Home › Forums › Matlagning och Recept › Vad händer med näringsinnehållet vid tillagning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 mars, 2006 at 11:31 #94438Anonym anvandareMember7 mars, 2006 at 11:31 #1034725Anonym anvandareMember
Hej kära forumskrivare!
Jag har några funderingar som någon här kanske kan hjälpa mig med!?Vad händer med näringsinnehållet i livsmedel vid tillagningen? Uppenbart är att vätskan försvinner men hur påverkas tex proteinet? Vidare funderar jag kring hur man lämpligast räknar ut hur mycket man får i sig av tex kyckling. Näringsinnehållet på förpackningen anger troligtvis värden innan tillagning(rätta mig gärna om jag har fel). När kycklingen stekt försvinner vätska och kycklingen väger mindre när den ska serveras. Hur räknar man då lämpligen ut protein-fett/g?? Är det procentuellt samma som innan tillagning eller inte?
Samma sak gäller tonfisk, vätskan försvinner vid stekning, förändras näringvärdena? Och återigen…HUR räknar jag då ur proteininnehållet relaterat till livsmedlets vikt?
Tacksam för svar.
7 mars, 2006 at 11:33 #1034726Anonym anvandareMemberHär är en del bra information
[http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9038.aspx]
7 mars, 2006 at 11:45 #1034727Anonym anvandareMemberDon_Juan wrote:Näringsvärdet är ju per 100 gr och när det gäller kycklingen så är det väl bara att väga den. Så gör iaf jag (kycklingfileér)Men problemet är ju att vikte förändras vid tillagning och då gäller inte samma näringsinnehåll per g!?
7 mars, 2006 at 11:47 #1034728Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Här är en del bra information[http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9038.aspx]
Tack Ola!
Grymt bra sida!!
7 mars, 2006 at 11:53 #1034729Anonym anvandareMemberDon_Juan wrote:Vad spelar det förr rolll om vikten förändras?? Det är väl inte detsamma som att näringsinnehållet förändras per 100 gr.Om du läser länken förstår du kanske vad jag menar, och näringsinnehållet förändras. Dessutom måste du procentuellt räkna på viktmiskningen för och efter tillagningen för att få fram ett korrekt näringsinnehåll per 100 g
7 mars, 2006 at 11:58 #1034730Anonym anvandareMemberJakob wrote:Om du läser länken förstår du kanske vad jag menar, och näringsinnehållet förändras. Dessutom måste du procentuellt räkna på viktmiskningen för och efter tillagningen för att få fram ett korrekt näringsinnehåll per 100 gJag förstår inte hur du tolkar artikeln så, näringsinnehållet är fortfarande detsamma oavsett om det är tillagat eller inte. Är det 20g protein i din 100gram kycklingfilé så är det fortfarande 20g protein efter att den är tillagad, förutsatt att du inte förkolnat den i processen eller så…
7 mars, 2006 at 12:23 #1034731Anonym anvandareMemberOm ett livsmedel förändras vid tillagning, vilket det bevisligen gör, innebär det att det totala näringsinnehållet inte är detsamma före som efter tillagning. Oavsett om det gäller vitaminer, mineraler, protein eller något annat så har tillagningprocessen förändrat närningsinnehållet och procentuellt sett finns inget matematiskt samband mellan före och efter processen. Så näringsinnehåll per 100 g före tillagning är inte detsamma som näringsinnehåll per 100 g efter tillagning.
7 mars, 2006 at 12:24 #1034732Anonym anvandareMemberHur som helst tackar jag för visat intresse och för länken av Ola. Jag har delvis fått svar på fråga!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.