yoghurt eller mjölk vid grött ?

Home Forums Matlagning och Recept yoghurt eller mjölk vid grött ?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej jag har hört olika åsikter vad som är bra när du äter grött till frkuos. Antingen är det mjölk eller yoghurt. Men det kan väl inte vara så jätte stor skillnad ?

mvh

Det är väl bara att prova?

Jag tycker smakskillnaden är stor och till yoghurtens fördel. Andra kanske inte skulle tycka samma sak.

Eddie Vedder wrote:
    Det är väl bara att prova?

Jag tycker smakskillnaden är stor och till yoghurtens fördel. Andra kanske inte skulle tycka samma sak.

A jag får väl prova då :P Undrade bara om det vore någon skillnad till vilken produkt som är bäst i kombination med mat. Men det är som sagt, små skillnader. Så då är det inget att bry sig om :P

mvh

Om du menar vad som är mest näringsriktigt av yoghurt och mjölk så kan man nog säga att det inte är någon signifikant skillnad alls. Speciellt inte i de små mänder man har till gröt/i mat.

Gör som Eddie säger och tag det du gillar bäst. Jag skulle valt mjölk.

Om du hade tittat runt lite på forumet så hade du sett vad jag skrev tidigare idag om syrade mjölkprodukter i osttråden:

Eddie Vedder wrote:
    Ja dels sjunker laktoshalten något, syrade mjölkprodukter har lite lägre laktoshalt än mjölk då laktosen delvis används som näring åt bakterierna. Men framför allt är ju mjölksyrabakterier något som tillskrivs god maghälsa.

Finns ju flera produkter som är speciellt utformade med specifika laktobaciller, acidophilus och bifidus känner du kanske till? Det är typexempel på när man identifierat särskilt hälsosam bakteriekultur och tillsatt i produkter.:)

Just syrning och fermentering är oerhört vanligt runtom i världen och en otroligt viktig del av matkultur samt hälsa i flera U-länder. Även I-länder förstås men särskilt U-länder där möjligheten till hygienisk förvaring är mindre och kosten obalanserad med mycket antinutrientrik föda.

Det kan alltså vara lite mer skonsamt för magen med fil/yoghurt tack vare bakteriefloran som dels är skonsam för magen som sådan men som även sänker laktoshalten något. Smakmässigt är syrade produkter helt enkelt syrligare samt med lite tjockare konsistens, yoghurt är dessutom mest syrlig och ytterligare lite tjockare än filen. Den är i mina ögon oslagbar, smakar godare och gör gröten mer matig än mjölk som bara gör allt till en enda havregrynssoppa tycker jag.

Men menar du att du aldrig testat vanlig yoghurt eller fil?

jora klart att jag har ätit yoghurt och fil. Tycker dock att det tar längre tid att äta maten då. Men det kanske det inte gör :P :S haha ! Föresten hur gör jag för att endast citera några få meningar som en person har skrivigt ? Antar att det är knappen ”multi-citera” ?? :)

Kommer prova att blanda grötten, med fil nu ett tag :)

mvh

Benjamin_fj wrote:
    jora klart att jag har ätit yoghurt och fil. Tycker dock att det tar längre tid att äta maten då. Men det kanske det inte gör :P :S haha !

Vore det något negativt om det tog längre tid? Jag har aldrig tänkt på det men jag förstår inte vad det skulle ha för betydelse.

Benjamin_fj wrote:
    Föresten hur gör jag för att endast citera några få meningar som en person har skrivigt ?

Du citerar som vanligt och sedan raderar du ju bara bort det du inte vill ha. Multicitat är om du vill citera flera olika inlägg i ett och samma.

Eddie Vedder wrote:
    Vore det något negativt om det tog längre tid? Jag har aldrig tänkt på det men jag förstår inte vad det skulle ha för betydelse.

Nej, men jag äter alltid grött till frukost och då vill jag få i mig maten snabbt :)

Du citerar som vanligt och sedan raderar du ju bara bort det du inte vill ha. Multicitat är om du vill citera flera olika inlägg i ett och samma.

oki tackar, nu testar jag bara om det funkar :D

Prova att blanda gröten med Valios 2% nya yoghurt Äpple/Kanel. Skiva ner en banan också sen har du en helt underbar smakupplevelse på morgonen.

låter gott, det måste jag testa, tackar :)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.