Vegetariska bra recept!

Home Forums Matlagning och Recept Vegetariska bra recept!

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Har nu funderat ett bra tag på att bli vegetarian. Detta på grund av (kanske låter nojjigt) att vi har väldigt mycket magsäckscancer samt tarmcancer i släkten. På båda sidor. Har ,nästan , i hela mitt liv haft problem med min mage och vill absolut inte sluta mitt liv som släkten. Har nu hört att ,speciellt rött kött, kan orsaka tarmcancer på sikt. Ja, och så är man gift med en jägare så gissa vad som finns i frysen! Har hört att om man i cirka 8 veckor bara äter vegetariskt och sedan äter väldigt lite kött så ska man ha minimerat risken för cancer i magdelen med en hel del %. Säker kan man ju aldrig vara men man vill ju känna att man har gjort det man kan för att minska risken. Har ni några bra förslag på vegetarisk mat ,gärna med så mycket proteinbaserat grön mat som möjligt! Funkar Qornprodukter?

Jag brukar göra köttfärsås och bara byta ut köttfärsen mot quornfärs – skitgott! Man kan med fördel passa på att slänga i lite bönor och chili i halva satsen så får man en portion ”veg. köttfärsås” och en veg. chili con carne.
    Smidigt, gott, proteinrikt.

Lätt att variera också – äta med pasta, ris eller så kan man göra lasagne.
    Lägga röran i tortillabröd och på med lite keso, avocado och annat gott ät också hett.

[http://www.vegetariskt.com/recept.asp]

Tack så mycket!! Jo,jag har köpt färs,bitar och korv. Tyvärr fanns det inget annat på vår lilla ICA, men i och för sig kan man göra mycket med färsen! Tack för sajten oxå! Nu ska här lagas vega mat!

Hej jag vill ge dig ett gott vegetariskt recept ”Indisk kikärts curry”. Min flickvän är veggie och detta är ett av våra favvo recept. Vi äter det varje söndag, jag är ingen kostexpert men i detta recept är knappt inget fett. Det är också ett vegans recept alltså inga animaliska produkter. Okej here we go then!

1 surt äpple (vi tar alltid granny smith)
    1 stor banan eller en och halv små
    2 gula lökar
    2 burkar kikärtor(färdiga sånna i konservburk)
    1 burk goda krossadetomater (inte sånna billiga )
    2-3 vitlöksklyftor
    2 msk soja (mr Chengs typ eller liknande)
    2 msk curryvindaloo (vanlig curry går oxå jättebra, vindaloo är en starka version men den finns på hemköp)
    1 msk paprikapulver
    2-3 kanelstänger (vanlig kanel går med bra men roliga med stängerna)
    15 gram fryst persilja (en halv sån liten låda från findus du vet)

Hacka lök äpple och banan å fräs i olivolja, så det blir mjukt. Häll i curryn och paprika pulvret å fräs nån minut. Nu kan du lägga i tomatkrossen +soja+hackad vitlök+ kanelstänger och 1 dl vatten och låt koka under lock i gryta ca 20 min. Nu 20 min senare om det ser torrt ut häl på lite mer eller tvärtom koka utan lock om det ser vattnit. Skölj kikärtorna i vatten ta bort dåliga om det finns(svarta äckliga) Du kan nu hälla i alla kikärtor och persiljan Låta det bli varmnt (3-4 min) Servera med Basmati ris (indisk ris finns på hemköp) och det viktigaste Naan bröd (indisktbröd finns med på hemköp). När det kommer till Naan brödet så är det säkert inte nyttit alls men det är underbart gött, vi har alltid det till. Hoppas du provar å diggar receptet, med gröna hälsningar från hårt tränande par i Göteborg

ps om du vill ha mer gröna recept hör av dej!

Hej jag vill ge dig ett gott vegetariskt recept ”Indisk kikärts curry”. Min flickvän är veggie och detta är ett av våra favvo recept. Vi äter det varje söndag, jag är ingen kostexpert men i detta recept är knappt inget fett. Det är också ett vegans recept alltså inga animaliska produkter. Okej here we go then!

1 surt äpple (vi tar alltid granny smith)
    1 stor banan eller en och halv små
    2 gula lökar
    2 burkar kikärtor(färdiga sånna i konservburk)
    1 burk goda krossadetomater (inte sånna billiga )
    2-3 vitlöksklyftor
    2 msk soja (mr Chengs typ eller liknande)
    2 msk curryvindaloo (vanlig curry går oxå jättebra, vindaloo är en starka version men den finns på hemköp)
    1 msk paprikapulver
    2-3 kanelstänger (vanlig kanel går med bra men roliga med stängerna)
    15 gram fryst persilja (en halv sån liten låda från findus du vet)

Hacka lök äpple och banan å fräs i olivolja, så det blir mjukt. Häll i curryn och paprika pulvret å fräs nån minut. Nu kan du lägga i tomatkrossen +soja+hackad vitlök+ kanelstänger och 1 dl vatten och låt koka under lock i gryta ca 20 min. Nu 20 min senare om det ser torrt ut häl på lite mer eller tvärtom koka utan lock om det ser vattnit. Skölj kikärtorna i vatten ta bort dåliga om det finns(svarta äckliga) Du kan nu hälla i alla kikärtor och persiljan Låta det bli varmnt (3-4 min) Servera med Basmati ris (indisk ris finns på hemköp) och det viktigaste Naan bröd (indisktbröd finns med på hemköp). När det kommer till Naan brödet så är det säkert inte nyttit alls men det är underbart gött, vi har alltid det till. Hoppas du provar å diggar receptet, med gröna hälsningar från hårt tränande par i Göteborg

ps om du vill ha mer gröna recept hör av dej!

Jag har varit veg i massor år och det är inte särskilt svårt! Nästan alla kötträtter kan enkelt göras precis som man brukar men med quorn eller sojakött eller nåt sånt istället. Vissa saker smakar lite annorlunda och somligt är lite bökigare att göra (tex. svårare att få egna quornbullar att hålla ihop än med köttfärs) men det vänjer man sig snabbt vid. Somliga produkter får man leta lite efter typ ”kött”pålägg, men generellt finns det man behöver i vanliga mataffärer.

Jag kan posta lite matbilder här.

Först ut quornbullar och bulgursallad+nån creme fraiche dressing

Först ut en smarrig burrito, sen quornfileer med chevreost på och broccoliochpotatismos, sist enchiladas.

1. gratinerad falukorv (kan vara lite svårt att få tag på sån)
    2. grillade quornfileer, färskpotatis mm
    3. klyftpotatis och haloumi
    4. kycklinggryta

(jag skriver bara falukorv och kycklig, men det är såklart bara veg.substitut)

1. Lasagne med quorn och keso
    2. pasta och linssås
    3. kikärtsburgare md hembakt bröd
    4. pastasallad med bla. quornbitar, avocado och kikärtor
    5. Quornköttbullar, sås och potatis

1. pizza med fyra ostar och spenat
    2. pyttipanna med sojakorv
    3. bakad potatis med keso, ost, tomat och rödlök
    4. Pasta och quornfärssås
    5. pasta, rostad tomatsås och stekt marinerad tofu

1. tikka masala med quornfärs
    2.tofubiffar och klyftpotatis
    3. bratwurst, saurkraut och stekt potatis.

Jag har hur mycket bilder som helst, jag!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.