Home › Forums › Matlagning och Recept › Ungkarl – Mattips
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 september, 2006 at 16:19 #90585Anonym anvandareMember3 september, 2006 at 16:19 #976443Anonym anvandareMember
Hej.
Jag har bott ensam i snart en månad och börjar tröttna på att laga mat, så nu behöver jag er hjälp.
Ska och handla på tisdag men fantasin har tagit slut. Det finns bara en regel ni ska följa för att skriva in mattips här. Det ska vara ENKELT. Precis som tacos, stek köttfärs, hacka grönsaken, finish.
Har 6 kilo protein, så ni kan blanda med proteinshakar till maten. It´s all up to you guys.
Skriv själva, länka, whatever. Uppskattar all hjälp jag kan få.
3 september, 2006 at 19:26 #976444Anonym anvandareMemberfixar käk till jobbet på helgen. denna gången blev de kyckling å pasta som jag fryser in i plastpåsar. förra veckan blev de kyckling å frysta grönsaker. bara å ta ut å värma. laxfileer i ugn fixar man lätt. två fileer i en form. kryddor och häll en centimeter vatten i botten så bränner de inte fast. köttfärssås med köttfärs, svamp, tomat, majs, lök. pasta till de så blir de också fina matlådor.
kort sagt. gör storkok å frys in så slipper du ställa dig å fixa om du ska iväg en kväll. bara å värma i mikron å på med lite ketchup å dressing
4 september, 2006 at 13:39 #976445Anonym anvandareMemberJag bor hos mina föräldrar och pluggar på gymnasiet. Min livrätt när jag kommer hem och är hungrig och inte har nån färdig mat är pasta och en burk fisk (makrill eller tonfisk) och nån grönsak på de. Kanske lite smaklöst men med salt på går det ner och är mycke nyttigt:)
4 september, 2006 at 14:45 #976446Anonym anvandareMemberSnabb mat?
Sätt vatten i en kastrull på kokning och häll i riset och under tiden riset kokar:
Skär upp kycklingfilé, stek med champinjoner, lök och paprika. Krydda med salt, svartpeppar och chili.
Pga att Champinjonerna ger ifrån sig vattnet kommer du få en fin stekyta på kycklingen samt att det småkokas, alltså behöver du inte bry dig för mycket om kycklingen är färdigstekt eller inte.
Häll i riset när det är färdigt och blanda ihop allt och du har föda.
Beräknad tid: ca 15 min.Vill du lyxa till gör du fattigmans sås till den. Du blandar mjölk med vetemjölk (en kopp mjölk –>en matsked vetemjöl. Blandas i koppen), häll över kycklingen, låt det sjuda någon minut.
Vill du lyxa till det använder du creme fräs istället för mjölk.
Detta tar lång tid, ca 18 minuter.Sen kan du ju ha curry istället för paprika och chili i.. Tycker du att det är för grönsaksfattigt är det bara och hälla i en konservburk med majs/gröna ärtor eller kidney bönor.
Istället för kyckling kan du ha kött också.. Kombinationerna är oändliga!Risotto åt folket!
4 september, 2006 at 15:03 #976447Anonym anvandareMemberRotmosblos wrote:Laxfilé i ugn är ju riktigt gott med.. Lägg en filé i folie lägg en klick smör på, lite peppar och en skvätt citron.. MUMSskippa smöret.
lägg lökkeso på laxen och toppa med upptinade Herrgårdsgönsaker (är de inte tinade blir inte laxen klar på utsatt tid, been there, done that).
servera med ris.
:up:4 september, 2006 at 22:29 #976448Anonym anvandareMemberBryn kyckling och lägg i ungsform, fräs lite lök och blanda ner matlagningsgrädde. Häll över kycklingen och in i ugnen cirkus 1 timme på 200grader, servera med ris.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.