Annika Dahlqvist som årets förvillare.

Home Forums Repan Annika Dahlqvist som årets förvillare.

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 31 through 37 (of 37 total)
  • Author
    Posts
  • #554886
    Betty wrote:
    Ok, men ändå; om man nu ska jämföra hennes kostråd med ex Pauluns så anser ju i vart fall jag att det är sundare med en kost innehållande mkt antioxidanter än en där man äter massor av korv, bacon och annat.

    ”Och annat” menas här vad? Du tar två dåliga exempel som kan tänkas ingå i en LCHF-kost bara för att medvetet få det att framstå sämre än det är.

    Jag tycker det är en i regel alldeles utmärkt nyttig kost om man ser till de livsmedel som utgör primär del. Och till det ingår sällan korv t.ex.

    Angående antioxidanterna citerar jag mig själv:

    Eddie Vedder wrote:
    Snälla sluta nu. Ligger man väldigt lågt på kolhydrater kommer ju bl.a. inflammationer från blodsockerkoncentrationen minska och således minska kravet på antioxidanter.

    Och ämnen med antioxidativa effekter finns i MASSOR av kolhydratsnåla livsmedel. Broccoli, lite bär av olika slag, spenat, lök, krossade tomater/tomatpuré, lax, kaffe, té [http://traningslara.se/blogg/kakao-rena-supermedicinen/ kakao], chili, nötter och frön, äggula m.m.

    Låter man dessutom fettintaget utgöras av en balanserad fettsammansättning där lättoxiderade fettsyror utgör en liten del samt att man försöker undvika livsmedel med mycket AGE-produkter och undviker överstekning av saker och ting blir den oxidativa stressen knappast hög.

    Betty wrote:
    Sedan förstår jag inte det hon säger om att ”Paulun är köpt av spannmålsindustrin”. Då kan väl hon själv lika väl vara köpt av mejeriproducenterna. Men men, var och en får väl göra sina kostval.

    Nu tänkte du inte särskilt länge innan du skrev va?

    1. Paulún lanserar en hel produktkedja med egen müsli och egna brödmixer. Det är en enorm skillnad.

    2. Mejeriindustrin gynnas INTE av LCHF, det är helt fel att tro det. Har du någon som helst koll på livsmedelskoncerner ser du snart att samma koncern som producerar smör likaså producerar lättmargariner och sockrad lättyoghurt. Vinstmarginalen på fettsnåla produkter överstiger de fullfeta rejält och ju mer man kan få konsumenten att köpa lättprodukter med billiga tillsatser desto större vinstmarginal. Så att Annika D propagerar mot lättprodukter och mot margarin, mot juice (som också produceras av t.ex. Arla Foods) är något som MISSGYNNAR mejerikoncernerna.

    Allan wrote:
    ”En bantningsdiet med lite kolhydrater och mycket mättat fett är i dag populär i Sverige. Men medan försäljningen av feta mjölkprodukter ökar är forskarna fortfarande ense om att man ska undvika just mättat fett.”[/b]

    Forskarvärlden är inte överens om det.

    #554887
    allan wrote:
    Jo men bettys poäng kvarstår

    Nej, det gör den inte.

    #554888
    Eddie Vedder wrote:
    ”Och annat” menas här vad? Du tar två dåliga exempel som kan tänkas ingå i en LCHF-kost bara för att medvetet få det att framstå sämre än det är.

    Jag tycker det är en i regel alldeles utmärkt nyttig kost om man ser till de livsmedel som utgör primär del. Och till det ingår sällan korv t.ex.

    Angående antioxidanterna citerar jag mig själv:

    Nu tänkte du inte särskilt länge innan du skrev va?

    1. Paulún lanserar en hel produktkedja med egen müsli och egna brödmixer. Det är en enorm skillnad.

    2. Mejeriindustrin gynnas INTE av LCHF, det är helt fel att tro det. Har du någon som helst koll på livsmedelskoncerner ser du snart att samma koncern som producerar smör likaså producerar lättmargariner och sockrad lättyoghurt. Vinstmarginalen på fettsnåla produkter överstiger de fullfeta rejält och ju mer man kan få konsumenten att köpa lättprodukter med billiga tillsatser desto större vinstmarginal. Så att Annika D propagerar mot lättprodukter och mot margarin, mot juice (som också produceras av t.ex. Arla Foods) är något som MISSGYNNAR mejerikoncernerna.

