Vilken lax köper jag för att likna suchi?

Home Forums Matlagning och Recept Vilken lax köper jag för att likna suchi?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Ska den vara gravad, kallrökt eller halstrad?

Sushi laxen smakar ju väldigt mild, jag vill alltså ha en så mild lax som möjligt?

Någon?

Färsk rå lax, helst över disk. Inget annat.

Helt vanlig färsk Norsk fjordlax. OBS! Den bör alltid frysas ett dygn och tinas i kylskåp innan man äter den.

Flessa wrote:
    kallrökt såklart?…

Utgår från att det var ett skämt….

Ok grabbar, tack!

Jag ska prova den lokala fiskdisken…

Tobbe K wrote:
    Helt vanlig färsk Norsk fjordlax. OBS! Den bör alltid frysas ett dygn och tinas i kylskåp innan man äter den.

Ok, varför gör man så? Bakterier?

Corleone1 wrote:

”Livsmedelsverket rekommenderar att man fryser all fisk som skall ätas rå. Det vill säga fisk som skall gravas, kallrökas eller ätas rå som i t ex sushi. Anledningen är att eliminera eventuella parasiter. Rå fisk är inte längre något konstigt eller ovanligt i den här delen av världen. Sushibarerna är många och här för att stanna. Det blir dessutom allt fler som tillreder sushi hemma. De flesta har hört att man skall frysa fisken i några dygn innan konsumtion, men är osäkra på varför. Djupfrysning hjälper inte mot bakterier, Livsmedelsverket rekommenderar att man fryser all fisk som skall konsumeras rå för att eliminera eventuella parasiter. Det har alltså inget med bakterier att göra. Är fiskköttet inte helt färskt utan har börjat angripas av bakterier hjälper det inte att djupfrysa. Bakterietillväxten bromsas upp under frysperioden men avstannar inte. När fisken sedan tinas upp sätter bakterierna fart igen. Endast tillagning till en kärntemperatur på ca 72°C tar död på bakterier (och parasiter), men resulterar i ett ganska torrt och tråkigt fiskkött.”

[www.svenskfisk.se]

Tack!

Corleone1 wrote:

Du bör även frysa ner kött som du gravar…..

Flessa wrote:
    OT, men vanlig laxfilé som man köper nerfryst är jävligt god att äta rå, kall.

Det har jag inte testat men jag håller med om att det är godare om man låter laxen vara hyfsat rå i mitten men med en välstekt yta (och typ en tredjedel in mot mitten från alla håll).:up:

Om du någon gång vågar så rekommenderar jag smörstekt. Det är inte omöjligt att det t.o.m. släpper ifrån sig mer fett än från början så du kanske inte behöver vara rädd. men en smörstekt yta på laxen och ett litet mer rött centrum är gott. Svartpeppar och vitlökspulver på det.:P

Sen är jag också lite fundersam på Tobbe_K:s fråga som du inte svarade på. Varför är kallrökt bättre?

En laxcarpaccio e ju aldrig helt fel. Skiva tunt den frusna laxen. Lägg ut på en tallrik. Pressa lite lime och olivolja över. Det ”tillagar” laxen. En nypa salt. Låt stå i 3 timmar. Skiva lite parmasaneost över och servera med rostat fullkornsbröd.

Eddie; låter faktist najs, alltid gillat lax, får tvinga morsan köpa hem ett 4-pack så skall det ätas när min feber släppt, just nu får jag inte ner någonting, mår fan skit.
    Kosten består av gainer och aminosyror.

För att komma lite OffT; du har inga tips på käk i feber tillstånd?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.