Dolt handikapp

Home Forums Repan Dolt handikapp

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 70 total)
  • Author
    Posts
  • #678852
    UllisP wrote:
    Hmm, var skall man börja?

    1. Fick en förlamningssjukdom när jag var liten som gjorde mig förlamad från midjan till tårna. Jag blev bättre, men har fortfarande delvis förlamat högerben. Kan gå men haltar lite. Har även nervskadad bäckenbotten från detta, så att jogga eller hoppa runt är inte att tänka på. Har även nedsatt urinblåsefunktion vilket också gör att det kan vara obehagligt att skutta runt för mycket.

    2. Nervsmärtor (också orsakade av förlamningen) som gör att det inte är så skönt att belasta bäckenområdet, med t.ex. för mycket cyklande et.c.

    3. Fick IBS-D för några år sedan och måste numera medicinera med stoppande mediciner. Detta gör att jag bara kan träna låg-medelintensivt. Annars ökar risken att magen skall bli kass. Har p.g.a. detta även svårt att få i mig tillräckligt med mat (måste hålla låg fetthalt, undvika mejeriprodukter, rött kött, et.c. och kan inte äta svårsmälta grönsaker och absolut inte fullkorn, måste också undvika tillsatser som sötningsmedel et.c.).

    Men, det är väl bara att bita ihop eller? ;)

    o jag som klagar på mitt:
    du är stark som tränar trots detta. inspirerande :emo-thumb
    bit ihop det finns andra som har det värre brukar jag tänka
    må bäst

    #678853
    snuttan347 wrote:
    o jag som klagar på mitt:
    du är stark som tränar trots detta. inspirerande :emo-thumb
    bit ihop det finns andra som har det värre brukar jag tänka
    må bäst

    Åh, tackar, tackar… 😮 Visst, det är jobbigt ibland, och jag var rätt deppig när det var som värst (med magen) och jag knappt vågade ta mig ut från lägenheten, men nu har det ändå funkat hyfsat bra eller bra så pass lång tid så jag mår betydligt bättre nu mentalt också. Tror det viktigaste är att inte jämföra sig med andra. Det finns saker man kan göra och saker man inte kan göra och så är det bara. Det gäller att göra det som är bäst för en själv.

    Det var någon (kommer inte ihåg vem) som en gång uttryckte det i stil med att det är meningslöst att vara ledsen över det man inte kan göra, och en skam att inte njuta av det man kan – och det är väl så det är även om det kan låta lite väl käckt ibland… :|

    #678854

    Whiplash, fibromyalgi, skolios, benförändring i en fot, en mysko armbåge och kronisk huvudvärk. Resterande sjukdomar/skador jag släpar runt med påverkar i alla fall inte träningen.:bb:

    #678855
    Skruttis wrote:
    Whiplash, fibromyalgi, skolios, benförändring i en fot, en mysko armbåge och kronisk huvudvärk. Resterande sjukdomar/skador jag släpar runt med påverkar i alla fall inte träningen.:bb:

    Hu?
    Är inte samlingsnamnet för allt det där fibromyalgi???;)

    #678856
    Quote:
    Svår Astma,som hindrar mig fr att springa anstränga mig i kylan m.m (mitt värsta dolda handikapp)

    Samma här, haft de sen födseln. Blir de kallare än 5grader ute så kan ja inte anstränga mig utan att få svårt att andas.. Jag behöver inte ens mönstra för lumpen pga det. Har även pälsdjursallergi, tyvärr, vore kul att ha en hund.

    Har nått fel på knäna också, vet inte vad de är bara haha..

    Ha de bra gott folk, sköt om er och se upp för skadorna!

    Mvh J

    #678857
    Jerka wrote:
    Samma här, haft de sen födseln. Blir de kallare än 5grader ute så kan ja inte anstränga mig utan att få svårt att andas.. Jag behöver inte ens mönstra för lumpen pga det. Har även pälsdjursallergi, tyvärr, vore kul att ha en hund.

    Har nått fel på knäna också, vet inte vad de är bara haha..

    Ha de bra gott folk, sköt om er och se upp för skadorna!

    Mvh J

    jag är oxå pälsallergiker men har hund ändå, badar min lilla vovve varje vecka
    så det funkar rätt ok,tack o lov för utan henne kan jag inte vara nu;)

    #678858

    jag fick astma för ett år sen p.g.a att jag sprang ute i kylan för mycket. Den försvinner dock när det är varmt.

