Vilken olja är bäst att steka i?

Home Forums Matlagning och Recept Vilken olja är bäst att steka i?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author

…som sagt, jag undrar vilken olja ni brukar steka i och vilken som

steker i teflonj

I stort sett alla flytande margariner

Tack för hjälpen :):emo-thumb

jag kör med olivolja eller rapsolja

….hörde av någon att det var farligt att steka i olivolja, kan det stämma? det var därför denna fråga kom på tal för själv kör jag med olivolja nu!!!

larzoo wrote:
    ….hörde av någon att det var farligt att steka i olivolja, kan det stämma? det var därför denna fråga kom på tal för själv kör jag med olivolja nu!!!

Det har inte jag hört och det tror jag inte. Jag har inte blivit farlig än iaf.:)

Annars kan man ju iofs köra med annan olivolja än extra virgin…tål högre temperaturer. Rapsolja må vara bra, men smakmässigt är det helt enkelt inte ens samma liga:emo-thumb

Som jag har förstått det så är oljor som består av fleromättade fettsyror, exempelvis solrosolja, inte bra att steka i. Eftersom dubbelbindningarna lättare ”sticker” iväg vid upphettning, vilket gör att det inte längre har sina goda egenskaper.

Enkelomättade fettsyror ska vara bättre att steka i, tex olivolja. Jag har inte hört att det skulle vara dåligt, men är kanske så att alla fetter som inte är mättade – typ stearinsyra(ex kokosfett), reagerar vid uppvärmning.

Tips:
    Genom att lägga i en liten grönsaksbit som prov medan du värmer stekpannan med olja, så märker du snabbt när plattan är tillräckligt varm för stekning. På det sättet minskar du risken för att överhetta.:nerd-tb:

Mattias Åkerlind wrote:
    Det har inte jag hört och det tror jag inte. Jag har inte blivit farlig än iaf.:)

asså :) inte jag heller faktiskt!!!

Kan inte äta olivolja längre, har förstekt mig på det :)

Nu blir det flytande margarin eller vanlig rapsolja. Eller 40% smör om man steker nåt gott kött på helgen :D

Olivolja eller Rappsolja verkar ju vara vad som rekomenderas i tråden.
    Jag vill ha en olja som inte tar smak när man steker. Olivolja har jag förstått har smak vilket kan vara bra i en sallad, men är inget jag vill ha när jag steker en köttbit. Har Rappsoljan någon smak?
    Hur är det med Linolja?

Bubbla wrote:
    Olivolja eller Rappsolja verkar ju vara vad som rekomenderas i tråden.
    Jag vill ha en olja som inte tar smak när man steker. Olivolja har jag förstått har smak vilket kan vara bra i en sallad, men är inget jag vill ha när jag steker en köttbit. Har Rappsoljan någon smak?
    Hur är det med Linolja?

Både olivolja, rapsolja och linFRÖolja smakar en hel del. Olivoljan är den som som brukar vara mjukast i smaken.
    Och för guds och din egen skull, använd inte linolja i maten :ph34r:

Jag steker med raps eller olivolja beroende på om jag vill att maten ska ta nån smak..

När jag steker kött vill jag gärna komma åt lite smörsmak – flytande milda:emo-thumb

Efterssom kött inte suger upp nått fett är det heller ingen direkt fara att steka i flytande margariner om man är rädd för det mättade fetter.. sen ger det en väldigt fin färg!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.