Är ni blodgivare?

Home Forums Repan Är ni blodgivare?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 45 total)
  • Author
    Posts
  • #647952
    TessLjung wrote:
    Är blodgivare och har lämnat blod ca 7-8 gånger. Har en fråga angående det – hur ska man mata kroppen efteråt för att kunna träna hårt dagen efter? Någon som har tips?

    Hejsan Tess!
    Jag jobbar ju med detta och tyvärr så finns det inga mirakelkurer för att orka mer dagen efter. Saken är den att blir du påverkad med trötthet efter en blodgivning och att du inte orkar lika mycket som du brukar så beror det på att du påverkas av att blodvolymen är mindre. Ska jag vara petig mot mig själv nu så är det ju inte blodvolymen som minskar utan antalet röda blodceller. Blodvolymen stabiliseras inom loppet av någon timme efter blodgivning ju..
    Sänkningen i röda blodkroppar gör att det blir en sämre syresättning till kroppen och detta gör att du inte klarar av att arbeta lika intensivt som du gjorde innan tappningen. Dock brukar detta bara vara kännbart några dagar efter blodgivning eftersom man vänjer sig ganska fort och redan 2-5 veckor efter tappningen så har din kropp nybildat de röda blodkropparna till den nivå som den var innan. OM du sköter din järnintag vill säga! :)

    Mvh
    Helena

    #647953
    Skorpan wrote:
    Hejsan Tess!
    Jag jobbar ju med detta och tyvärr så finns det inga mirakelkurer för att orka mer dagen efter. Saken är den att blir du påverkad med trötthet efter en blodgivning och att du inte orkar lika mycket som du brukar så beror det på att du påverkas av att blodvolymen är mindre. Ska jag vara petig mot mig själv nu så är det ju inte blodvolymen som minskar utan antalet röda blodceller. Blodvolymen stabiliseras inom loppet av någon timme efter blodgivning ju..
    Sänkningen i röda blodkroppar gör att det blir en sämre syresättning till kroppen och detta gör att du inte klarar av att arbeta lika intensivt som du gjorde innan tappningen. Dock brukar detta bara vara kännbart några dagar efter blodgivning eftersom man vänjer sig ganska fort och redan 2-5 veckor efter tappningen så har din kropp nybildat de röda blodkropparna till den nivå som den var innan. OM du sköter din järnintag vill säga! :)

    Mvh
    Helena

    Tack så mycket för ett jättebra svar :up:

    #647954

    Jag tar hand om ert blod, fryser och packar på stora lagret :D
    Lämnar dock inte blod själv av diverse orsaker.

    #647955

    Givetvis, alla som kan-bör!

    #647956
    Tabbe wrote:
    Jag tar hand om ert blod, fryser och packar på stora lagret :D
    Lämnar dock inte blod själv av diverse orsaker.

    Fryser Tabbe??

    #647957

    Jag fattar inte, det kanske va ett skämt ja venne :D
    Om jag gjorde nån rolig särskrivning så ser jag inte sånt själv, det händer ganska ofta.
    Men ja det fryses ner till -30.

    #647958
    Tobias Borg wrote:
    sköterskorna mobbat sönder mig eftersom jag är så tatuerad, men är ”rädd” för kanyler.

    de 2 senaste gångerna jag lämnat ett vanligt blodprov så har jag kolat. jag har oxå varnat dom innan för att jag inte är glad i nålar och man får alltid höra ”du som är så tatuerad kan väl inte vara rädd för nålar”

    men det går inte. jag har t.o.m svimmat innan sticket en gång. så det är psykiskt. jag kan ju trilla och skrapa sönder mig eller ramla av crossen osv så det blöder som satan utan det berör mig på det viset. så jag vet fan inte vart problemet sitter.

    #647959

    Kanylen går ju så långt in :D

    #647960
    Tabbe wrote:
    Jag fattar inte, det kanske va ett skämt ja venne :D
    Om jag gjorde nån rolig särskrivning så ser jag inte sånt själv, det händer ganska ofta.
    Men ja det fryses ner till -30.

    Vart jobbar du Tabbe?
    Visst kan man frysa in erytrocyter, men det hör ju verkligen inte till vanligheterna… Blev bara nyfiken vart detta stora lager finns.. :)

    Och sen måste jag säga en sak till… nålen går faktiskt inte så långt in. Men visst ligger kärlen djupt så måste man ta sig längre in för att nå det. Dock så gör det inte mer ont för det. Känselcellerna ligger på cellytan och inte inne i armen och framför allt inte i kärlväggen..

    #647961

    Har försökt ge blod 2 gånger men blir utsparkad varje gång tack vare diabetesen. :) En gång var i en blodbuss och en gång på klinik. Jag ville så gärna ha en kopp som man fick om man gav blod men fick ju inte. :(

    #647962
    Skorpan wrote:
    Vart jobbar du Tabbe?
    Visst kan man frysa in erytrocyter, men det hör ju verkligen inte till vanligheterna… Blev bara nyfiken vart detta stora lager finns.. :)

    Och sen måste jag säga en sak till… nålen går faktiskt inte så långt in. Men visst ligger kärlen djupt så måste man ta sig längre in för att nå det. Dock så gör det inte mer ont för det. Känselcellerna ligger på cellytan och inte inne i armen och framför allt inte i kärlväggen..

    skickade ett pm

    #647963

    :emo-thumb till alla blodgivare. Du är klockren Helena som lägger ner tid på att svara i denna tråden. En stor :emo-thumb för dig!

    #647964

    Var på armen sätter man nålen?

    #647965
    Jarp wrote:
    Var på armen sätter man nålen?

    De gånger jag tagit blodprov så har den hamnat i megaådran som alla har på underarmen, vid armvecket där den är som tydligast (på normalt folk, Martin Persson och vaskuläritetens andra riddare räknas inte). Och en av gångerna misstogs jag för att just donera, så det kanske alltid är där?

    Tror att det är armvecket som är vanligast iaf. :)

    #647966
    Jarp wrote:
    Var på armen sätter man nålen?
    Marcus Syvertsen wrote:
    De gånger jag tagit blodprov så har den hamnat i megaådran som alla har på underarmen, vid armvecket där den är som tydligast (på normalt folk, Martin Persson och vaskuläritetens andra riddare räknas inte). Och en av gångerna misstogs jag för att just donera, så det kanske alltid är där?

    Tror att det är armvecket som är vanligast iaf. :)

    Jo det stämmer Marcus, man sätter alltid nålen i armvecket vid blodgivning!
    Att man skulle ta det någon annanstans vid en provtagning på sjukhuset eller vårdcentralen kan hända om man har väldigt tunna kärl eller av andra orsaker. Men vid tappning gäller armvecket. :)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 45 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.