Bilder på era husdjur

Home Forums Repan Bilder på era husdjur

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 816 total)
  • Author
    Posts
  • #369718
    jocke wrote:
    Misse sitter skönt :nod Började stretcha som liten och sitter nästan alltid så nu :p

    Herrgud vilken underbar kise ;) Och vilken ”fluff-svans”.. GOOS

    #369719

    :D cool katt sitter rakt på gumpen sött;)

    #369720
    limphoe wrote:
    [img=http://aura.zaadz.com/photos/4/39530/large/Alec.gif]Min pärla, Bosse.

    ståtlig, är det du som stått för klippningen?

    #369721

    Pompe ;)

    #369722

    Jag hade en katt……men jag har inte sett till honom på ett tag.. ;)

    #369723

    Min Skrållan och jag ;)

    #369724

    just nu har jag bara ett par mullvadar som jag jagar lite när jag har ork (sällan). tog en med yxa och en annan tidigare i sommar med en skateboard.

    [img=http://www.finistere.se/blogg/bilder/mullvadshoeg.jpg]

    #369725

    Kanske blir tjatigt med hästbilderna.
    Men här är hon nyfriserad o allt

    #369726

    Håller helt med…kupering är förbjudet i Sverige, och tycker personligen att det är grymt!!! Känner dock två vars hundar ofta slog sönder sina svansar så i deras fall fick det bli en halvkupering, sånt stödjer jag.

    ~Frida~ wrote:
    :up: WORD! HAr försökt banka in det i palles skalle, men det funkar sisådär :frust:
    #369727
    Godis_monstret wrote:
    Håller helt med…kupering är förbjudet i Sverige, och tycker personligen att det är grymt!!! Känner dock två vars hundar ofta slog sönder sina svansar så i deras fall fick det bli en halvkupering, sånt stödjer jag.

    Att tro på myten om att hundar självmant viftar sönder sina svansar och därför måste kuperas är ungefär lika intelligent som att tro att man kan bota dumhet med giljotinering.

    #369728
    John wrote:
    Att tro på myten om att hundar självmant viftar sönder sina svansar och därför måste kuperas är ungefär lika intelligent som att tro att man kan bota dumhet med giljotinering.

    Intelligent, och självmant??? Vad vet du om det? Bla en bullterrier som brutit svansen 2ggr, har numera en halvkuperad svans! Grannens boxertik har också haft problem därav går hon numera runt med 3/4 dels svans.

    Tänk på vad du säger, och förolämpa mig inte!

    #369729
    Godis_monstret wrote:
    Intelligent, och självmant??? Vad vet du om det? Bla en bullterrier som brutit svansen 2ggr, har numera en halvkuperad svans! Grannens boxertik har också haft problem därav går hon numera runt med 3/4 dels svans.

    Tänk på vad du säger, och förolämpa mig inte!

    Avsåg inte att förolämpa dig, men undantaget människan och olyckor finns det inget friskt djur från någon djurart som självmant skadar sig självt till en sådan grad såvida det inte är frågan om avkommans överlevande.

    De grupper som protesterade ljudligast då förbudet infördes var jägarna då deras hundraser skulle fara illa av nämnda orsaker. Så skedde givetvis inte. Det var precis som i England med rävjakten. Olika intressegrupper (sådana som tycker hundarna ser mer coola, ståtliga, you-name-it) yxar till sin argumentering med sådana myter. Visa mig ett veterinärutlåtande som bevisar att en hunds svans måst kuperas pga att den självmant viftat sönder sin svans. Det vanliga är att ägaren (eller uppfödaren) antingen klämt hundens svans, sprutat in saltlösning eller snört om den då den var valp och därefter med någon patetisk förklaring gått till veterinären för att få det tillsnyggat.

    Men du har väl stött på de två fallen på miljonen då (och vad förvånad jag blev att det ena var en kamphund).

    #369730
    John wrote:
    Avsåg inte att förolämpa dig, men undantaget människan och olyckor finns det inget friskt djur från någon djurart som självmant skadar sig självt till en sådan grad såvida det inte är frågan om avkommans överlevande.

    De grupper som protesterade ljudligast då förbudet infördes var jägarna då deras hundraser skulle fara illa av nämnda orsaker. Så skedde givetvis inte. Det var precis som i England med rävjakten. Olika intressegrupper (sådana som tycker hundarna ser mer coola, ståtliga, you-name-it) yxar till sin argumentering med sådana myter. Visa mig ett veterinärutlåtande som bevisar att en hunds svans måst kuperas pga att den självmant viftat sönder sin svans. Det vanliga är att ägaren (eller uppfödaren) antingen klämt hundens svans, sprutat in saltlösning eller snört om den då den var valp och därefter med någon patetisk förklaring gått till veterinären för att få det tillsnyggat.

    Men du har väl stött på de två fallen på miljonen då (och vad förvånad jag blev att det ena var en kamphund).

    Nyfiket undrar jag vart i tidigare inlägg någon påstår att hunden/hundarna självmantviftat sönder svansen?
    Men självutnämnda ”experter” på hundar finns det ju ungefär 2 på miljonen( och vad förvånad jag blev att han klankade på ”kamphundar”)
    En hund som blir glad eller ivrig viftar som regel ordentligt på svansen. Om svansen dessutom är stenhård och slår mot tx en dörrkarm kan den skadas (i vissa fall även knäckas) och det kan leda till amputering.
    Självklart skall kupering vara förbjudet, men vid skada är det nödvändigt.

    Mvh / Tobbe K

    #369731
    Tobbe K wrote:
    Nyfiket undrar jag vart i tidigare inlägg någon påstår att hunden/hundarna självmantviftat sönder svansen?
    Men självutnämnda ”experter” på hundar finns det ju ungefär 2 på miljonen( och vad förvånad jag blev att han klankade på ”kamphundar”)
    En hund som blir glad eller ivrig viftar som regel ordentligt på svansen. Om svansen dessutom är stenhård och slår mot tx en dörrkarm kan den skadas (i vissa fall även knäckas) och det kan leda till amputering.
    Självklart skall kupering vara förbjudet, men vid skada är det nödvändigt.

    Mvh / Tobbe K

    Min argumentering med Godismonstret blir/blev ju lite märklig då vi båda (och du med) tycker sammanlunda i sakfrågan. Jag skrev av mig bryskt i min kommentar och om hon tar/tog det personligt ber jag om ursäkt till henne (jag skriver i detta inlägg istället för att editera mitt, då du redan citerat det)

    Jag införde begreppet ’självmant’ för att särskilja det från fall som är verkliga olyckor (vilket givetvis händer, om än ovanliga). Betydelsen bli densamma om man ersätter ’självmant’ med ’blir glad eller ivrig’. Den viftande hunden flyttar sig, sätter sig eller lugnar ner sig innan det går så långt att svansen blir skadad. Men kan någon överbevisa mig med ett entydigt veterinärsutlåtande är jag villig att ompröva min uppfattning.

    Är hunden skadad (oavsett orsak) måste den ju givetvis vårdas (eller avlivas).

    #369732

    ;)

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 816 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.