Tråden om hemmagjord ostkaka

Home Forums Matlagning och Recept Tråden om hemmagjord ostkaka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author

Yo!

Istället för att vi (läs: jag) ska kontaminera Matbilder-tråden med våra funderingar och frågor så tänkte jag att vi drar igång en separat tråd i stället.

Grundreceptet ser alltså ut som följer:

250g kvarg
    250g cottage cheese
    3 ägg
    3 dl mjölk
    3tsk vaniljsocker 50
    bittermandelarom (1-2 droppar)
    0.5dl mjöl
    1dl sötningsmedel
    mandelflarn

Jag gjorde en sats i förrgår och den blev rätt god, ehuru lite svampig i mitten. Jag använde enbart 500 kvarg, ingen keso. Antingen borde jag ha haft den inne i ugnen längre – jag gräddade den i runt 50 minuter – eller också behövs det mer mjöl. Eller också är det en bieffekt av att bara använda kvarg. Fan vet.

Hur har det gått för er andra som testat? Blev ni nöjda med resultatet? Förslag på förbättringar?

Spåna på, amigos. :)

Vad får en sådan skapelse för näringsvärde?
    Ser spännande ut, skall definitivt testas!

Jag brukade göra en liknande ostkaka när jag deffade för några år sedan. På den tiden fanns det flytande sötningsmedel (sukketter), men det gör det inte längre. Det går nog att byta ut mot annat sötningsmedel eller vanligt socker. Jag åt minst en sån här om dagen.

Ingredienser
    Minikeso 500g
    Mellanmjölk 3 dl
    Ägg 4 st
    Flytande sötningsmedel 2-3 kapsyler (beroende på fyllning)
    Mjöl 0,5 dl (jag använde dinkelmjöl och under en period bake pro)
    Vaniljsocker 2-3 tsk

Eventuell fyllning
    Äppelbitar och massa kanel
    eller
    Jordgubbar/blåbär/hallon
    (Det är bara att röra ner skiten i smeten. Kanelen vispas i tillsammans med de andra ingredienserna)

Göra hur?
    Sätt ugnen på 175 grader.
    Vispa ägg och sötningsmedel så det blir riktigt pösigt. Blanda i mjöl, vaniljsocker, mjölk och keso.
    Häll smeten i en vid ugnssäker form, typ pajform. Grädda i mitten av ugnen ca 1 timme eller tills den fått bra färg och konsistens.

Tips:
    Låt stå i kylen i minst några timmar men helst tills dagen efter för bästa smak. Går att ätas både kall och varm. Jag föredrog kall. Perfekt att ha med i matlådan under deff.

Ungefärligt näringsvärde för hela ostkakan
    Kcal: 975 (ej medräknat vaniljsocker, sötningsmedel eller fyllning)
    Protein: 103
    Kolh: 48
    Fett: 40

En bild på en kaka med mandelflarn på.

Samma som Jon, använde dock bara keso då jag tror det blir godare.

250g kvarg
    250g cottage cheese
    3 ägg
    3 dl mjölk
    3tsk vaniljsocker
    bittermandelarom (1-2 droppar)
    0.5dl mjöl
    1dl sötningsmedel
    mandelflarn efter smak. Jag tog ca 3 matskedar i smeten.

Baka i ugnen på 175grader i 35-40 minuter.

Fungerar även att göra på 500g kvarg enbart, eller 500g cottage cheese, istället för 50/50. Jag gjorde på enbart keso.

Servera med lite milda visp/grädde och sylt.

Obs: kakan tjänar mycket på att få svalna helt och sätta sig ordentligt innan du äter den.

[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/03/20110305-195148.jpg?w=595]

Ypperliga tips, faran!

Detta missade jag när jag gjorde ostkakan:

Quote:
    Vispa ägg och sötningsmedel så det blir riktigt pösigt. Blanda i mjöl, vaniljsocker, mjölk och keso.

Jag rörde bara ihop allt direkt och sen in i ugnen, använde ingen visp heller, vilket är synd och skam när jag ju har en grym visp med stativ som jag använder till fluffet.

Borde bli mycket bättre om man vispar upp äggen och sötningsmedel till fluffig konsistens först, innan man drar i resten. Mindre vattnigt, kan man förmoda.

Jag är inte direkt van vid att baka, om man säger – det mesta jag gör i köket har med anrättande av kött att göra i vanliga fall.

Tack!

Om man skyr grädden är det riktigt gott att servera med vaniljkesella.

Sen runt juletid så kan man sätta i en saffranspåse i smeten, även det riktigt gott.

Jon Larsson wrote:
    Ypperliga tips, faran!
    Detta missade jag när jag gjorde ostkakan:
    Jag rörde bara ihop allt direkt och sen in i ugnen, använde ingen visp heller, vilket är synd och skam när jag ju har en grym visp med stativ som jag använder till fluffet.
    Borde bli mycket bättre om man vispar upp äggen och sötningsmedel till fluffig konsistens först, innan man drar i resten. Mindre vattnigt, kan man förmoda.
    Jag är inte direkt van vid att baka, om man säger – det mesta jag gör i köket har med anrättande av kött att göra i vanliga fall.
    Tack!

För all del! :)
    Jag kan dock säga att skillnaden inte är gigantisk. När jag började göra en ostkaka om dagen orkade jag inte alltid vispa äggen och sötningsmedlet först utan rörde bara ihop allt och körde in i ugnen och det funkade ju också. Det viktigaste för att den inte ska vara vattnig är att låta den vila och dra ihop sig, helst till dagen efter.

Postade i ”Matbilder !”, men den här tråden lämpar sig ju klart bättre.

Vad använder ni för sötningsmedel? Provat med sukrin?
    Upplever ni stor skillnad mellan 3 krm vaniljarom och 3 tsk vaniljsocker?
    Dessutom, 1/2 dl mjöl… Kör ni 30 gram mjöl, eller mer utav en höftning?

Jag använder candrella eller vad fasen det heter.

Jag gjorde enligt det första receptet ovan och det blev bra!
    [http://maod.se/?p=28]
    Näringsvärdeberäknade snabbt på min blogg. Använde också Canderella för övrigt.

faran: Det finns fortfarande flytande sötningsmedel…

Maod wrote:
    faran: Det finns fortfarande flytande sötningsmedel…

Jaså? Det har kanske bara försvunnit från Östersund då. :)
    Jag har frågat på flera olika affärer och de säger att det inte finns i sortimentet längre.

Doseras canderella som socker ungefär?

Tomas Tryffel wrote:
    Doseras canderella som socker ungefär?

Ja du tar motsvarande mängd.

Nykropp wrote:
    Obs: kakan tjänar mycket på att få svalna helt och sätta sig ordentligt innan du äter den.

Kan verkligen sätta några plus ett på den meningen. Har gjort ostkaka ett par gånger förut, inte efter detta recept. Det är nästan dag och natt om man jämför nygjord (dock avsvalnad/kall) och ostkaka som stått över natten.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.