    Forskarvärlden är inte överens om det.

    bra debatterat!:up: bra att bli påmind om hur billiga tillsatser ger större vinstmarginal, lurig business det där som jag tror de flesta inte tänker ofta på…

    tänkte det där med att det ofta händer så att stora företag som jagar större vinster och växer och blir större leder oftast till att kvalitén på deras produkter alltid minskar, ex att billiga tillsatser ersätter råvaror och ger större vinstmarginal…

    #554889

    Eddie: Rätta mig om jag har fel, men Dr D anser ju att bla korv, bacon och grädde är bra och nyttig mat. Att sedan inte alla som äter lågkolhydratkost äter dessa saker är ju en sak, men nu var det ju Dr D vi diskuterade. Såvitt jag förstått anser hon att det nuförtiden inte finns så mkt nyttigheter i frukt och grönt att detta är ngt som är värt att äta överhuvudtaget. Så med hennes kost har jag svårt att se att man får i sig så mkt antioxidanter. Utifrån det jag har läst av det hon skrivit verkar hon inte heller rent allmänt förespråka en ”sund livsstil” med mkt träning osv, aldrig sett att hon förespråkar vare sig konditionsträning eller styrketräning, vilket väl ingår i en sund livsstil. Men rätta mig om jag har fel.

    Sedan tycker jag inte om hennes aggressiva framtoning och hennes påhopp på ex Paulun; att säga att han är kommersiell……… vad är hon själv då då, med hennes föredrag, böcker osv?????

    Beträffande att hon utsetts till årets förvillare så har hon väl sig själv att skylla! Är man läkare ska man väl inte säga saker som att man inte får cancer med hennes kost osv!

    Men som sagt, var och en får väl välja den kost som passar honom/henne bäst.

    #554890
    Betty wrote:
    Eddie: Rätta mig om jag har fel, men Dr D anser ju att bla korv, bacon och grädde är bra och nyttig mat. Att sedan inte alla som äter lågkolhydratkost äter dessa saker är ju en sak, men nu var det ju Dr D vi diskuterade.

    Hur kan du blanda ihop varenda korvsort på det där sättet och blanda ihop chark med grädde? Bacon innehåller nitrit annars är det ju inget fel alls.

    Ja hon anser att bacon är okej och att grädde är nyttigt såklart. Det är inget fel på grädde. Ordet ”korv” får du specificera, massor av korv är rena skräpet och det anser hon givetvis inte vara bra mat. Vem skulle göra det? SKilj på hot dogs och fina salamikorvar med hög kött- och fetthalt och helt utan mjöl, fosfater etc.

    Betty wrote:
    Såvitt jag förstått anser hon att det nuförtiden inte finns så mkt nyttigheter i frukt och grönt att detta är ngt som är värt att äta överhuvudtaget.

    Återigen blandar du livsmedel som inte har med varandra att göra. Grönsaker och frukt är totalt olika saker och att frukt knappast är särskilt näringsrikt är ingen hemlighet.

    Och angående antioxidanterna kan du ju läsa mitt citat, jag har ju redan svarat på det.

    Betty wrote:
    Utifrån det jag har läst av det hon skrivit verkar hon inte heller rent allmänt förespråka en ”sund livsstil” med mkt träning osv, aldrig sett att hon förespråkar vare sig konditionsträning eller styrketräning, vilket väl ingår i en sund livsstil. Men rätta mig om jag har fel.

    Du har fel. ”Mycket träning” behöver inte vara detsamma som hälsosamt leverne men hon påpekar absolut att människan är gjord för rörelse och att man bör motionera utifrån sina förutsättningar.

    Betty wrote:
    Beträffande att hon utsetts till årets förvillare så har hon väl sig själv att skylla! Är man läkare ska man väl inte säga saker som att man inte får cancer med hennes kost osv!

    Ja det här har jag väl aldrig sagt emot heller? Men det har ju inget med kosten att göra. Den ser jag inga fel med alls.

    #554891

    Väldigt bra skrivet, Eddie. Du argumenterar på ett sakligt och bra sätt baserat på fakta; önskar att andra också gjorde det.

    #554892
    Eddie Vedder wrote:
    Forskarvärlden är inte överens om det.

    Nu var detta ett citat ur länken du kommenterade, och det var ifrån ingressen som nog var lite lösryckt. Tidningen refererade till Kungliga vetenskapsakademins konferens från november. Forskarna där var ense om att det är klokt att hålla mättat fett i kosten nere.

    Därom behöver det naturligtvis inte betyda att HELA forskarvärlden är överens:)

Viewing 7 posts - 31 through 37 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.