Home › Forums › Matlagning och Recept › Vad unnar ni er på ätardagarna?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 mars, 2006 at 20:33 #398139Anonym anvandareMember
Benny Fencker och Nicklas82 mfl. Vad vinner ni på att svulsta sådär en hel dag i veckan för att sedan äta nyttigt resterande 6 dagar ? Äter ni sådär 1 gång i veckan året om så är det ju ca 50 dagar om året ni tillför kroppen med massa skräp. Min personliga åsikt är sedan att era sk ”ätardagar” borde kallas något helt annat än ätardagar. Eftersom syftet med dem är helt emot vad en riktig ätardag är, dvs fylla på extra med högkvalitativ mat, kanske extra kolhydrater om man går på en kolhydratsfattig diet, osv.
Att sedan rasa upp och ner sådär ivikt som Nicklas82 skrev gynnar väl snarare en dålig start på veckan, och ekorrhjulet riskerar att rulla igång.7 mars, 2006 at 21:53 #398140Anonym anvandareMemberClyde wrote:Benny Fencker och Nicklas82 mfl. Vad vinner ni på att svulsta sådär en hel dag i veckan för att sedan äta nyttigt resterande 6 dagar ? Äter ni sådär 1 gång i veckan året om så är det ju ca 50 dagar om året ni tillför kroppen med massa skräp. Min personliga åsikt är sedan att era sk ”ätardagar” borde kallas något helt annat än ätardagar. Eftersom syftet med dem är helt emot vad en riktig ätardag är, dvs fylla på extra med högkvalitativ mat, kanske extra kolhydrater om man går på en kolhydratsfattig diet, osv.
Att sedan rasa upp och ner sådär ivikt som Nicklas82 skrev gynnar väl snarare en dålig start på veckan, och ekorrhjulet riskerar att rulla igång.Hej ”Clyde”, ja vad vinner man på det? Jag äter inte så året runt för jag går inte på diet året runt:O . Jag åt så på den senaste dieten i höstas, innan dess var det 5 år sen jag gick på diet! Övriga månader äter jag vanlig husmanskost även om det blir Mcdonalds och pizza också, precis som andra barnfamiljer gör:D .Det är möjligt att du har rätt i det du skriver…men jag är sugen på det denna dagen och det får MIG att må bra:D . Under dieten gör det dessutom att jag lättare kan hålla mig under veckans alla andra dagar. Alla är vi olika men det fungerar för mig. Sen om du vill kalla ”ätardagarna” nåt annat för mig Och Nicklas82 Så är det helt okey:nerd: . För övrigt har jag ett grymt tryck i kroppen dagen efter, fett tryck skulle nog du säga, FETTRYCK skulle nog Christer Norman säga! Ha det gött!
7 mars, 2006 at 22:39 #398141Anonym anvandareMemberBrukar bli massa choklad, plockgodis och glass tills man storknar. Det brukar jag alltid göra på lördagar, fastän jag inte går på diet…
7 mars, 2006 at 22:41 #398142Anonym anvandareMemberÄtardagar??? :nono:
[img=http://www.johan-gustafsson.com/bilder/banner2.jpg]]8 mars, 2006 at 08:14 #398143Anonym anvandareMemberJag dricker absolut igen alkohol under dieten ens på mina ”ätardagar”=lördagar!Visserligen tycker jag mkt om rött vin, suck.. Annars är väl frågan snarare vad INTE äter:) Jag personligen är GALEN i kladdkaka Och naturgodis, så som chokladdoppad cashew..m.m.. och chips, bullar, pajer av alla de slag, fruktsallad med keso m.m.m.m.. För mig är det oxå så att det är en morot med ätardagar som gör att jag orkar med en så pass lång diet som jag går på..lätt för mig annars att tappa fokuseringen! Och visst tusan har man ett GRYMT TRYCK på gymet dagen efter!!! Brukar köra mitt tunga benpass då!Här följer mitt favvo recept på kladdkaka:
Kladdkaka från tasteline.com:
ca 8 port..Ingredienser:
225 g smör
4 st ägg
0,5 l strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 krm salt
3 dl vetemjöl
50 g mörk blockchokladTillagning:
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 28 cm i diameter. Smält smöret och låt svalna lite.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, kakao, salt och vetemjöl. Rör ner smöret(175g). Häll smeten i formen. Grädda kakan ca 35 min. Kakan ska vara lös i mitten, men fast i kanterna när den är färdig. Låt kakan kallna helt innan den glaseras.Glasyr: Smält chokladen och smöret(50g) på svag värme. Bred glasyren över kakan och pensla kanterna.
