Vegetarisk träningsmat?

Home Forums Matlagning och Recept Vegetarisk träningsmat?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • Author
    Kung Bruno wrote:
    Eddie, kan man fritera något utan att transfetter/fria radikaler/vaddetnuärsombildas skapas?

Det vet faktiskt inte jag, men har du en helt vanlig matolja med en stabil fettsyrasammansättning (d.v.s lite fleromättat fett och gärna en del mättat) där du försöker hålla temperaturen låg och utsätter oljan för värmen under kort tid lär det gå bra.

Det är ju en fråga om dos-respon. Ju högre temperatur, ju längre tid oljan utsätts för temperaturen samt hur pass instabil oljan är för oxidation desto större risker.
    Men gör du det själv och är noggrann kan det nog gå alldeles utmärkt skulle jag gissa.:up:

Kung Bruno wrote:
    Okej, aha mättat fett är stabliare …

Så smör/kokosfett låter som en god idé, om man nu skulle få för sig tanken att göra pommes frites el. dyl.

Ja fria radikaler attackerar fettkedjans dubbelbindningar, ju färre dubbelbindningar desto mindre risk för angrepp av fria radikaler på fettet. Och det är antalet dubbelbindningar på kedjan som avgör en fettsyras mättnad, ju fler desto mer omättat.

En enkelomättad fettkedja har en dubbelbindning, en fleromättad har fler än så.

Men smör kan du ju inte fritera i, en olja behövs ju. Kokosolja kanske går men låter äckligt, tror palmolja har börjat användas då man vill ha ett transfettfri olja. Men behandlar du ditt fett varsamt går säkert rapsolja bra, det är ju fördelen med att göra det själv jämfört med att köpa något som friterats på en kiosk där livsmedelshanteringen minst sagt kan ha brister.

Kung Bruno wrote:
    Förstår dock inte varför man inte kan fritera i smör …

Därför att man friterar i olja och smör är inte olja utan smör är smör kanske?

Och ja en mättad fettsyra är helt fri från dubbelbindningar, så ser du en fettsyra där andra siffran efter kolon är 0 så är den mättad.

Exempelvis 18:0 (som är den mättade stearinsyran), jämfört med 18:3, n-3 (alfa-linolensyra som är fleromättad).

Men nog med offtopic om fettsyror.:up:

Eddie Vedder wrote:
    Även om du inte minns receptet, minns du om du friterar eller steker falafeln? Jag skulle nämligen kunna tänka mig att vegansk falafel kräver fritering men om man har ägg i kan det nog gå att steka, ungefär som köttbullar då alltså.

Inget riktigt bra bindningsmedel utan ägg så ska falafeln vara 100% vegetarisk får man kanske gå den lite mindre hälsosamma vägen och fritera.;)

Vad säger experten Fed Up?:D

Gosh, vilket smicker! 😮

Men här är min expertis ringa. Jag har faktiskt inte gjort hemmagjord falafel sen jag var vegan (här i malmö kan man ju köpa så mycket godare än man nånsin kan göra själv för en billig slant) och då friterade jag nog, men tror jag stekte nån gång med, men det blir ju så mycket godare när man friterar. Dock är fritering verkligen en konst, ofta flöt skiten ut och bara försvann och kvar hade man bara en lite skorpa. :D Steka är enklare på så vis, men det blir lätt smuligt. Jag minns inte vad jag hade i för att det skulle binda sig, kanske kokt potatis? Överlag var det svårt att få något överhuvudtaget att hålla ihop som vegan. Ägg är en gudagåva!

Jag har hört att jordnötsolja är den ultimata oljan för frityr och wok, hur är den ur nyttighetsperspektiv? Den är så grym för den skvätter inte och är smaklös.

Fed up wrote:
    Jag har hört att jordnötsolja är den ultimata oljan för frityr och wok, hur är den ur nyttighetsperspektiv? Den är så grym för den skvätter inte och är smaklös.

Ja den används ofta i asiatisk matlagning, jordnötsolja och sojabönsolja. Du kan säkert göra god mat på jordnötsolja men ska man diskutera fettsammansättning är den ganska dålig.

Jordnöten har överhuvudtaget ett rätt taskigt näringsvärde på alla sätt, grymt gott dock. Jordnötter förtjänar verkligen sin plats som ingrediens i god mat.:up:

Eddie Vedder wrote:
    Ja den används ofta i asiatisk matlagning, jordnötsolja och sojabönsolja. Du kan säkert göra god mat på jordnötsolja men ska man diskutera fettsammansättning är den ganska dålig.

