Vilken olja är bäst att steka i?

Home Forums Matlagning och Recept Vilken olja är bäst att steka i?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author

kallpressad rapsolja

Du menar väl flytande smör nu va??
    Smörsmaken lär vara svår o komma åt i din milda-flaska.

Btw, Jag anser att flytande smör både har bättre stekegenskaper,bättre smak, är nyttigare än milda o är likvärdigt med rapsolja.
    Så flytande smör steks all dietmat i!

Men till vardags är det gammalt hederligt äkta smör som används.
    Det är det absolut trevligaste o godaste att steka i och det är troligtvis också betydligt bättre för hälsan än vanligt milda.

ellen wrote:
    Jag steker med raps eller olivolja beroende på om jag vill att maten ska ta nån smak..

När jag steker kött vill jag gärna komma åt lite smörsmak – flytande milda:emo-thumb

Efterssom kött inte suger upp nått fett är det heller ingen direkt fara att steka i flytande margariner om man är rädd för det mättade fetter.. sen ger det en väldigt fin färg!

Jag tycker att solrosolja och majsolja funkar bra att steka i. Vet ej hur nyttigt det är, men dessa oljor är billigare än olivolja (som jag personligen föredrar att steka i).

mvh

Storfredda wrote:

Btw, Jag anser att flytande smör både har bättre stekegenskaper,bättre smak, är nyttigare än milda o är likvärdigt med rapsolja.

Det är det absolut trevligaste o godaste att steka i och det är troligtvis också betydligt bättre för hälsan än vanligt milda.

smaken är som baken. Jag tycker mjuka milda funkar bra. Sen tittar på på fettkvalié är den betydligt bättre än i smör.

Men jag håller med om att smör har väldigt bra stekegenskaper! och ska man steka ett livsmedel som inte suger upp nått fett spelar det ju ingen roll

goldeneagle wrote:
    Jag tycker att solrosolja och majsolja funkar bra att steka i. Vet ej hur nyttigt det är, men dessa oljor är billigare än olivolja (som jag personligen föredrar att steka i).

mvh

Både majsolja och solros oljor är inget vidare att steka i, dessa innehåller mycket fleromättade fetter som lätt oxiderar och inte tål värme. Använd dem som dressingar istället.

Rapsoljan är inte så farligt dyr och tål vämre bättre, prova den?:emo-thumb

Storfredda wrote:

Håller med dig! Riktigt smör är dessutom det naturligaste du kan hitta!
    Ju mer naturligt desto bättre. Blandar i och för sig rapsolja och smör när jag steker. Brukar dessutom göra en olja själv. Ta en tom flaska .Lägg i skivad vitlök samt hackad chilfrukt!! Fyll på med rapsolja.Supergott till stekt kött och köttfärs! I med en klick smör oxå!

Jag brukar steka i bearnaisesås som i stort sett är baserad på rapsolja. Det blir riktigt gott! Och så är maten näst intill färdigkryddad:)

Vad är det för fel på ett halvt glas vatten i stekpannan tillsammans med en gammal lövbiff? Smakar inte ett skit och blir som att käka skosula!

Tror att det är bäst att steka och använda cocosfett! Ska vara bra d, bättre än övriga oljor och fetter.

Rapsolja tål värmen bättre än olivolja i vilket fall, så mitt svar/tips är rapsolja.

Tips för att få rätt temp på olivoljan vid stekning:

Häll olivoljan i en kall stekpanna, den flyter då trögt om man vickar på pannan.
    Sätt plattan på max, vicka lite då och då på stekpannan. När oljan flyter lagom lätt, sänker man direkt till medelvärme och steker.

YTS wrote:
    Tips för att få rätt temp på olivoljan vid stekning:

Häll olivoljan i en kall stekpanna, den flyter då trögt om man vickar på pannan.
    Sätt plattan på max, vicka lite då och då på stekpannan. När oljan flyter lagom lätt, sänker man direkt till medelvärme och steker.

Ett annat tips är att lägga i en liten bit bröd, lök eller nått.. när det börjar fräsa är det lagom;)

Sarah wrote:
    Tips:
    Genom att lägga i en liten grönsaksbit som prov medan du värmer stekpannan med olja, så märker du snabbt när plattan är tillräckligt varm för stekning. På det sättet minskar du risken för att överhetta.:nerd-tb:

Ellen: Som du ser har ditt tips redan varit uppe. Det kan löna sig att läsa en tråd innan man postar.

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.