Servera med frukt eller bär och lättvispad grädde.8 mars, 2006 at 09:00 #398144Anonym anvandareMemberBenny Fencker wrote:Oj 0j, jag äter frukost: pannkakor o sylt, sockerdonuts, vita frallor med marmelad o ost. Lunch: typ Mcdonalds x:tra stort på allt. Mellanmål: vita frallor med nutella. Middag: pizza med oxfile o bearnaisesås och senare kvällsmys med film,chips,dipp,läsk och nåt kilo plockgodis. :ike::emo-thumb Låter som mina ätardagar det där! Så ska det va!
8 mars, 2006 at 18:58 #398145Anonym anvandareMembermax hamburgare
Semlor
Muffins
Pizza med bearnaisesås
karamellkungens lösviktsgodis8 mars, 2006 at 19:19 #398146Anonym anvandareMemberMin största svaghet är blåbärskaka – sockerkakssmet utan ägg (för att få en riktigt kompakt och kladdig konsistensen) och på med en massa blåbär Kan inte bli bättre…
8 mars, 2006 at 19:57 #398147Anonym anvandareMemberBenny Fencker wrote:Oj 0j, jag äter frukost: pannkakor o sylt, sockerdonuts, vita frallor med marmelad o ost. Lunch: typ Mcdonalds x:tra stort på allt. Mellanmål: vita frallor med nutella. Middag: pizza med oxfile o bearnaisesås och senare kvällsmys med film,chips,dipp,läsk och nåt kilo plockgodis. :ike:Som sagt jag känner igen mig, snart är det lördag ( kurr i magen ) då ska jag äta som en kung igen
8 mars, 2006 at 23:49 #398148Anonym anvandareMemberFrida G wrote:Jag dricker absolut igen alkohol under dieten ens på mina ”ätardagar”=lördagar!Visserligen tycker jag mkt om rött vin, suck.. Annars är väl frågan snarare vad INTE äter:) Jag personligen är GALEN i kladdkaka Och naturgodis, så som chokladdoppad cashew..m.m.. och chips, bullar, pajer av alla de slag, fruktsallad med keso m.m.m.m.. För mig är det oxå så att det är en morot med ätardagar som gör att jag orkar med en så pass lång diet som jag går på..lätt för mig annars att tappa fokuseringen! Och visst tusan har man ett GRYMT TRYCK på gymet dagen efter!!! Brukar köra mitt tunga benpass då!Här följer mitt favvo recept på kladdkaka:Kladdkaka från tasteline.com:
ca 8 port..Ingredienser:
225 g smör
4 st ägg
0,5 l strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 krm salt
3 dl vetemjöl
50 g mörk blockchokladTillagning:
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 28 cm i diameter. Smält smöret och låt svalna lite.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, kakao, salt och vetemjöl. Rör ner smöret(175g). Häll smeten i formen. Grädda kakan ca 35 min. Kakan ska vara lös i mitten, men fast i kanterna när den är färdig. Låt kakan kallna helt innan den glaseras.Glasyr: Smält chokladen och smöret(50g) på svag värme. Bred glasyren över kakan och pensla kanterna.
Servera med frukt eller bär och lättvispad grädde.Det där var inte schysst, man får inte posta ett sådant recept mitt i veckan
. Det är fortfarande två dagar kvar til helgen9 mars, 2006 at 07:32 #398149Anonym anvandareMemberMantus wrote:Det där var inte schysst, man får inte posta ett sådant recept mitt i veckan
. Det är fortfarande två dagar kvar til helgenHehe se det positiva, då hinner du ju planerna& baka så den står till sig innan det är dags att :ike: .. Jag rekommenderar varmt vaniljvisp eller vaniljglass till..
9 mars, 2006 at 09:31 #398150Anonym anvandareMemberÅh dessa underbara ätardagar
Kanelbullar eller kanelgifflar är ju ett måste!
Ofta blir det lite smågodis, gott bröd… En massa kolhydrater i alla dess former! Blåbärspaj eller äppelpaj med massor av vaniljsås, åååhhh vad gott!!
Jag äter precis vad jag känner för på mina ätardagar, men jag håller mig mest till kolhydrater och inte allt för mycket fett. Sen mår man ju som man förtjänar…Men det är det värt!
Tur att det snart är lördag!!!9 mars, 2006 at 11:27 #398151Anonym anvandareMemberKött, Sås (med grädde och smör), Potatis, Något glas öl eller vin.
9 mars, 2006 at 11:48 #398152Anonym anvandareMemberFrallor med ost o marmelad eller räksallad, juice, chockladdricka, olika sorters desserter, Pizza med bearnaise, Kebab, gyros, lyxglass, lösviktsgodis, chips, rostade chili nötter
Man är så lycklig när man äntligen ska få sin ätardag under dieten. Går dan innan och förbereder och planerar vad man ska äta. Sen när man går och lägger sig vill man bara somna direkt och vakna upp.
14 mars, 2006 at 19:15 #398153Anonym anvandareMembernudlar och apelsinjuice! samt stora mängder cashewnötter! :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.