Jordnöten har överhuvudtaget ett rätt taskigt näringsvärde på alla sätt, grymt gott dock. Jordnötter förtjänar verkligen sin plats som ingrediens i god mat.:up:

Sojabönsolja har jag aldrig sett, låter ju nyttigare, eller? Kan hittas i asiatiska butiker, eller?

tillbaks till vegetarisk mat……..
    finns ju seitan och tempeh som är fermenterad sojabönsmassa och nästan lika högt BV som kyckling. :up: sojafärs i torrvikt är lätt och smidigt att göra veg. ”köttfärssås” på eller chili sin carne . Sedan har du torra sojaschnitzlar som du lägger i vatten i 10 min och sedan steker som vanligt eller kanske grillar i ugnen om du har lust. Mycket protein har jag för mig.
    Kom ihåg att kombinera rätt också så att det blir mer fullvärdigt. T.ex Bönor, majs och ris. Finns nog att läsa på nätet om detta.
    Kinafärs på burk är inte heller fel. Det är gluten så om du är allergisk pass upp!
    Sojakorv är väl ingen riktigt hitt tycker jag för jag tycker de innehåller rätt mycket fett. Har dock hittat ”vegetariska kycklingbitar” i en orange påser på ICA i frysdisken och de är riktigt bra. Nästan bara protein.
    Det var lite tips från mig….hej svejs!

Eddie Vedder wrote:
    Även om du inte minns receptet, minns du om du friterar eller steker falafeln? Jag skulle nämligen kunna tänka mig att vegansk falafel kräver fritering men om man har ägg i kan det nog gå att steka, ungefär som köttbullar då alltså.

Inget riktigt bra bindningsmedel utan ägg så ska falafeln vara 100% vegetarisk får man kanske gå den lite mindre hälsosamma vägen och fritera.;)

Vad säger experten Fed Up?:D

Jag har frågat min syster, som kan receptet, hon sa att det inte var något ägg i för sojabönorna håller ihop dem ändå när man steker dem.
    För övrigt kan jag säga att detta är mycket gott, så enligt mig är fritering onödigt.

Jonas Olsson wrote:
    Jag har frågat min syster, som kan receptet, hon sa att det inte var något ägg i för sojabönorna håller ihop dem ändå när man steker dem.
    För övrigt kan jag säga att detta är mycket gott, så enligt mig är fritering onödigt.

Okej där ser man, det tackar jag för.:)

Falafel råkar vara min absoluta favorit bland s.k. ”skräpmat” och går det att göra gott/godare på egen hand är det ju kanon. Nu är jag för slö och köper hellre på kebabstället men en vacker dag kanske motivationen infinner sig till egna initiativ.:D

Eddie Vedder wrote:
    Okej där ser man, det tackar jag för.:)

Falafel råkar vara min absoluta favorit bland s.k. ”skräpmat” och går det att göra gott/godare på egen hand är det ju kanon. Nu är jag för slö och köper hellre på kebabstället men en vacker dag kanske motivationen infinner sig till egna initiativ.:D

Gött, Lycka till:emo-thumb

Jofren wrote:
    Jag vet ett forum för veganer som tränar, där kan du säkert hitta många tips. Pmá mig om det är av intresse. Gör inte reklam här.

Skulle gärna veta adressen till det forumet. Dock så får jag inte PMa som ny medlem. :/

Jonas Olsson wrote:

För det första görs ju falafel på kikärtor, inte sojabönor, och för det andra så har inga bönor någonsin hållt ihop av sig själva för mig. Men hon har kanske nåt hemligt knep? Om man äter ägg ser jag inget skäl till att utesluta det, gör det definitivt enklare, godare och mer protein.

(klart man kan göra på andra bönor än kikärter, men frågan är om det finns nån poäng i att kalla det falafel då. Jag skulle bara kallar bönbullar eller nåt. Särskilt om man inte heller friterar eller kryddar som falafel ska kryddas.)

Falafel är visserligen gott, men varför krångla till det. Blötlägg 900g Kidneybönor, häll av vattnet koka i en 10 l gryta med 1 tsk salt per liter vatten. Gärna lite mejram och timjan i kokvattnet. Koka tills bönorna är ordentligt mjuka. Frys in i 1 liters fryspåsar 150g (kokad vikt) per st.

Koka upp 2,5 dl vatten m. 1/2 buljongtärning, lägg i 150g mathavre, låt koka tills buljongen kokat in.

Tärna en morot, hacka en gul lök, strimla en vitkålsklyfta, skiva 2 skogschampinjoner.

Sätt en traktör panna på 6:an och häll i 1 1/2 msk olivolja. När oljan flyter lätt sänker du till 3:an och lägger i moroten, woka tills moroten ger efter något när man trycker på den. Lägg i resten av grönsakerna, woka tills allt blivit lagom mjukt, tillsätt 150g kokade kidneybönor och mathavren, 2 portioner om ca 600 kcal.

[http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html]

Fed up wrote:
    För det första görs ju falafel på kikärtor, inte sojabönor, och för det andra så har inga bönor någonsin hållt ihop av sig själva för mig. Men hon har kanske nåt hemligt knep? Om man äter ägg ser jag inget skäl till att utesluta det, gör det definitivt enklare, godare och mer protein.

(klart man kan göra på andra bönor än kikärter, men frågan är om det finns nån poäng i att kalla det falafel då. Jag skulle bara kallar bönbullar eller nåt. Särskilt om man inte heller friterar eller kryddar som falafel ska kryddas.)

Aa, jag vet. Sa fel, menade kikärtor. Förlåt:(

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.