Vill ha Bulgurrecept!

Home Forums Matlagning och Recept Vill ha Bulgurrecept!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Jag ska införa bulgur i min kost och jag vet att man ska koka den som ris,men finns det ngt trevligt att ha i så det blir mer festligt? Åt en kycklingsallad med ”röd” bulgur som var supergott (köpt på Preem) . Har ni några recept?

Funkar med att blanda olivolja, vitlök, persilja, soltorkade tomater, hackade oliver, salt och peppar.
    Rör ihop med pasta/bulgur. Smarrigt

Blanda lättstekt gullök och kokta kikärter med bulgur och servera tillsammans med grillad kyckling och lite sallad. Gott, nyttigt, mättande.

mvh

Tack så mycket ! Alla tips lät jättegott! Ska pröva dem i helgen!

Hej hej Erika!

På [http://www.tasteline.com/default.ns?lngItemID=1139&sort=4&MainIngredient=&CourseType=2&pics=1&searchMode=general&strSearch=bulgur&Skicka22=S%F6k&view=search%5Fall Tasteline.se] finns en massa olika bulgurrecept, där man också kan välja om recepten skall vara smal, ha lågt GI, vara lättlagat etc. Annars använder jag bulgur nestan till allt som jag brukar använda riset till.

Prova att blanda ner kyckling, soltorkad tomat och fetaost väldigt finhackat, det är supergott. Strö gärna lite persilja o mager lagrad ost över oxå.

Liz wrote:
    Hej hej Erika!

På [http://www.tasteline.com/default.ns?lngItemID=1139&sort=4&MainIngredient=&CourseType=2&pics=1&searchMode=general&strSearch=bulgur&Skicka22=S%F6k&view=search%5Fall Tasteline.se] finns en massa olika bulgurrecept, där man också kan välja om recepten skall vara smal, ha lågt GI, vara lättlagat etc. Annars använder jag bulgur nestan till allt som jag brukar använda riset till.

Tack ska kolla det!

Linda Byström wrote:
    Prova att blanda ner kyckling, soltorkad tomat och fetaost väldigt finhackat, det är supergott. Strö gärna lite persilja o mager lagrad ost över oxå.

Det lät gott!!!!

Jätteräkor, stekta i olja med pressad vitlök och soja.
    Wokgrönsaker.
    Bulgur.

Was good.

Förlåt att jag återuppväcker en gammal tråd såhär, men bulgur innehåller ju jättemycket kolhydrater. Hur kommer det sig då att det är så nyttigt?

braninho wrote:
    Förlåt att jag återuppväcker en gammal tråd såhär, men bulgur innehåller ju jättemycket kolhydrater. Hur kommer det sig då att det är så nyttigt?

Vad menar du? På vilket sätt skulle det vara negativt?

Jag trodde bara att energivärdet är högt ifall det 67,5g kolhydrater i bulguren.

Bulgur är gjort på durumvete, alltså är bulgur mer eller mindre samma sak som (äggfri) pasta. Vit pasta – vit bulgur och fullkornspasta – fullkornsbulgur. Om energivärdet är högt i ett livsmedel så behöver inte måltiden bli för kaloririk, kaloririkt är dessutom inte per automatik något negativt.

Men visst är bulgur rikt på kolhydrater, det är alla spannmålsprodukter. Vissa kanske tycker det är dåligt men själv tycker jag oraffinerade spannmålsprodukter är väldigt bra och billiga baslivsmedel.:)

Jag tipsar om de större kornen, hel bulgur.
    Mycket godare, saftigare och blir även bättre dagen efter när man värmer upp.

Jag gör min bulgur i riskokaren, smidigt.

Blir oftast krossade tomater, olivolja och svartpeppar till.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.