Hur mycket bör man gå ner??…

Home Forums Medlemsbilder Hur mycket bör man gå ner??…

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author
    Mizz_Frida wrote:
    Tror absolut han kan klara 5kg i månaden. Det är ganska exakt 1kg/vecka och det går även om man vill behålla sin muskelmassa.
    stenis wrote:
    Enligt Andreas Abelsson aka. King Grub så är en lagom fart -0.5kg i veckan om man INTE vill tappa muskelmassa, här sitter du och rekomenderar att öka den hastigheten till över det dubbla, schysst.

Börjar man gå ned över 1kg i veckan så kommer man utan tvekan tappa muskelmassa, rejält också.

Rimligtvis så går det väl fortare i början för att sen bli svårare mot slutet precis som Petter skriver… så i slutändan kanske det blir ett snitt på nånstans mellan 0.5-1.0kg/månad.
    Jag skulle iaf tycka det var väldigt jobbigt att göra en så pass stor deff över alldeles för lång tid.
    Och om han nu skulle tappa lite muskler så är det ingen omöjlighet att bygga upp massan igen fast denna gången på ett lite mindre bulkigt sätt.

Petter__Jonsson wrote:
    Tex i början av en diet är det ganska lätt att flera kilon (vätska) försvinner redan under första veckan.

”Stating the obvious”. Självklart kommer han tappa vätska första veckan.

Petter__Jonsson wrote:
    Självklart är risken att tappa muskler ju snabbare viktnedgången är men att det skulle vara finnas magisk gräns vid 0,5 kilo/vecka är bara rent svammel. Men visst kan det för många personer vara ett ganska bra riktmärke.

Jag har aldrig talat om någon magisk gräns, dock så är en viktnedgång på 0.5kg i veckan något som Andreas rekomenderar för att inte tappa muskelmassa samt försämra ämnesomsättningen, om du tycker det är svammel så visst. Jag förlitar mig dock fullt på honom när han säger att det är en lagom takt att hålla för att inte förlora muskelmassa.

Jag fasthåller vid det jag tidigare sa, ska han gå ned 15-20kg!!! och hålla en takt på över -1kg i veckan som några i tråden tyckte var en bra idé så kommer han att ha tappat muskelmassa när deffen är klar.

Mvh

mikaelf wrote:
    Rimligtvis så går det väl fortare i början för att sen bli svårare mot slutet precis som Petter skriver… så i slutändan kanske det blir ett snitt på nånstans mellan 0.5-1.0kg/månad.
    Jag skulle iaf tycka det var väldigt jobbigt att göra en så pass stor deff över alldeles för lång tid.
    Och om han nu skulle tappa lite muskler så är det ingen omöjlighet att bygga upp massan igen fast denna gången på ett lite mindre bulkigt sätt.

Första veckan kommer han naturligtvis ligga ett par kg back, pga. vätskaförlust bla. Men efter första veckan så bör han enligt mig ligga runt 0.5-0.7kg i veckan, börjar han närma sig 1kg och mer så kommer han tappa muskelmassa, det är jag övertygad om.

Ja jag hade inte pallat deffa bort 20kg direkt, hade splittat det och tagit 10kg först, för att sedan bygga på lite och återhämta sig och sedan ta de sista 10kg några månader senare.

Mvh

Den termogena dieten verkar ju väldigt lik Atkins, är det inte farligt att äta så lite kolhydrater?

//Maggan

Maggan wrote:
    Den termogena dieten verkar ju väldigt lik Atkins, är det inte farligt att äta så lite kolhydrater?

//Maggan

Nej, men jag förstår inte vart man ska få energi från? :

Är själv inne på en diet, utgångsläget var 111kg på 179cm något hårdare än han på bilden. På 2 månader är jag nu 15kg minus och då har jag legat på ca 2000kcal/dag hela tiden med 60min promenad varje dag o 4 gympass/vecka. Kontentan är: Ja, jag har tappat massa, ja styrkan är sämre… Men inte dramatiskt dom muskelförluster som jag gjort är väldigt marginella och byggs garanterat tillbaks inom 2 månader efter dietavslut.
    EN viktigare aspekt är motivationen, ligger du -500kcal/dag händer inte mkt, risken finns att man tröttnar på att passa måltider och köra kardio om knappt nånting händer.
    Lovar dig att det är värt ansträngningen! Lycka till!

Robert Lilja wrote:
    Försök tappa fett och inte vikt!

Vad har du för midjemått?

Mvh
    Robert Lilja

Det är omöjligt om han inte ska ta steroider, så vida det inte handlar om en tio-årsplan? Annars är det helt orimligt med en uppgång av så mycket kilo muskelmassa under den tiden. Sen är inte de substanserna magiska heller…

mvh Calle Sirén

jwallin wrote:
    Nej, men jag förstår inte vart man ska få energi från? :

Energi bildas när fettet förbränns. ;)

Varför så bråttom?

Killen skriver att han vill gå ner och bli fit och inte att han ska rådeffa till ett särskilt datum. Tanken är väl att det ska vara långsiktigt resultat?
    Vi som har haft snabbare målinriktade deffar håller sällan kvar målvikten utan går upp efter det avslutade äventyret (tävling/beachform).

Ta det lugnt, är mitt råd. En maximal viktnedgång på i snitt 0,5 per vecka är rimligt, tycker jag. I början kommer du, i samband med din kostomläggning, gå ner rätt mycket.
    Sätt upp delmål för varje månad, tex 3 kg första månaden och därefter cirka 2 kg. Det får ta den tid det tar men du kommer garanterat att vara i helt ok form till nästa sommar. :emo-thumb
    Tänk på att vid snabb viktnedgång så kommer du ha överbliven hud som inte drar ihop sig lika snabbt som du går ner. Jag har någonstans hört att på en yngre person så drar huden ihop sig cirka 2 cm per månad. Någon sakkunnig kanske kan bekräfta om huden? det kanske är snyggare med lite mer hull och att huden hinner med än att ha slapp hud hängande? Bara en tanke…

Jag gick ner 26 kilo på ett år med ett hållbart resultat. Jag såg helt enkelt till att äta mindre än vad jag gjorde av med. Termogena dieter mfl spelar liten roll i samanhanget utan det är kalorierna som räknas. Jag levde nästan enbart på havregrynsgröt med mjölk och kanel och proteinpulver. Kanske inte direkt att rekommendera ur näringssynpunkt. Fokusera alltså på att räkna dina kalorier och kör kardio. Händer det inte mycket, ät mindre eller träna hårdare.

Kör hårt och lycka till!

Mvh,
    Mirre

Jag rekomenderar morgonpromenaderna för att få fart på förbränning.
    Själv har jag tappat 30 kg totalt, och behållt vikten genom träning och bra kost.
    Promenera minst 45 minuter varje morgon rask takt, du ska bli svettig!!
    Ät ofta och regelbundet.

Du når målet snabbare än vad du tror, bara du är tillräckligt motiverad :)

Lycka till.

Varför inte ta ett kg i taget? Sluta deffa när du nått önskad form.

Lite OT men: Hur länge har du tränat och vad låg vikten på när du började träna?

Håll oss update med bilder hur de går för dig, Köra på hårt !!
    Lycka till!

//mathiash

Bump!
    Händer det något?

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.