddor så kan man köpa färdiga creame fr med tex franska örter som smak, mycket god. Blanda i lite rödlök och kanske dill eller annat efter smak. Kör i det i en stor bakad potatis, mycket gott!

Pasta, dolmio pastasås (extra kryddig) i med tonfisk!
    Enkelt men gott!

en supergod röra: blanda tonfisk, turkyoghurt och chilisås (brukar köra med heinz) Mums! grymt gott till pasta!

Tackar för fina recept! :) Provade dom med hackade kokta ägg vilket blev suveränt!

En röra jag gillar som är väldigt simpel är:
    1 burk tonfisk (gärna i olja, mums!)
    2dl Crème Fraiche 36%
    Mycket chilipulver :)

Mycket protein och fett samt att chili ökar förbränningen (sant)?

Tjenis!
    Jag tänkte dela med mig av ett litet tips som jag brukar köra sometimes!

Det är väldigt enkelt och jag tror nog att dom flesta redan vet om detta.

Det som behövs är:
    * Tonfisk på burk (Jag kör på tonfisk med olja)
    * Ris, sort är valfritt. Jag som är ung & dum använder sån där 10min Jasminris.
    * Kycklingbuljong för den som inte är speciellt kär i tonfisk-smaken, jag själv är inte det. Och när du använder kycklingbuljongen smakar tonfisken nästan som vanlig kyckling.

Stek tonfisken i ungefär 10-15min, krydda med fantasi! :)
    Och koka risen som vanligt.

Tonfisken kan bli rätt så torr medans du kokar den, då brukar jag hälla på lite vatten bara så blir det kanon.

Och när det är klart och allt ligger på tallriken brukar jag hälla på lite Vitlöksås. :)

Det var nog allt, lycka till och smaklig måltid!

/Chriz

Kom över detta recept för ett tag sedan och det har blivit en av favoriterna :).

300 gram Tonfisk på burk
    1 st Rödlök
    2 dl Crème fraiche 36% eller Lätt.
    1-2 msk Dijonsenap (Beroende på hur stark smak man vill ha)
    2 msk Finhackad basilika, färsk eller fryst (persilja funkar lika bra)
    Salt och Peppar

Hacka tonfisken, finhacka rödlöken, blanda ihop med crème fraichen. I med dijonsenapen och smaka av och kolla så du känner av dijon smaken, själv gillar jag den starka smaken av dijon så brukar köra i lite extra. I med basilikan och rör ihop, smaka av med salt och peppar. Servera med taglitella eller annan pasta. Kallt ris tycker jag också funkar om man är trött på pasta. Man kan variera tonfisk och crème fraiche mängden beroende på hur fast/lös man vill ha den.

alexL wrote:
    [img=http://i39.tinypic.com/okzqli.jpg]300gram avrunnen tonfisk
    2ägg
    mosa ihop det som fan, krydda med grillkrydda
    stek, krydda lite på dem när du steker

Det där provade jag att göra idag! Jag har ingen grillkrydda hemma dock så det fick bli salt & peppar istället, broccoli hade jag inte heller så det fick bli keso!

Men det var riktigt gott!
    Jag äter tonfisk nästan varje dag annars och jag har aldrig tänkt på att steka den så här faktiskt, hehe! Ett mycket godare alternativ fick jag lära mig idag! Annars brukar jag bara blanda tonfisken med lite kryddor och kikärtor, men detta var godare! Mums!

Viewing 7 posts - 61 through 67 (of 67 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.