Home › Forums › Medlemsbilder › Hur ska jag forma benen på gymmet? (bilder)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 maj, 2010 at 13:23 #488514Anonym anvandareMember
Hej!
Hur tycker ni att jag bäst ska forma mina ben? Vilka övningar på gymmet behöver mina ben? Jag har styrketränat i 2 månader, joggat lite innan dess. Så jag är en hyffsad nybörjare. :up: Är 1.66 m, 21 år, tjej (som ni kanske? ser), väger i dagsläget 62 kg. Hoppas ni har lite idéer. Bifogar 2 bilder!
Tack på förhand.
Ha det kanon! :up:
20 maj, 2010 at 13:23 #67723Anonym anvandareMember20 maj, 2010 at 13:30 #488515Anonym anvandareMemberHej!
Hur tycker ni att jag bäst ska forma mina ben? Vilka övningar på gymmet behöver mina ben? Jag har styrketränat i 2 månader, joggat lite innan dess. Så jag är en hyffsad nybörjare. Är 1.66 m, 21 år, tjej (som ni kanske? ser), väger i dagsläget 62 kg. Hoppas ni har lite idéer. Bifogar 2 bilder!
Tack på förhand.
Ha det kanon! :up:
20 maj, 2010 at 13:50 #488516Anonym anvandareMemberHur du ska forma dina ben? Det är bara till att träna dom så kommer genetik bestämma hur det ser ut.
[http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html]
[http://www.exrx.net/Lists/ExList/CalfWt.html]20 maj, 2010 at 13:51 #488517Anonym anvandareMemberFortsätt bara att träna benen och du kommer att se resultat. Knäböj är en favorit, men även benpress funkar. Jag brukar nästan alltid köra benspark innan jag kör knäböj eller benpress, det kanske är värt att prova på? Men som sagt, det är bara att träna på så kommer resultaten (förutsatt att du sköter sömn och kost).
20 maj, 2010 at 14:00 #488518Anonym anvandareMemberWestersund wrote:Fortsätt bara att träna benen och du kommer att se resultat. Knäböj är en favorit, men även benpress funkar. Jag brukar nästan alltid köra benspark innan jag kör knäböj eller benpress, det kanske är värt att prova på? Men som sagt, det är bara att träna på så kommer resultaten (förutsatt att du sköter sömn och kost).När jag kör ett benpass brukar jag köra utfall med 50 kg vikter, och knäböj på 70 kg. Sen kör jag benpress på 109 kg. Jag kör 3 set per övning, ca. 8 rep. Jag kör inte mer än såhär, det brukar räcka för mig, då jag blir exhausted som tusan. Men jag skulle kanske behöva slänga in mer?
20 maj, 2010 at 14:20 #488519Anonym anvandareMemberpowergirl wrote:När jag kör ett benpass brukar jag köra utfall med 50 kg vikter, och knäböj på 70 kg. Sen kör jag benpress på 109 kg. Jag kör 3 set per övning, ca. 8 rep. Jag kör inte mer än såhär, det brukar räcka för mig, då jag blir exhausted som tusan. Men jag skulle kanske behöva slänga in mer?Tycker det låter jättebra. Du har en mix och mängd som kommer att ge bra resultat. Du vet att när du kör åtta reps innebär det att du ska använda en vikt som du inte hade orkat en nionde på? Många tjejer kör t.e.x 10 reps på en vikt dom hade orkat 30 på.
20 maj, 2010 at 14:26 #488520Anonym anvandareMemberGlenn Spänn wrote:Tycker det låter jättebra. Du har en mix och mängd som kommer att ge bra resultat. Du vet att när du kör åtta reps innebär det att du ska använda en vikt som du inte hade orkat en nionde på? Många tjejer kör t.e.x 10 reps på en vikt dom hade orkat 30 på.Tack. Hur är det med variationen, behöver jag lägga in mer än så? Jag tror jag kör skiten ur mig, haha. Men tack ändå.
20 maj, 2010 at 14:33 #488521Anonym anvandareMemberSläng upp ditt tränings-schema för hela veckan med set, reps och vila. Samt några videos på utförande så kan du lättare få konkret feedback från medlemmarna här. Vilka mål har du ang dina ben? (bra längd där precis som mig!)
20 maj, 2010 at 14:38 #488522Anonym anvandareMemberpowergirl wrote:Tack. Hur är det med variationen, behöver jag lägga in mer än så? Jag tror jag kör skiten ur mig, haha. Men tack ändå.Knäböj och benpress är bra basövningar. Du kanske kan variera utfallen med benspark och raka marklyft ibland. Om inte annat blir det ganska tråkigt att köra exakt samma övningar jämt, men försök åtminstone hålla i knäböjen och notera dina resultat där så du kan öka lite med jämna mellanrum. Lite mer vikt eller en extra repetition på samma vikt t.e.x.
20 maj, 2010 at 15:03 #488523Anonym anvandareMemberdjupa böjar i hacklift maskinen, benpressar i benpressmaskinen. bensparkmaskinen är oxå kanoners. för baksidan kan du göra lårcurls, utfall. vadetna finns det maskiner för sittande och stående vadpressar.
du kan även prova att göra knäböj med brett och/eller lite smalare mellan benen.
till slut kan du ha ben och ass som fröken öhman.
20 maj, 2010 at 15:19 #488524Anonym anvandareMemberStarta inte samma tråd i två olika delforum. Jag sammanfogar dem till en istället, och flyttar över alla inlägg.
20 maj, 2010 at 15:23 #488525Anonym anvandareMemberProva att supersetta övningar, har funkat bra för mig. Exempelvis kan du börja med knäböj och supersetta (i detta fall är superseten lika tunga som om det varit en vanlig övning) vader. Eller benpress och superset med baksida lår.
20 maj, 2010 at 15:37 #488526Anonym anvandareMember– Knäböj (djupa)
– Benpress
– hacklift (djupt)– Legcurls
– UtfallDär har du en stabil grund övningsmässigt.
20 maj, 2010 at 16:56 #488527Anonym anvandareMemberGlenn Spänn wrote:Knäböj och benpress är bra basövningar. Du kanske kan variera utfallen med benspark och raka marklyft ibland. Om inte annat blir det ganska tråkigt att köra exakt samma övningar jämt, men försök åtminstone hålla i knäböjen och notera dina resultat där så du kan öka lite med jämna mellanrum. Lite mer vikt eller en extra repetition på samma vikt t.e.x.Varför ska man aldrig variera knäböj eller benpress?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.