Vegetarisk träningsmat?

Home Forums Matlagning och Recept Vegetarisk träningsmat?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author

Vegetariskt ”till vilken nivå” så att säga? Lakto-ovo vegetarian, laktovegetarian eller vegan?

Det är viktigt att veta innan man skriver några tips, ju mer som utesluts desto större kunskap krävs ju.

Kung Bruno wrote:
    Lakto-ovo (marino :D?) vegetarian då.

Ägg och mejeriprodukter ftw :D

Äter man en helt vegetarisk kost så är det vegankost, varken ägg eller mjölk.
    Men Levve, du kan ju inte tro att någon ska kunna ge lämpliga tips om du inte ens vet vilken mat som utesluts?

Om vi utgår från att din flickvän äter en kost som helt utesluter allt animaliskt så är måltider där baljväxter och spannmål blandas det vanligaste eftersom proteinerna kompletterar varandra. Själv äter jag ofta pasta med bönor/linser. Det går att göra många olika goda såser på bönor och/eller linser som äts till pasta eller ris t.ex. Hummous och tofu är bra veganska pålägg på bröd och dessutom finns en uppsjö av ”köttprodukter” gjorda på sojabönor, sojakorv, sojabullar, sojafärs etc.

Finns många mjölkprodukter gjorda på soja, havre och ris dessutom.:emo-thumb

Kung Bruno wrote:
    Aa, men tolkade ”äter allt utom kött” som just det, allt utom kött :)

Jo det är klart, det förstår jag.:) Hursomhelst är man INTE vegetarian om man äter fisk, säger man det till en vegetarian blir det ett jäkla liv.:D

Men är man lakto-ovo finns oerhört mycket större chanser att uppnå tillräckliga mängder essentiella näringsämnen utan att man för den delen behöver så jättebreda kunskaper.
    Ju mer man plockar bort desto viktigare att ha koll på mikronutrienter, bra och dåliga källor, hämmande faktorer o.s.v.

soyabönor e riktigt proteinrikt

jag är vegetarian men jag är rätt snäll så jag äter ägg och vissa fisksorter för jag tål inte bönor.. :/

Kikärtsgryta: Koka upp krossade tomater med lite lätt creme fraiche, ha i kikärtor och grönsaker. Ex. riva morötter, paprika, majs.. etc etc. Broccoli etc :)
    Koka i c:a 10min och servera grytan med råris/bulgur/quinoa!

Sen finns quorn vilket är proteinrikt :) Quornbullar i krossade tomater med fullkornspasta e rikitgt gott.

Till allt detta har jag linfröolja på när jag serverar.
    Krydda får du göra hur du vill faktiskt för smaken e som baken :P

Äter man fisk är man inte vegetarian.;)

Quorn ska man se upp med om man är vegan dessutom, det innehåller faktiskt äggprotein. Tycker det framgår lite väl dåligt på deras förpackningar, äter man ägg existerar ju inte problemet men en vegan utan vidare kunskaper kan säkert bli lurad att tro att det enbart är svampprotein.

nja asså fisk äter jag endast om jag typ e bortbjuden (vilket e jävligt sällan). annars blir det så krångligt för jag e allergisk mot så mkt :/
    jo men sen finns det ju soyaalt. oxå så det finns ju soyabullar om man nu ’r vegan.

Carrol87 wrote:
    jo men sen finns det ju soyaalt. oxå så det finns ju soyabullar om man nu ’r vegan.

Absolut! Och goda är dom också!

Det jag skrev om quornprodukter var inte menat som att rätta dig, jag ber om ursäkt om det uppfattades så. Anledningen att jag skrev det var bara som lite ”allmän information” för den som kanske vill utesluta animalier men tror att quorn är helt vegetabiliskt.:)

ingen fara på taket ;)

det e faktiskt sant att många glömmer bort att quorn faktiskt innehåller det :)

jag har bara pms hahaha ;)

Eddie Vedder wrote:
    Äter man fisk är man inte vegetarian.;)

Quorn ska man se upp med om man är vegan dessutom, det innehåller faktiskt äggprotein. Tycker det framgår lite väl dåligt på deras förpackningar, äter man ägg existerar ju inte problemet men en vegan utan vidare kunskaper kan säkert bli lurad att tro att det enbart är svampprotein.

Hade ingen aning om att quorn innehåller äggprotein. Alltid lär man sig något :whistle:

Vet inte om man får tipsa om trådar i andra forum, men här finns en bra iallafall (skapad av mig såklart!:|)

[http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102545]

ett annat tips är att söka på tasteline, där finns massor bra vegetarisk mat!

tasteline.se

Hemmagjord falafel är smaskigt:) jag kan tyvär inte receptet, men det är inte svårt att hitta. Tror i och för sig att de innehåller ägg (jag är inte vegeterian så det gör ju inte mig något) men det går säkert att göra på något annat vis, det är trots allt kikärtor är den största proteinkällan i dem.
    Sedan brukar jag ibland bara koka couscous, öppna en burk kikärtor, hälla ihop dem och hälla oliv- eller rapsolja på. Tro det eller ej, men det är mycket gott

Jonas Olsson wrote:
    Hemmagjord falafel är smaskigt:) jag kan tyvär inte receptet, men det är inte svårt att hitta. Tror i och för sig att de innehåller ägg (jag är inte vegeterian så det gör ju inte mig något) men det går säkert att göra på något annat vis, det är trots allt kikärtor är den största proteinkällan i dem.Sedan brukar jag ibland bara koka couscous, öppna en burk kikärtor, hälla ihop dem och hälla oliv- eller rapsolja på. Tro det eller ej, men det är mycket gott

Även om du inte minns receptet, minns du om du friterar eller steker falafeln? Jag skulle nämligen kunna tänka mig att vegansk falafel kräver fritering men om man har ägg i kan det nog gå att steka, ungefär som köttbullar då alltså.

Inget riktigt bra bindningsmedel utan ägg så ska falafeln vara 100% vegetarisk får man kanske gå den lite mindre hälsosamma vägen och fritera.;)

Vad säger experten Fed Up?:D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.