    #678859
    Grixon wrote:
    Hu?
    Är inte samlingsnamnet för allt det där fibromyalgi???;)

    Nejdå, det är inte sådana symptom av fibromyalgi.
    Skoliosen fick jag redan som väldigt liten, nackskadan med trasiga nerver och benförändringen från en bilolycka, huvudvärken pga nackskadan, armbågen pga träningen och sedan fibromyalgin (som troligtvis börjat pga långvarig kronisk värk från nackskadan).
    :)

    #678860
    Quote:
    jag är oxå pälsallergiker men har hund ändå, badar min lilla vovve varje vecka
    så det funkar rätt ok,tack o lov för utan henne kan jag inte vara nu

    Ok, vad har du för hund? Jag har hört att pälsallergiker kan ha en Bichon Frisé,stavning?..för den ska inte irritera luftrören. Men jag skulle vilja ha en riktig hund hehe, inte en som är lika liten som en katt:D En schäfer ska de va!8) Men de går inte, har varit hemma hos folk som har sånna, och efter en 2-3 timmar så blir ja allergisk.

    Mvh

    #678861
    Jerka wrote:
    Ok, vad har du för hund? Jag har hört att pälsallergiker kan ha en Bichon Frisé,stavning?..för den ska inte irritera luftrören. Men jag skulle vilja ha en riktig hund hehe, inte en som är lika liten som en katt:D En schäfer ska de va!8) Men de går inte, har varit hemma hos folk som har sånna, och efter en 2-3 timmar så blir ja allergisk.

    Mvh

    yorkshirterrier ;) ,syrran har en bichon o honom reagerar jag oxå på ,så helt allergi fria är dom inte tyvärr:

    #678862

    Mitt rörelsehinder syns!

    Iallafall har jag en CP-skada, som gör att halva kroppen
    reagerar annorlunda både i rörelse och reaktionstid!
    Att bli kroppsbyggare med jämna muskler över kroppen
    är en saga för min del.

    Jag kan dock bli stark i vissa moment där det gäller att
    lyfta maxvikt!

    Jag kan inte äta ägg eller mjölkprodukter alls!

    Rickard

    #678863

    Jag har haft turen att inte ha något handikapp eller skada som hindrar mig från min träning.
    Hade dock svår astma när jag var liten och den kommer och går, men då får man träna kondisen inomhus. :)

    #678864
    ric69 wrote:
    Mitt rörelsehinder syns!

    Iallafall har jag en CP-skada, som gör att halva kroppen
    reagerar annorlunda både i rörelse och reaktionstid!
    Att bli kroppsbyggare med jämna muskler över kroppen
    är en saga för min del.

    Jag kan dock bli stark i vissa moment där det gäller att
    lyfta maxvikt!

    Jag kan inte äta ägg eller mjölkprodukter alls!

    Rickard

    Hur funkar det i vanliga livet? Iof är du säkert van vid det, om du haft så hela livet… Men jag tänker om det är vissa saker som inte funkar till vardags typ?

    #678865

    Jag måste avlägga minst 2 timmar varje dag med styrketräning och töjningar av benmuskler. Det sistnämda tar mest tid!

    Ni ”friska” tränar för ni vill bli större/starkare/smidigare/eller vissa av er har en arbets skada. Själv kan inte inte bara lägga träningen på hyllan för då kan min kropp bli så pass dålig, att jag behöver rullstol senare i livet!

    Träningen och den styrkan jag lyckats få, är ovanlig för Cp-skadade!
    Jag ser positivt på att möta människor och se till att fördomarna får ett
    annat utseende till det mer positiva!

    Jag kan inte träna hela min kropp som andra, så ibland har jag fått negativa kommentarer då jag ex. lyfter min korta kronlyft i speciell ställning, där vikten inte kan göra att jag tappar balansen. För mitt rörelsehinder gör att min balans fungerar till ca 30%. Att försöka förstå, hur det kan vara för mig är som om du sätter på dig inlines för första gången! Det går, men det kan hända vad som helst. Med rätt träning kan jag komma upp till 50% bättre balans!

    Rickard

    #678866

    Akuta tjackryckningar. Hantlar flyger o far som fan där nere.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 70 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.