Den officiella gissa-min-fettprocent tråden

Home Forums Medlemsbilder Den officiella gissa-min-fettprocent tråden

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Tänkte göra en liknande tråd de har på Kolo, så här kan ni posta bilder/videos på er själva så folk kan gissa BF%. :up:

Den förra hamnade på fel ställe.

Kan väl börja dådå.

[img=http://i41.tinypic.com/21eakb6.jpg][img=http://i44.tinypic.com/2vtuohu.jpg][http://tinypic.com/r/4fkhf/5 Video]25-27%? bedöm gärna från videon också. :p

För att jag är trött på alla lirare som lägger upp bilder och skriver att de har fem procent kroppsfett. Så håll reda på vad som är kroppsfett och vad som är subkutant fett.

Kroppsfett – Den procenten utav din totala vikt som består utav fett. Svår att mäta.

Subkutant fett – Det ni alltid refererar till som ”BF”. Är den procent utav er vikt som är underhudsfett (Subkutant fett).

När ni sedan skriver hur mycket utav det ena heller andra ni har får ni gärna tala om hur ni kom fram till detta.

Tråden handlar ju om att gissa så det är väl det folk gör, gissar.

Och till Tooby, du ligger för högt för att det ska vara lönt att gissa men över 25 antar jag.

Pontus_H wrote:
    För att jag är trött på alla lirare som lägger upp bilder och skriver att de har fem procent kroppsfett. Så håll reda på vad som är kroppsfett och vad som är subkutant fett.

Kroppsfett – Den procenten utav din totala vikt som består utav fett. Svår att mäta.

Subkutant fett – Det ni alltid refererar till som ”BF”. Är den procent utav er vikt som är underhudsfett (Subkutant fett).

När ni sedan skriver hur mycket utav det ena heller andra ni har får ni gärna tala om hur ni kom fram till detta.

Jag förstår vad du menar men man får inse att alla inte har kunskap eller möjlighet att skilja på subkutant och visceralt fett (krävs ju DEXA eller liknande mätmetod)

Jag är inte nitisk och förstår att när någon skriver BF% så menar de den mängd kroppsfett som går att mäta med kaliper och som kan vara synlig för blotta ögat (tämligen omöjligt att se hur mycket fettvävnad man har kring organen nämligen)

Sedan skiljer många inte på att gå ner i fett% och fett%-enheter (vilket är det man faktiskt gör)
    Har du minskat ditt kroppsfett från 10% till 8% har du tappat 2 procentenheter och inte 2% fett.
    Räknar man fel där så blir det jättekonstigt. Har du gått från 10% ner till 8% har du i procent räknat tappat 20% av ditt fett, men egentligen 2 procentenheter.

Fel skrivs hela tiden, turligt nog är den mänskliga hjärnan kapabel till att se förbi dessa pettitesser och förstå sammanhanget ändå. Inget fel i att påpeka felet, men det kan bli väldigt många inlägg som inte ger något för trådskaparen.

Vad väger det kroppsfett vi pratar om här? Dvs hur många kg går det per % ?

Gober wrote:

Är det runt 25% så är det 25% av den totala kroppsvikten. Nu är jag inte helt säker men jag har för mig att man räknar med det viscerala fettet i de tabeller som beräknar kroppsfett efter att man gjort en kaliperundersökning. Förhållandet mellan visceralt och subkutant fett är runt 1:1 hos yngre individer. Andelen visceralt fett ökar med ökande ålder och förhållandet skjuts något åt ena hållet med stigande ålder. Men åldern justerar man för i tabeller (därför som du skriver in din ålder vid beräkningar).

Så för att få reda på personens totala fett% behövs ju kroppsvikten först. Gissar i det här fallet på 73kg * o,25 = 18,25kg kroppsfett där hälften är visceralt och hälften är subkutant.

Gober wrote:

Din gissning gällde väl mig, så om jag har 25% så väger 1% = 0.75kg
    Eftersom att jag väger 75kg.

25% = 18kg~~

Tommy Ivarsson wrote:
    Är det runt 25% så är det 25% av den totala kroppsvikten. Nu är jag inte helt säker men jag har för mig att man räknar med det viscerala fettet i de tabeller som beräknar kroppsfett efter att man gjort en kaliperundersökning. Förhållandet mellan visceralt och subkutant fett är runt 1:1 hos yngre individer. Andelen visceralt fett ökar med ökande ålder och förhållandet skjuts något åt ena hållet med stigande ålder. Men åldern justerar man för i tabeller (därför som du skriver in din ålder vid beräkningar).

Så för att få reda på personens totala fett% behövs ju kroppsvikten först. Gissar i det här fallet på 73kg * o,25 = 18,25kg kroppsfett där hälften är visceralt och hälften är subkutant.

Jädrar, såg din gissning nu. Otroligt att du gissade så nära, heheh. :up:

Ursäkta för dubbelpost, men ner till vilken vikt tror ni jag skulle behöva komma ner till för okej form?
    ”Okej form” får helt enkelt vara vad ni tycker är okej form. Det ger mig någorlunda hänvisning iaf.

Tooby wrote:
    Ursäkta för dubbelpost, men ner till vilken vikt tror ni jag skulle behöva komma ner till för okej form?
    ”Okej form” får helt enkelt vara vad ni tycker är okej form. Det ger mig någorlunda hänvisning iaf.

runt 10kg skulle jag tro.

Ja 18kg kan nog behövas, jag började på ganska mycket bättre form och räknar med ca14kg när jag är klar.

Gober wrote:
    Ja 18kg kan nog behövas, jag började på ganska mycket bättre form och räknar med ca14kg när jag är klar.

Du menar att jag ska ner till 58kg på 176cm, dvs runt 1% fett?
    Jag har för mig att man kan ligga på 1-2% i några dagar, innan man avlider.

Det kommer inte bli så lågt som 1-2%, nejnej..

Tooby wrote:
    Du menar att jag ska ner till 58kg på 176cm, dvs runt 1% fett?
    Jag har för mig att man kan ligga på 1-2% i några dagar, innan man avlider.

Du har nog fått det lite om bakfoten, 18kg bort på den kroppen blir inte 1% det kan jag garantera dig. Du lär dock bli väldigt tunn. Nu pratar jag om att komma ner i låg %, men förmodligen skulle runt 10-15kg kunna bli lagom för att sedan börja bygga med lagom överskott. Jag kan ju dock ha helt fel då jag inte är expert utan bara spekulerar och ”gissar” : )

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.